Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Buffalo m/dd-wrt, eduroam, PEAP?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg benytter i dag en Buffalo-router flashet med dd-wrt hjemme. Med denne kobler jeg meg til trådløsnettet til en venn av meg som bor over gata, og dette fungerer fin-fint.

 

Uansett fant jeg plutselig ut nå at min Høgskole har satt opp et kraftig trådløsnett i byen, og de benytter seg aveduroam. For å få logget på dette nettet må man benytte seg av wep, wpa, eller wpa2. Videre benyttes det et sertifikat (CA public) som man laster ned og installerer og PEAP (EAP-MSCHAP v2). Om man logger seg på dette på vanlig måte via WZC får man opp et påloggingsbilde hvor man benytter brukernavn og passord som tildelt av skolen. Dette går uten problemer.

 

Det kjedelige her er at trådløssignalet er svakt inn til meg og meget ustabilt. Så, det jeg lurer på er om det er noen mulighet for å benytte Buffalo-routeren til dette for å forsterke signalet inn til meg? Etter en del googling ser det ikke ut til at dd-wrt støtter PEAP etc, men dette er jeg litt usikker på?

 

Og, om routeren ikke støtter dette, er det noen mulighet for å benytte routeren kun til å ta inn signalet, forsterke det og videresende til meg, slik at jeg kan benytte WZC til PEAP-greiene? Nå i dag står den i wireless mode "repeater". Da fungerer det slik at routeren får IP av APet som hoster internett på serverside, og gir PCen min LAN-IP (192.xxx). Har tenkt litt på dette, er det ikke mer gunstig om routeren kun videresender signalene uten å fungere som DHCP osv?

 

På forhånd takk for all hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ser ikke ut som DD-WRT er en løsning for ditt problem. Den kan heller ikke brukes som en repeater på den måten du ønsker.

Løsningen for deg er trolig å skaffe deg en ekstern antenne med god forsterkning.

Noe ala denne

pluss en antennekabel med korrekte plugger.

 

Takk for svar.

 

Det var det jeg også trodde, at dd-wrt ikke støtter dette. Ganske synd, da eduroam her i byen tilbyr heftige hastigheter.

 

Skjønner dog ikke helt hva du mener med antenne. Mener du jeg skal kjøpe en ekstern antenne og ha den koblet via antennekabel inn på en trådløsenhet på PC? Dette blir i så fall uaktuelt, da litt av mobilitetsaspektet ved laptopen da reduseres. :) For en esktern antenne koblet på min buffalorouter vil jo ikke hjelpe meg, da routeren ikke kan benyttes for pålogging på eduroam.

 

En annen ting, jeg er litt usikker på om løsningen jeg kjører i dag er helt optimal. I routerens config under wireless-basic settings har jeg valgt wireless mode "repeater". Da lager routeren min et eget subnet og jeg får lan-ip. Men jeg mener å ha lest at om man kjører "repeater bridge" vil min router kun fungere som en ren repeater, og gi PCen min IP direkte fra primærrouter. Vil ikke dette være en bedre løsning enn den jeg kjører i dag?

Endret av ROFLe
Lenke til kommentar
Hvis du setter den opp som repeater bridge så vil du ha alle muligheter for felles LAN på begge sider. Det står forøvrig en bra wiki om dette her.

 

Jeg har faktisk forsøkt meg på akkurat det som står i den wiki'en, men uten hell så langt. Endte med at buffaloen ikke mottok noen IP og sluttet å gi meg IP.. Uansett gjenstår det å gå grundig til verks for å teste dette skikkelig, jeg gjorde det bare i full fart.

 

Men, fra wiki'en:

Confirmed working/non-working V24 firmware:

RC-5 - works

RC-6.2 - does not work

pre-RC-7 - works best (separate builds with new or vintage drivers)

 

Jeg ser at routeren min har V24 firmware, men jeg greier ikke finne ut hvilken RC som gjelder. Om jeg kjører RC-6.2 er det jo ikke så rart det ikke fungerte. Uansett greier jeg heller ikke finne pre-RC-7 på dd-wrt sine sider. Kan du peke meg i riktig retning om du vet hvor det er? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...