Gå til innhold

BK: Liten foss i mørket


Anbefalte innlegg

post-13239-1208856965_thumb.jpg

 

Dette bildet tok jeg i går kveld klokken 22:15.

 

Her er versjon 2 som er gjort litt lysere:

 

post-13239-1208896491_thumb.jpg

 

Mitt første forsøk med laaang lukkertid.

Iso: 100

Blender: 9

Lukkertid: 76 sekund

Objektiv: Canon Ef 35-80 1:4-5.6 III

Brennvidde: 35mm

Bildet vart mye mørkere enn det var på skjermen hjemme, så jeg tror jeg skal ta en kalibrering av denne :)

 

Syns det vart et stemningsfullt bilde selv, men vil gjerne høre hva andre har å si om dette bildet.

 

Edit: La til brennvidde

Edit 2: La til full benevnelse på objektivet.

Endret av Mr_Sunde
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for det.

 

Ble nok litt mørkt ja. Var en hel del lysere på skjermen hjemme så må nok til med kalibrering snart.

 

Hadde tenkt å ta bildet litt tidligere på kvelden, men plutselig var det svarte natta :)

 

Hadde heller ikke klokke med, så jeg stod der og telte høyt inni meg for å ta tiden.

Lenke til kommentar

V2 var kjempefin, har ingenting å utsette på det bildet nå!

 

Veldig fint og blått bilde, bare pittelitt for mørkt. Lang lukkertid er morsomt, bare irriterende at man ikke kan bruke det til det uendelige : (

 

Hvis jeg forsto deg riktig så kan jeg svare på det. Bruker du Canon (som jeg er kjent med) så har du en funksjon som heter bulb, da vil eksponeringen ta sted like lenge som du holder nede knappen, en fjernutløser er dog å anbefale når bulb benyttes

Endret av Hoptikopter
Lenke til kommentar
Hvis jeg forsto deg riktig så kan jeg svare på det. Bruker du Canon (som jeg er kjent med) så har du en funksjon som heter bulb, da vil eksponeringen ta sted like lenge som du holder nede knappen, en fjernutløser er dog å anbefale når bulb benyttes

 

Hihi, jeg tenkte mer på at bildebrikken blir varm = støvkorn. Tok et bilde med 11min lukkertid en gang. Fyttifaen det var litt av en skuffelse : D

 

Edit: Trådstarter, hvordan gjorde du det lysere? Har du RAW filen?

Endret av J@cob
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldingene.

 

Tok dette bildet i JPG, så jeg har ikke RAW filen dessverre.

Glemte å stille tilbake til RAW før jeg fotograferte disse bildene :(

 

Brukte lightroom og justerte opp eksponeringen litt.

Var tydeligvis bra med detaljer i det mørke på bildet så det ble noenlunde bra resultat allikevel.

 

Skal i allefall ha med lommelykt eller blits neste gang jeg skal prøve noe lignende. Hadde litt problem med fokuseringen, da det var så mørkt at ikke autofokus fungerte og det var vanskelig å fokusere manuelt av samme grunn. Stod for langt borte til at det var noen nytte i hjelpelyset til den innebygde blitsen.

Satte blenderen til 9 for å litt mer dybdeskarphet og håpte på at jeg traff noenlunde med fokus.

Endret av Mr_Sunde
Lenke til kommentar

Likte dette bildet veldig godt. En ting du kan eksprimentere med en annen gang, er å manuelt blitse opp steinene litt og skape et spennende lys. Uansett, good work!

 

Likte dette bildet veldig godt. En ting du kan eksprimentere med en annen gang, er å manuelt blitse opp steinene litt og skape et spennende lys. Uansett, good work!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...