Gå til innhold

Eldre pentaxobjektiv - fungerer det på K10D?


Anbefalte innlegg

Jeg fant et gammelt Pentax-objektiv, Smc Pentax-M 1:2 50mm, på loftet sammen med SRL-samlingen til min far. Jeg fikk dette til å passe på mitt K10D, men når jeg skal ta bilde, går det ikke. I den lille skjermen oppå kameraet blinker det bare F--

Virker ikke dette på kameraet mitt, eller har jeg gjort noe feil?

Endret av Kaamilla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har et Samsung GX-10 (som er "identisk" med K10D), på dette måtte jeg sette "use aperture ring" i menyen til ON for å få et eldre fastobjektiv med blenderring til å fungere.

 

Menyene til Samsung og Pentax er kanskje ikke helt identiske, men hos meg lå dette valget i Custom2-menyen :)

Lenke til kommentar
Jeg har et Samsung GX-10 (som er "identisk" med K10D), på dette måtte jeg sette "use aperture ring" i menyen til ON for å få et eldre fastobjektiv med blenderring til å fungere.
Stemmer det, og du får uansett ikke rapportert blenderåpningen. Den måler likevel lys, men du må blende ned også i søkerbildet.
Lenke til kommentar
Er det en blenderring på det? Isåfall må den sikkert stå på minst blender (størst tall) for at det skal funke
Nå snakker du om noe du ikke har greie på, så dette er tull ;)

Pentax har mye bedre bakoverkompatibilitet enn som så.

 

MaritimTim

Nei det gjør jeg ikke. Jeg skreiv sikkert siden det er min erfaring med Nikon.

Lenke til kommentar
Jeg har et Samsung GX-10 (som er "identisk" med K10D), på dette måtte jeg sette "use aperture ring" i menyen til ON for å få et eldre fastobjektiv med blenderring til å fungere.
Dette er trinn en. Det du må gjøre for å få det til å virke.

 

Trenger du (trådstarter) hjelp videre for å måle lys og sånt?

 

MaritimTim

Lenke til kommentar

Nå får jeg til å ta bilder, men jeg får fremdeles ikke opp informasjon om blenderen. Når jeg har tatt bildet og trykker på info-knappen, kommer det bare opp lukkertiden og F---

 

 

Jeg har et Samsung GX-10 (som er "identisk" med K10D), på dette måtte jeg sette "use aperture ring" i menyen til ON for å få et eldre fastobjektiv med blenderring til å fungere.
Dette er trinn en. Det du må gjøre for å få det til å virke.

 

Trenger du (trådstarter) hjelp videre for å måle lys og sånt?

 

MaritimTim

 

Måle lys? Må jeg gjøre det også?

Lenke til kommentar
Nå får jeg til å ta bilder, men jeg får fremdeles ikke opp informasjon om blenderen. Når jeg har tatt bildet og trykker på info-knappen, kommer det bare opp lukkertiden og F---
Det var det jeg skrev i det forrige innlegget mitt. Objektivet vil ikke rapportere om blenderåpningen, så kameraet vil ikke vite hva du har brukt. Den bare måler lyset gjennom objektivet slik det er.

 

Kameraet måler lys, enten du vil eller ikke. Bruker du noen automatiske eller halvautomatiske programmer, vil den beregne lukkertid og/eller ISO-verdi, avhengig av hva du har valgt, slik at eksponeringen blir "riktig" i følge kameraet. Det kan være du må overstyre den, det gjør du med eksponeringskompensasjon. I manuell modus får du en indikasjon i søkeren på om du har for mye eller lite lys, vises med piler. Følger du det slavisk, kan du likegjerne bruke blenderprioritet eller lukkerprioritet (kan ikke brukes med manuelle objektiver), da det er samme målingen som gjøres. Manuelle innstillinger har mest for seg når du kan eksponere på egenhånd, eller du er avhengig av helt lik eksponering fra gang til gang.

Lenke til kommentar
Nå får jeg til å ta bilder, men jeg får fremdeles ikke opp informasjon om blenderen. Når jeg har tatt bildet og trykker på info-knappen, kommer det bare opp lukkertiden og F---

 

Måle lys? Må jeg gjøre det også?

Nei du må ikke, men det er jo litt kjekt da, sånn at du eksponerer riktig ;)

 

Glem den F-- en. Sånn er det bare. Du vet jo selv hvilken blender objektivet er inntilt på.

 

Du bør bruke M eller Av modus. Selv foretrekker jeg M, derfor forklarer jeg ut fra det.

 

Når du skla måle lys, så aktiverer du DOF-preview ved å vri Av/på bryteren litt lenger enn normalt. Da hører du en artig lyd fra kameraet når det blender ned for deg. Da dukker det opp et ekstra symbol i displayet. Det viser lysmålingen som er aktivert. Så justerer du lukkertiden til du er midt på skalaen. Da skal du få et rett eksponert bilde.

 

Bare spør videre, om det er noe mer du lurer på, eller om forklaringa er uklar.

 

MaritimTim

Lenke til kommentar

Nei du må ikke, men det er jo litt kjekt da, sånn at du eksponerer riktig ;)

 

Glem den F-- en. Sånn er det bare. Du vet jo selv hvilken blender objektivet er inntilt på.

 

Du bør bruke M eller Av modus. Selv foretrekker jeg M, derfor forklarer jeg ut fra det.

 

Når du skla måle lys, så aktiverer du DOF-preview ved å vri Av/på bryteren litt lenger enn normalt. Da hører du en artig lyd fra kameraet når det blender ned for deg. Da dukker det opp et ekstra symbol i displayet. Det viser lysmålingen som er aktivert. Så justerer du lukkertiden til du er midt på skalaen. Da skal du få et rett eksponert bilde.

 

Bare spør videre, om det er noe mer du lurer på, eller om forklaringa er uklar.

 

MaritimTim

 

Tusen takk for kjempefin forklaring! Nå skjønner jeg hvordan det skal gjøres. Det skal bli artig å leke med både manuell fokus og manuelle innstillinger.

 

Men selv om jeg gjorde som du sa (med lysmålingen), ble histogrammet mitt helt rart.

 

Edit: Eh, det ble visst noe rart med den quotingen, men dere skjønner vel.

Endret av Kaamilla
Lenke til kommentar

dessverre er ikke slik lysmåling helt pålitelig. Så du bør nok prøve deg fram litt. Dette har bla. med mattskiva å gjøre. Den er ikke helt tilpassa dette bruket. Så det hender at du får en del undereksponering av den grunn.

 

I tillegg mister du dessverre multisegmentmåling, du kan bare bruke sentrumsveid eller spotmåling. I praksis betyr det at du bør peke på den delen av motivet du er mest opptatt av å få riktig når du måler lyset. Så du må tenke litt mer selv. Men det er kanskje ikke så dumt, du lærer kamera bedre å kjenne på den måten.

Hvis du ikke vil ha motivet midt i, da komponerer du eventuelt bildet på nytt, før du tar det. Altså etter du har satt lukkertida,

 

Dette høres kanskje tungvindt ut. Men det går raskere, når du får brukt det litt. Da faller det naturlig for deg.

 

MaritimTim

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...