Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sykdom som gjør at man ikke legger på seg?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

hei

 

Jeg har alltid vært jævli tynn. Jeg har ikke noe problemer med å se det selv og VIL faktisk legge på meg så er ikke noe anorexia eller noe sånn tull. Jeg er vel noe rundt 170-175 høy og veier 57 kg. Jeg har prøvd å spise dritmye godteri og snacks, i tillegg til vanlig mat men legger ikke en dritt på meg av det. Jeg trener litt styrke og sånn, men ikke på noe treningstudio, jeg spiller også litt fotball så er litt aktiv ihvertfall, har litt muskler men alt for lite kroppsfett. Man ser ribbeina ganske tydelig og ligner på en jøde fra auswitch, eller ikke så ille men jaja :p. Jeg har hatt et par år jeg ikke var i aktivitet i det hele tatt, jeg gikk ikke opp noe i vekt fordet, hvis du ser bortifra det som er naturlig pga jeg vokser jo i høyden også.

 

Så hvordan kan jeg gå opp i vekt? Kan det være at jeg har noen sykdom som gjør at kroppen min nesten ikke tar næring fra maten. Jeg spiser ikke sånn sykelig mye, men spiser når jeg er sulten og prøver å presse i meg litt ekstra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil bare si det at man er ikke automatisk sunn fordi at man er tynn.

Da blodårene våre kan nesten være plugget igjen av usunt fett.

Så vær forsiktig med hva du putter i deg, fordè om du ikke legger på deg.

 

Når det gjelder en evt. sykdom, så vet jeg ikke noe som helst.

Men jeg kjenner noen som har de ca. likedan som deg.

Lenke til kommentar

Spiser ikke sånn veldig usunt, men tar meg veldig store friheter til å spise godteri og sånn. Men går i ostesmørbrød/egg til frokost, og vanlig middagsmat somregel.

Lenke til kommentar

Alder er jo selvfølgelig en viktig sak når man skal gjette på ting...

Vi snakker nok gener, det å være tynn kan ha en genetisk sammenheng.

Men typiske sykdomer som gir vekttap er f.eks cøliaki, men da ville du har en rekke andre merkbare mangler også, for å ikke snakke fordøyelsesplager med diare og noen ganger smerter.

 

Du har vært tynn hele livet, en kan nok si at du er frisk og rask siden du ikke nevner på noen konkrete symptomer.

 

Otis har særdeles rett, tynn kropp er ikke det samme som sunn kropp. Ta deg en tur på hjerteavdelingen, der ligger det mange overvektige mannfolk i 50-åra', men like mange tynne eller "normale"

Lenke til kommentar

frokost 1-2 toast

 

Lunsj 5 ostesmørbrød

 

Middag Varierer

 

Kveldsmat: 5 ostesmørbrød

 

I tillegg, litt snacks og sånn. Spiser selvfølgelig ikke det samme hver dag, men så ser dere sånn ca.

Lenke til kommentar

Hehe. Jeg er 26 år, er ca 184 cm og veier rundt 57 kg en plass :p Med andre ord 10-15 cm mer å fordele de samme kiloene på :p

 

Så lenge du har en god allmenntilstand og er normalt frisk, altså at du ikke kjenner deg dårlig på noen måte, så er det ingen fare. Jeg vil tippe du legger på deg når du blir eldre. Man begynner ofte å legge på seg litt når man nærmer seg 30 og oppover når man i utgangspunktet er så tynn.

Lenke til kommentar

Saalenge du inntar flere kalorier enn du forbruker b0r du gaa opp i vekt.

Vent gjerne lenge med aa spise frokost, forbewnningen stopper opp naar du sover og starter igjen naar du inntar ditt f0rste maaltid.

 

Pr0v aa spise mye f0r du sovner eller en kort stund f0r du sovner, da rekker ikke kroppen aa bruke opp kaloriene. Chips, pizza og brus like f0r sengetid b0r faa kiloer til aa rase paa.

 

Jeg er ingen lege saa det kan godt vaere disse tipsene er helseskadelige.

Lenke til kommentar

For å gå opp i vekt bør du i hvert fall IKKE spise masse junk-food!

 

Først og fremst fordi dette er usunt! Mange som er naturlig tynne - på grunn av høy forbrenning - tror de kan spise hva som helst av godteri og sjokolade, fordi kroppen bare bruker det opp med en gang. Dette er faktisk ikke sant. Dette gjelder nemlig bare det ytre fettet. Inne i kroppen finnes det nemlig også fettlagere, og hvis du spiser for mye usunn mat lagres dette inni kroppen og kan være helsefarlig. :thumbdown:

 

Dessuten, mat er kroppens byggestener, og hvis du spiser junk food som ikke inneholder noe næring (aka byggestoffer) er det selvfølgelig ikke rart at du ikke går opp i vekt - fordi kroppen ikke får noe å bygge med.

 

-

 

Den beste måten å gå opp i vekt på en sunn måte er å spise sunn næringsrik mat, og trene ved siden av. Muskler veier mer enn fett, og dette gjør både at vekten går opp og at kroppen blir "større" (altså ikke feit, men heller stor og sterk)

 

+ Alt dette sier jeg av personlig erfaring! :)

Endret av Proffesoren
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke jeg spiser sånn veldig mye, men nok til å gå opp litt i vekt ihvertfall. Hva gjør det ubalansert? Fordi jeg spiser jo ikke bare det jeg skrev opp der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...