Gå til innhold

Garanti på IBM disker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitter på 2 stk defekte IBM Deskstar disker, begge fra Komplett. Er det noe å få igjen for de? Garanti? 45 og 75 GB. Ble kjøpt i 2001 tror jeg (har ingen kvittering)

Kvitteringene skal komplett.no sitte inne med, det er de forpliktet til å ha i minst 10 år så vidt jeg husker.

Lenke til kommentar

det er feil som han skriver at det kun er 3 års garanti på hardisker fra IBM som ble kjøpt før november i fjor. 3 års garanti har det vært i flere år, og i henhold til det jeg vet så tilbyr samtlige leverandører 3 års garanti. Det er ikke forhandlerne, men produsentene som avgjør dette, eller om nasjonale bestemmelser er bedre en produsentens bestemmelser så er det de nasjonale bestemmelsene som gjelder.

 

Du kontakter IBM sin avdeling i nederland, der for du et program som du laster ned og tester hardisken med, du får da opp en feilkode som du igjen registrerer på websiden til IBM i nederland. Avhengig av hva feilkoden er så vil websiden generere en RPM kode og du får ett skjema du må printe ut og legge ved disken når du sender den inn til IBM. dvs disken skal sendes til Nederland.

 

Du trenger ikke nødvendigvis kvitteringen fra forhandleren, når du er på websiden til IBM så må du oppgi serienummer + en diverse annet, av det kan de i enkelte tilfeller gi deg klarering på å sende den inn uten kvittering. Dette ser de av om den spesifikke disktypen du reklamerer på er mindre en 3 år siden den første gang kom ut.

 

Du kan selvsagt levere diskene til Komplett hvor du kjpte dem, men de er faktisk nødt til å gjøre det på samme måten som deg. og bruker du de som mellomledd så tar det bare lengre tid. Komplett tviler jeg vil gi deg noen ny disk før IBM har testet diskene dine og sendt svaret til Komplett.

Lenke til kommentar

Ja. Jeg var hos Komplett i går og leverte den ene (som vi fant i systemet deres) og det stemmer som du sier. De skal kjøre en test på den, og om det viser seg at det ikke er noe galt, må jeg betale 200,-

 

Den disken var kjøpt i Januar 2001.

Lenke til kommentar
det er feil som han skriver at det kun er 3 års garanti på hardisker fra IBM som ble kjøpt før november i fjor. 3 års garanti har det vært i flere år, og i henhold til det jeg vet så tilbyr samtlige leverandører 3 års garanti. Det er ikke forhandlerne, men produsentene som avgjør dette, eller om nasjonale bestemmelser er bedre en produsentens bestemmelser så er det de nasjonale bestemmelsene som gjelder.

 

De fleste harddiskprodusentene kuttet garanti-tiden ned til 1 år en gang i fjor, sikkert i november siden det blir nevnt...

Lenke til kommentar
Garanti tiden har egentlig lite å si her som det er snakk om en deffekt som skal reklameres.. :wink:

 

Garanti vs. reklamasjon.. når skal folk begynne å lære dette?

 

Selvfølgelig har det noe å si! Det er mye lettere å få en produsent til å gå med på å erstatte et produkt som er under garanti. Hvis det er ødelagt da, så har de ikke noe valg, for de har garantert at det skal virke i x antall år.

Lenke til kommentar
Garanti tiden har egentlig lite å si her som det er snakk om en deffekt som skal reklameres.. :wink:

 

Garanti vs. reklamasjon.. når skal folk begynne å lære dette?

 

Reklamasjon er vel helst på feil som har vært der hele tida, ting som går etterhvert er garanti. Og sjøl om IBM setter ned tiden til 1 år så er komplett påkrevd av norsk lov å gi minst 2 eller no sånt.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig har det noe å si! Det er mye lettere å få en produsent til å gå med på å erstatte et produkt som er under garanti. Hvis det er ødelagt da, så har de ikke noe valg, for de har garantert at det skal virke i x antall år.

 

De er likevel bundet av gjeldende lovverk, og plikter å følge dette om de vil eller ikke.

 

Edit: Satt inn quote!

Lenke til kommentar
Reklamasjon er vel helst på feil som har vært der hele tida, ting som går etterhvert er garanti. Og sjøl om IBM setter ned tiden til 1 år så er komplett påkrevd av norsk lov å gi minst 2 eller no sånt.

 

Dette viser tydelig hvordan det ligger ann med kunskapene blandt de norske forbrukerne.. :wink:

 

Garanti er ikke noe som er lovbestemt, det er en ekstra tjeneste fra produsent/leverandør som gir deg som kunde en ekstra sikkerhet utover kjøpsloven.

Lenke til kommentar

jaja uansett.

 

Fikk telefon fra Komplett idag, og de hadde testa disken, og fått feilkode, men alikevel klart å formatere den mm. De sa at så lenge det var en feilkode så kunne jeg bare komme å hente en ny disk.

 

Det kaller jeg bra service. Under 24 timer behandlingstid.

 

Komplett Stovner :woot:

Lenke til kommentar

Det letteste er å kontakte butikken for retur, men hvis ikke det går så kan man få byttet/reparert disken direkte. Dette gjelder både IDE og SCSI disker fra IBM

 

IBM satte for et par måneder siden vekk HD supporten sin til Hitachi. Linken til sidene for garanti er http://www.hgst.com/hdd/support/pre_rma.htm

 

Hvis du har en IBM disk som trøbler, kan du laste ned en disk test fra samme sted. Dersom denne viser feil, bruker du RMA linken på samme siden for å sjekke garanti, og man får da instruksjoner om hvordan man sender i retur ogsåvidere...

 

/Sid

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...