Gå til innhold

Objektiv til sykkelfotografering


Anbefalte innlegg

Trenger et nytt objektiv/objektivsett som skal brukes til sykkelfotografering. Det er en rask sport, så bruk av raske lukkertider og mye lys er nødvendig. Tenker å legge ca 9000 i objektivet eller settet. Lukter litt på fastoptikk, noen forslag til hva som er gode brennvidder (gjerne forlag til spesifikke objektiver også).

 

Kamera: Canon 30D

 

Noen luringer legger sikkert merke til emnetittelen, og at den lider av ordelingsfeil. 3-ordsregelen er passe ræva.

Endret av IAX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen luringer legger sikkert merke til emnetittelen, og at den lider av ordelingsfeil. 3-ordsregelen er passe ræva.

Hvorfor er det så vanskelig å bruke tittelen "Hva er passende objektiv til fotografering av sykkel-sport"?

 

Da hadde du sluppet å erte på deg noen, og fortalt resten noe nyttig i tittelen.

 

Tom

Lenke til kommentar

EF-S 10-22 er et glimrende objektiv til slikt, og trenger du mer lysstyrke bør du ta en titt på 28mm 1.8.

 

50mm 1.8 er også et alternativ, men det kommer jo an på hva slags sykling du skal ta bilde av.

Står du i løypa og tar bilde gir en vidvinkel en fin effekt, men om du står et stykke unna blir syklisten veldig liten på 10mm, så da er tele fint.

Lenke til kommentar

"Utstyr til sykkelfotografering?" vil være et stygt tilfelle av pleonasme siden forumet vi er på nå allerede har slått fast "Objektiver, filtre, blits og utstyr". Det eneste som vil gjøre det bedre er å spesifisere hvilken type sykkelsport siden det finnes forskjellige typer.

 

Før det kommer en tredje cowboymoderator og slenger advarsler vilt rundt seg så vil jeg si at man må bestemme hvilken brennvidde som er mest hensiktsmessig først, også bestemmer man seg for hvilket objektiv.

Lenke til kommentar
Jepp, endret... Unskyld meg at jeg tok det for gitt at folk måtte forstå selv at det handlet om utstyr til sykkelfotografering (når vi er på utstyrsiden).

 

OT* Takk for tips. Hva med Canons EF-S 17-55 2.8 med bildestabilisering?

 

17-55 er finfine greier, så det er nok et objekitv du vil bli fornøyd med.

 

Men det hadde hjulpet om du hadde sagt hva slags sykkel du skal ta bilder av.

Er det landeveissykling, eller terrengsykling?

 

Skal du sykle selv for så å stoppe opp underveis for å ta bilder?

Isåfall vil en normalzoom være ypperlig, og du kan vurdere Sigma og Tamrons alternativer også.

Lenke til kommentar
Jepp, endret... Unskyld meg at jeg tok det for gitt at folk måtte forstå selv at det handlet om utstyr til sykkelfotografering (når vi er på utstyrsiden).
Det kommer ikke frem hvilket forum du skriver på dersom man kommer inn fra f.eks. forsiden til Akam.no. Da kunne det like gjerne være tips til hvordan man bør gå frem for å ta gode sykkelbilder. Emnetittelen skal være dekkende for emnet i posten, enkelt og greit. Og det krever i 99% av tilfellene mer enn to ord.
Lenke til kommentar
Landveissykling, hovedsakelig ta bilder fra siden av veien av et forbipaserende felt i raskt tempo (45-50 km/t). Bildene skal som regel tas på dagtid, vår, sommer og høst

 

Da er det ikke mye du rekker å ta bilde av. Objektivbytte er helt uaktuelt.

Tror nok en 70-200 er tingen. Finn en plass med god utsikt hvor syklistene kommer mot deg. Og fyr løs som ville helvete. Finn helst en oppoverbakke hvor hastigheten er lavere.

 

Øv deg på å fotografere biler i samme hastighet. Ta på en svart kjeledress og caps, så kan du samtidig more deg med de ville blikkene og den paniske bremsingen når bilførerne tror du er politi.

 

Husk at det aller meste av proffe sykkelbilder taes fra bil/motorsykkel i fart.

Lenke til kommentar
Finn en plass med god utsikt hvor syklistene kommer mot deg. Og fyr løs som ville helvete.

 

Det som er så kjekt med 30d vettu ;) 5 bilder i sekundet.

 

Om du ser 100 meter av løypa, og de passerer med 50 km/t. Og la oss si at klynga er 50 meter lang. Da har du snaue 11 sekunder fra du ser første rytter til sistemann har passert. Holder du knappen inne hele tiden så rekker du 55 bilder. Hva resultatet da blir vet jeg ikke.

 

Finn den hardeste oppoverbakken. Da går farten ned, og feltet strekker seg. Det er også da du får de forpinte uttrykkene i rytternes ansikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...