Gå til innhold

hjelp til kjøp av skanner

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

jeg trenger en skanner som jeg skal bruke til å skanne inn alle mine gamle bilder.

jeg har de stort sett som papir-bilder (evt. APS kassett), noen få som negativer og lysbilder.

det er sinnsykt mange bilder som jeg vil skanne inn så hvis det finnes en skanner hvor man bare kan legge inn en bunke med bilder og så flyr de gjennom skanneren på et blunk hadde det vært å foretrekke.

hvis ikke det finnes bør jeg vel ha en skanner som kan skanne bra og som kan ta litt forskjellige medier.

noen som kan hjelpe meg med valget av skanner???

pris kommer i andre rekke.

Endret av demiurgen
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvis vi begynner i den rimelige enden:

Canon CanoScan 8800F

Her kan du legge mange papirbilder på plata, merke bildene enkeltvis og skanne alle samtidig til hver sin fil. Photoshop Elements 5 med mere følger med. Det følger med adaptere som gjør at du også kan skanne negativer, lysbilder og 120-film. Dette er en veldig rimelig og anvendelig skanner med svært god kvalitet.

Epson Perfection V500

Dyrere, tilsvarende og antakelig bedre enn Canon-skanneren. Minus at de har lagt ved Photoshop Elements 3 (og ikke versjon 5).

Epson Perfection V700

Mye dyrere og bedre enn de over.

Når det gjelder negativer og lysbilder fra 35mm-film, så vil ikke flatbed-skannerne over gi optimal kvalitet, dvs. få ut det som er mulig fra negativet/lysbildet. De gir imidlertid såpass kvalitet at du kan bli mer enn fornøyd. Det enkelte fotobutikker leverer av skannete negativer på cd, kan være betydelig dårligere enn det du får med disse flatbed-skannerne.

Skal du få mest mulig ut av negativer og lysbilder fra 35-mm film, så bør du gå for en Nikon Coolscan LS-50ED eller bedre. Har man enorme mengder negativer/lysbilder, kan det være lurt å tenke filmskannere der man kan ha større grad av automatikk, f.eks. Nikon Coolscan LS-5000ED.

Edit: Presisering

Endret av BonzoDog
Skrevet

ok takk!

så disse arkmaterne kan ikke brukes til å skanne bilder?

jeg får vel ikke mer enn 3 om gangen på en sånn flatbed og så har jeg vel rundt 3-4000 bilder ;)

jeg trenger ikke voldsom kvalitet, kun mulighet til å printe de ut igjen i samme størrelse som de ble skannet inn på. hadde vært kjekkt å bare mate bildene inn.

Skrevet (endret)
jeg får vel ikke mer enn 3 om gangen på en sånn flatbed og så har jeg vel rundt 3-4000 bilder ;)
Du kan få fire bilder i 10x15 (APC-C), 3 i 10x18 (APS-H) og 2 i 10x25 (APS-P). Vil ikke anbefale noen med arkmater til dette, men det er klart det kan gå bra. Ulempen er at de ofte bøyer og tøyer mye på bildene, og det vil du ikke med gamle fotografier. Vanlige A4-ark er liksom litt mykere og ikke så farlig med ;-) Endret av k-ryeng
Skrevet
så disse arkmaterne kan ikke brukes til å skanne bilder?

Hvis du ikke har negativ til papirbildene dine, så blir jo disse verdifulle "originaler". Jeg ville ikke ha matet disse i noen slags arkmater og risikert krønsja bilder.

Har du negativene, så kan du legge inn 2 remser på disse flatbedskannerne og få 8-9 bilder i samme skanning.

Du må nok regne med at dette tar lang tid. Setter du bort jobben til et firma, så koster det nok deretter.

Et alternativ er å sortere hardere for å minske antall bilder. :D

Skrevet
Du må nok regne med at dette tar lang tid. Setter du bort jobben til et firma, så koster det nok deretter.
Ikke uvanlig med rundt omkring 10kr/negativrute og 15-20kr/papirkopi for innscanning og legge på CD.

Et alternativ er å sortere hardere for å minske antall bilder. :D
Det vil nok uansett være særdeles arbeidsbesparende. Selv med arkmater vil du scanne ett og ett bilde, og du må trolig regne med å mate dem ett og ett også, skal ikke ta det for gitt at den klarer å plukke dem enkeltvis.
Skrevet

Hvis du har et godt bildebehandlingsprogram, så er det ikke vanskelig å scanne inn 3-4 bilder på en gang og så kutte de ut etterpå.

Jeg selv har akkurat skaffet meg en Epson V500 som kan anbefales. Har bare såvidt begynt å teste litt. Har ikke kommet så langt som jeg ønsker, men foreløpig ser det absolutt lovendes ut.

Tom

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...