Gå til innhold

30 awg til lodding - Hvor får jeg kjøpt det


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Takk for kjapt svar, jeg burde vel kjøpe den med kun en tråd inni og ikke flere strands eller? Noen synspunkter på det?

 

For lodding internt i en Wii så vil det nok være en fordel med ledning som kun har en leder, istede for høyfleksibel kabel med flere kordeller.

Litt avhengig av hvor god du er å lodde og hvor trangt det er på loddepunktene så vil du fint greie deg med vanlig ledning også. 30 AWG er utrolig tynn kabel, du finner den f.eks. om du flår en telefonledning, eller en nettverkskabel. Jo billigere jo bedre (billigere = lavere kvalitet = færre kordeller).

 

Alternativt er det jo da å bestille fra nevnte eBay-link, men da må du jo vente før du kan sette igang å lodde.

 

- Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Så 30 AWG finner jeg inne i en vanlig netverkskabel? Og den har bare en leder?

 

Tror ikke det er noe vits å gjøre loddingen vanskligere enn det den allerede er, da beina på IC'ene til chippen på Wii'en er veldig små.

 

Når det gjelder vente tid, er ikke det no stress. Venter forsatt på chippen fra leverandør...

Lenke til kommentar
Noen som kan forklare dette med AWG sammenlignet med f.eks mm2?

 

Det er dessverre ingen logisk sammenheng. AWG-tallet angir hvor mange ganger kobbertråden er trukket gjennom en skive med stadig mindre hull, altså: jo høyere tall, jo tynnere leder, men det lar seg ikke regne om til mm2 ut fra en formel, du må slå det opp i en tabell..

Lenke til kommentar
Leser av dennelinken at jeg burde bruke såkalt "no clean liquid flux" hva er det og hva gjør det for noe?

 

Flux (flussmiddel på norsk) er et stoff som rengjør området du skal lodde før loddetinnet smelter, slik at loddetinnet har en ren flate det kan flyte utover, som gir en optimal lodding.

No clean vil si at flussmiddelet ikke trengs å rengjøres etter lodding. Noen typer flussmiddel (harpiksbasert om jeg husker rett) vil korrodere på loddeområdet om det får lov å ligge etter du er ferdig å lodde, noe som ikke er helt bra.

 

Men, om du trenger det er jeg egentlig tvilende til. Loddetinn inneholder flussmiddel (med noen få unntak) som gjør en tilstrekkelig jobb. I tillegg er det rene fine loddpunkter inni en Wii, ville vært noe annet om du skulle begynt å lodde på noe elektronikk fra en bil eller lignende som har stått mange år i fuktige omgivelser osv. ;)

Lenke til kommentar

30 awg er bare en måte å beskrive en stadnard tykkelse av kobberkabel.

 

30 awg er tilsvarende:

- Diameter på 0,255mm

- Tversnitt diameter på 0,0503mm^2

 

Med andre ord er det en emget tynn kabel, og det neste grunnen jeg kan tenke meg til at det er BRA å bruke en så tynn kabel er nok rett og slett bare det at den da lettere lar seg lodde til små koblingspunkter.

 

Du trenger med andre ord neppe AKKURAT denne diameteren, men noe som er omtrentlig lik, og da kan du nok helt sikkert finne noe passende på nesten hvilken som helst butikk som selger slike ting. Godt mulig Clas ohslon har noe du kan bruke, dog det spørs om de har fullt å tynne kabler i sitt utvalg.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...