Gå til innhold

Huff, 82 grader på en quadcore


1rescue

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,

 

da var tiden inne til å spørre om litt hjelp igjen. Jeg har en Intel quad core 6600, men selvfølgelig av den første B3 batchen som bruker mer strøm og gir mer varme.

 

Til å begynne med var alt fryd og gammen, men sakte og sikkert har temperaturen steget til den ene av kjernen nå er over 80 grader. Jeg opplever ingen blåskjermer, og har heller ikke klokket. Dvs, i går klokket jeg den opp 10% for more skyld, men temperaturene var akkurat de samme.

 

har rensket ut alt støv, har til og med en liten slange utenifra som pusher på med kald luft inn i kabinettet via en liten vifte.

 

Sjekket temeraturen i bios, og da lå den på ca 50 .. men isåfall er everest helt ute på jordet ..

 

Og en annen ting, hovedkortet er jo på en helt annen planet når det gjelder varme :) Her ligger tempen på ca 38 - 40.

 

EDIT: sjekket med coretemp nå, og da er tempen på ca 81 grader C.

 

Her er et screenshots som jeg lastet opp nå.

 

Mvh Nils

post-103423-1208852115_thumb.jpg

Endret av 1rescue
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitter kjøleren skikkelig fast? Har du satt på kjølepasta? Har du satt på kjølepastaen riktig?

 

Det å sette på kjølepasta riktig er veldig viktig. Jeg opplevde en reduksjon i temperaturen på 20 grader (under load) etter at jeg fjernet kjølepastaen og satte den på riktig igjen :roll:

Endret av a-z
Lenke til kommentar

hei, ser ut som du mangler kjølepasta, viften har brent seg eller kjøler ikke er festet skikkelig.

 

Du kan også prøve å oppdatere bios, i tilfelle det skulle være noe feil med temp.

 

ps. 50 grader i bios er også veldig mye og husk at i bios blir ikke cpu stresset like mye som i Windows.

 

t.d. ligger min dualcore på rundt 25-27 grader i bios.

Lenke til kommentar

50 grader i bios er ikke nødvendigvis mye. det er mye som spiller inn. kvalitet på kjøler, romtemperatur, luftsirkulasjon i kassa osv.

 

det kan være stor forskjell i temp på to ganske like cpuer.

 

og husk at du har en dualcore, mens her er det snakk om en quad core, det har en del å si.

Lenke til kommentar
Hei alle sammen,

 

da var tiden inne til å spørre om litt hjelp igjen. Jeg har en Intel quad core 6600, men selvfølgelig av den første B3 batchen som bruker mer strøm og gir mer varme.

 

Til å begynne med var alt fryd og gammen, men sakte og sikkert har temperaturen steget til den ene av kjernen nå er over 80 grader. Jeg opplever ingen blåskjermer, og har heller ikke klokket. Dvs, i går klokket jeg den opp 10% for more skyld, men temperaturene var akkurat de samme.

 

har rensket ut alt støv, har til og med en liten slange utenifra som pusher på med kald luft inn i kabinettet via en liten vifte.

 

Sjekket temeraturen i bios, og da lå den på ca 50 .. men isåfall er everest helt ute på jordet ..

 

Og en annen ting, hovedkortet er jo på en helt annen planet når det gjelder varme :) Her ligger tempen på ca 38 - 40.

 

EDIT: sjekket med coretemp nå, og da er tempen på ca 81 grader C.

 

Her er et screenshots som jeg lastet opp nå.

 

Mvh Nils

 

Jeg ville ha kjøpt litt ny kjølepasta og satt den inn med det etter først å ha renset prosessoren godt først. Har du nok gjennomlufting i kassen din også?

 

Jeg har også Q6600 og den ligger på 30-40grader med Zalman 9700 kjøler. Du bør nok ikke ligge noe særlig over 50-60 grader med en stock kjøler. Jeg tror ikke du bør kjøre med så høye temperaturer over lengre tid; det vil slite på prosessoren.

Lenke til kommentar

last ned http://www.cpuid.com/hwmonitor.php

 

up2date og fungerende tempmåler.

 

Som sagt før, om du har over 50-60grader idle så er det nok kjølepastaen

eller at kjøleren kanskje rett og slett ikke er satt på skikkelig.

 

En av de mest brukte og også en av de beste kjølepastaene er

Arctic Silver 5, værd invisteringen.

 

Ei heller dumt å kjøpe seg en ny CPU kjøler, kanskje Noctua NH-U12P

eller Scythe Ninja om du har plass i kabinettet.

Endret av anotherzen
Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke husker helt feil så hadde Q6600 med B3 en "smertegrense" på 50-60 grader og G0 fra 60-70,2. Tror jeg leste det på Intel sine sider, må bare finne det igjen.

 

Derfor tror jeg du bør være svært forsiktig med bruken, og for all del sjekk kjøleren.

 

Redigert:

Package Type:

Manufacturing Technology: 65 nm

Core Stepping: B3

CPUID String: 06F7h

Thermal Design Power: 105W

Thermal Specification: 62.2°C

VID Voltage Range: 0.85V – 1.5V

LGA775

 

Package Type:

Manufacturing Technology: 65 nm

Core Stepping: G0

CPUID String: 06FBh

Thermal Design Power: 95W

Thermal Specification: 71°C

VID Voltage Range: 0.85V – 1.5V

Endret av Blackey
Lenke til kommentar
det der er nok ikke smertegrensa. den er alt for lav til at det er smart av intel å selge den. jeg tipper på at det er gjennomsnittlig arbeidstemperatur i en normal pc med orginal kjøler.

 

 

Gjennomsnittlig arbeidstempratur er det garantert ikke, samt hvordan vil forklare at Q6600 G0 ligger 10 grader høyere når den bruker mindre energi? Det var jo nettopp dette som var noe av poenget.

 

Dette er nok den rådgivende smertegrensa over tid for hver prosessor. Dette stemmer overens med andre artikler jeg har lest.

Alle vet at en prosessor ikke blir ødelagt når temperaturen kommer til 70 grader, men man reduserer muligens levetiden hvis den holder den tempen over tid.

Lenke til kommentar

Fest cpukjøler på nytt, da må du dog renske både cpu og kjøler for kjølepasta og så legge på ny, men dette er ikke noe problem.

 

Kan være at festeanordningene har blitt litt "slakke" etterhvert, eller at du rett og slett har gått glipp av noe støv i frontpanel o.l. som hindrer luftstrøm?

 

Du må også fjerne cpuvifta fra ribba for å komme skikkelig til støvet der, ellers hjelper det ikke stort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...