Gå til innhold

Asus EEE 701 Carputer. 1 DIN størrelse med skjerm!


Anbefalte innlegg

Hei igjen, lenge siden jeg har hatt noe å sette fingrene i nå. Før jul kjøpte jeg en Asus EEE på ebay. CD spilleren i bilen min leser nå ikke mine CD-er. Det har blitt til at jeg har brukt EEE lite for tia, og derfor vil jeg gjøre om min ASUS EEE om til en carputer. Hvorfor? Asusen har en brukbar LCD skjerm, wifi, 1 GIG RAM, 900 Mhz cpu og i tilleg er den forbaska liten. Bør være ett godt carputer utangspunkt dette.

 

Jeg vil basere chassis på 1 DIN størrelse, det vil si vanlig cd spiller størrelse. Etter noen mål, og litt knoting så ser jeg at dette ikke skal være umulig. Legger med et bilde som jeg tegnet opp med SketchUp. Dette er bare en skisse, og ikke basert på riktige mål.

 

Om dere ser på bildet som er vedlagt er det i forkant to USB kontakter, og en SD kortleser. Både SD kortleseren og usb tilkoblingene er på hovedkortet og er enkelt å integrere i chassis. Jeg har også tegnet inn en laptop DVD rom, men er usikker på om jeg kommer til å velge dette. Jeg tar dette prosjektet litt på sparket, og prøver å ikke planlegge alt for mye. Gjør det ferdige produktet noe mer intressant både for meg og dere.

post-28977-1208303147_thumb.jpg

Endret av Tha sims
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for innvendinger! Alltid like kjekt :)

 

Har sett litt på touch funksjon på lcd panelet. På ebay finner man jo ferdige touch paneler til under 250 kr (inklusive frakt). Dette er noe jeg virkelig vurderer å kjøpe. Ellers vil jeg også kjøpe ett trådløst lite tastatur jeg kan ha i hanskerommet.

 

Bilder kommer så fort jeg får kjøpt plater, og begynner med kuttinga.

Endret av Tha sims
Lenke til kommentar

Hehe!

Nei, blir nok ikke ferdig i kveld, men er artig at du er spent på prosjektet:). Ringte nettopp til det lokale plateverkstedet. Tenker jeg får dem til å kutte platene i riktig størrelse, da dette er tidkrevende arbied med dremel :p. Tror heller ikke det blir de store kostnadene da dette er hovedsaklig knekking av plater. Jeg går nok for 2mm aluplater.

Endret av Tha sims
Lenke til kommentar
haha! Ødelegge å ødelegge :) Hva er det vi ikke har gjort til lcd skjermene våres til projektor prosjektene våres?

 

Det jeg (forhåpentligvis) gjør er å optimalisere min eee slik at det blir en carputer, ikke ødelegge (forhåpentligvis her også).

 

Hehe, godt poeng, men likevel ;) Det var bare en skjerm, ikke en hel PC. Men uansett, det blir artig å se hvordan resultatet blir. Finnes neppe noen lignende EEE-prosjekter? Har ikke googla, så jeg skal ikke si noe.

 

Et lite spørsmål, hvordan har du tenkt til å gjøre det med utganger til lyd osv? Skal du lage til et eget panel bak?

Lenke til kommentar
haha! Ødelegge å ødelegge :) Hva er det vi ikke har gjort til lcd skjermene våres til projektor prosjektene våres?

 

Det jeg (forhåpentligvis) gjør er å optimalisere min eee slik at det blir en carputer, ikke ødelegge (forhåpentligvis her også).

 

Hehe, godt poeng, men likevel ;) Det var bare en skjerm, ikke en hel PC. Men uansett, det blir artig å se hvordan resultatet blir. Finnes neppe noen lignende EEE-prosjekter? Har ikke googla, så jeg skal ikke si noe.

 

Et lite spørsmål, hvordan har du tenkt til å gjøre det med utganger til lyd osv? Skal du lage til et eget panel bak?

 

Jeg får satse på at det går bra med hardwaren til EEE, og at ingenting blir ødelagt.

 

 

Jeg har ikke sett noen liknende Asus EEE prosjekter, men hvem vet? Kanskje det finnes en liten eskimo i en snøhule uten internettilang som lager akkurat det samme som meg :D.

 

Utganger vil bli direkte utganger fra hk, og hull i chassis til kontaktene (usb, SD leser og line out)

Lenke til kommentar
haha! Ødelegge å ødelegge :) Hva er det vi ikke har gjort til lcd skjermene våres til projektor prosjektene våres?

 

Det jeg (forhåpentligvis) gjør er å optimalisere min eee slik at det blir en carputer, ikke ødelegge (forhåpentligvis her også).

 

Hehe, godt poeng, men likevel ;) Det var bare en skjerm, ikke en hel PC. Men uansett, det blir artig å se hvordan resultatet blir. Finnes neppe noen lignende EEE-prosjekter? Har ikke googla, så jeg skal ikke si noe.

 

Et lite spørsmål, hvordan har du tenkt til å gjøre det med utganger til lyd osv? Skal du lage til et eget panel bak?

 

Jeg får satse på at det går bra med hardwaren til EEE, og at ingenting blir ødelagt.

 

 

Jeg har ikke sett noen liknende Asus EEE prosjekter, men hvem vet? Kanskje det finnes en liten eskimo i en snøhule uten internettilang som lager akkurat det samme som meg :D.

 

Utganger vil bli direkte utganger fra hk, og hull i chassis til kontaktene (usb, SD leser og line out)

 

Ahhh! Du skal demontere hele EEE-en bortsett ifra skjermen? Da skjønner, jeg :)

 

Altså... Dette blir jo en veldig billig carputer. Spesielt med tanke på hvilke muligheter/specs du får! Vanligvis koster jo en carputer som er i likhet med dette mye mer! Håper da ikke kuttinga/knekkinga blir alt for dyr.

Lenke til kommentar

Nei, alt blir demontert. Ingenting av Asus eee skallet vil bli brukt i carputeren. Det blir litt i samme bane som IO shield på ett vanlig kabinett. Bare i stede for IO shield vil blir det hull i chassiset for utgangene.

 

Det blir en billig carputer! Asus EEE koster rundt 2000-2500 kr inn i landet. Jeg håper chassiset og kuttinga blir billig. Kommer med en update når jeg har fått ett pristilbud på kuttinga.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...