Gå til innhold

Delvis skjule personer i bakrunnen


Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat kjøpt meg et fujifilm f40fd og et olympus sp-560 kamera. Det jeg trenger hjelp til er hva må jeg gjøre for å klare å få bilde av eksempen en fotballspiller fremst og halvveis skjule spillere/publikum som står bak.

 

Her er to eks på slike bilder

http://www.dagbladet.no/sport/2008/04/20/533146.html

http://www.dagbladet.no/sport/2008/04/20/533138.html

 

Håper det er noen her inne som kan fortelle med med teskje hva jeg må gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du tenker på hvordan man skal få bakgrunnen uskarp mens motivet er skarpt (liten skarphetsdybde), så krever det ofte større blenderåpning enn man får i et kompakt-/ultrazoomkamera.

 

Nå kjenner jeg ikke de to kameramodellene du har, men det du bør prøve på er å bruker blenderprioritetsmodus (Aperture Priority) og stille inn på størst mulig blenderåpning (lavest mulig f-tall).

 

Det kan allikevel være vanskelig å oppnå resultatet du ønsker, rett og slett fordi største blenderåpning på et digitalt kompaktkamera egentlig er ganske liten og derfor gir ganske stor skarphetsdybde sammenlignet med om du tar bilde av samme utsnitt med et kamera med større bilderute.

Lenke til kommentar

Videre kan du sørge for at motivet er så nært kameraet som mulig, avstanden mellom motiv og bakgrunn er så stor som mulig og at du bruker så lang brennvidde som mulig..

 

Som nevnt tidligere er ikke kompaktkameraer spesielt godt egnet for å bruke begrenset dybdeskarphet som komposisjonselement, men nå vet du ihvertfall hva du skal gjøre for å se hvordan dine yter med optimale innstillinger.

Endret av Kjetil-H
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...