Gå til innhold

Status på link - online eller offline?


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Jeg driver å lager en veldig enkel nettside som skal være et verktøy på jobb. Det er bare en enkel side med linker til forskjellige modem vi logger inn på for å hente ut diverse informasjon. Siden dette er GPRS/Edge-modem, og installasjon fremdeles pågår, hender det at disse er offline. Det jeg lurer på da, er om det er mulig å få til noe som viser statusen ved siden av linken, f.eks offline, når den er offline. At IP-adressen blir pinget når man refresher siden f.eks eller noe slikt..

 

Vet dette er mulig, men er det en stor "operasjon"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke en veldig stor operasjon, sånn i utgangspunktet. Hvis du har JavaScript på de PC-ene siden skal kjøre på, ville nok det beste vært å bruke AJAX for å hindre lang loadetid (alt står "på vent" mens forespørsel sendes til IP), men dette kompliserer også saken. Om du kan vente til alt er "pinget", kan du bruke et enkelt serversidescript.

 

For eksempel kan du bruke PHP sin fsockopen() til å sende en request.

 

Jeg troooor dette skal fungere:

<?php
function sjekk($ip) {
 if ($h = fsockopen($ip, 80, $errno, $errstr, 4)) {
return 'online!';
fclose($h);
 } else {
return 'offline';
 }
}
?>

<a href="#">Gå inn på 10.0.0.1</a> - <?php echo sjekk('10.0.0.1'); ?>

Endret av Mikael Berg
Lenke til kommentar
Det er ikke en veldig stor operasjon, sånn i utgangspunktet. Hvis du har JavaScript på de PC-ene siden skal kjøre på, ville nok det beste vært å bruke AJAX for å hindre lang loadetid (alt står "på vent" mens forespørsel sendes til IP), men dette kompliserer også saken. Om du kan vente til alt er "pinget", kan du bruke et enkelt serversidescript.

 

For eksempel kan du bruke PHP sin fsockopen() til å sende en request.

 

Jeg troooor dette skal fungere:

<?php
function sjekk($ip) {
 if ($h = fsockopen($ip, 80, $errno, $errstr, 4)) {
return 'online!';
fclose($h);
 } else {
return 'offline';
 }
}
?>

<a href="#">Gå inn på 10.0.0.1</a> - <?php echo sjekk('10.0.0.1'); ?>

 

Takk for svar!

 

Men burde nevnt at siden det er snakk om ligger lokalt på på en XP-pc, så da vil vel ikke php fungere?

Lenke til kommentar

Hm. Nei, da måtte du i tilfelle installert en webserver med PHP. Muligens litt mye styr hvis du ikke trenger det for noe annet.

 

Det er godt mulig det går an å bruke JavaScript, lage en AJAX sort-of-thing, som fungerer omtrent på samme måte som PHP-versjonen min (sender en request, venter på svar). Jeg regner med det da må gå via HTTP i tilfelle, og at du ikke kan ta det over hvilken som helst port, slik som med PHP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...