Gå til innhold

Spm. ang. trøbbel med ny moped


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har et spm. her;

 

Det har seg slik, at jeg har kjøpt en ny moped for noen måneder siden.

 

Siden de første 40 milene har scooteren i tide og utide stoppet opp, den stopper hvis jeg gir litt mer enn halv gass i et halvt minutt. Selgeren sier det er forgasseren som ikke fyller seg i tide, og da stopper motoren, og jeg må bare stå ut i veiskulderen og vente et par minutter før den starter som normalt igjen.

 

Uansett, jeg har levert den inn til å sjekke dette 4 ganger nå, men uten at problemet har blitt løst. Han sier at det bare er å sette på større dyse.

 

Så det jeg lurte på er: Kan jeg kreve at selgeren skal sette på større dyse i forgasseren uten at jeg må betale? Siden jeg ikke engang kan holde 45 over tid?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ikke aksepter noen forklaringer om at du trenger større dyse eller noe tull.

du forteller selger at du vil ha feilen utbedret på selgers regning, ellers kan du heve kjøpet.

Går ut ifra at dette er fra en forhandler?

 

 

evt. Kan være bensintilførselsventilen eller slangen som bare er gått tett, men hvis den var sånn fra du kjøpte den så er nok det beste å ikke fikle noe med den selv, før selger har fått gjort \ sagt det han skal.

Lenke til kommentar

Dette er ifra en forhandler ja.

 

Har sjekket at bensintilførselen er OK, den pumper bensin som bare det, bensinfilteret er gjennomsiktig, og man ser at det er bensin i den.

 

Men så til problemet;

 

Scooteren har gått 100 mil nå, og har hatt 1 velt.. så den har en liten sprekk i fronter, så det å heve kjøpet er vel bare å se langt ifra?

 

Men uansett, kan fortsatt kreve at han fikser den på sin regning?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Hei.

 

Ja, du kan kreve mangelen utbedret på selgers regning, jf. bl.a. fkjl. §30. Det er sjokkerende dårlig kundeservice at dysen ikke er byttet etter fire reparasjonsforsøk - hvilken forhandler er dette?

 

Det skal fremdeles være mulig å heve kjøpet, men det enkleste for begge parter er nok at dysen skiftes.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Tror jeg avventer med å henge ut hvem dette dreier seg om, men om ikke dette "dyseproblemet" blir ordnet, så legger jeg ut navnet.

 

Har dessverre hørt det før også at det er useriøs sørvis der, dette er et enmannsforetak da tror jeg.

 

Kan sitere siste SMS jeg fikk når jeg skulle hente scooteren;

 

"Renset forgasseren til ingen nytte, har startet hver dag, vert vel bedre etter hvert når det blir varmere i veret"

 

Syns bare denne tok kaka, hvordan i alle dager kan været ha noe å si?

 

Dessuten sier selgeren at det er vanlig at det er sånn, fordi man ikke skal overskride 45 km/t? Hvordan i allverden kan det være det?..

 

Forresten, er kondensfjerner i bensinen, bare for å utelukke det problemet..

Endret av Daniel_91
Lenke til kommentar

HELT fabrikkny ja, merket er Generic.

 

Er en slik en:

 

http://finn.no/finn/mc/object?finnkode=119...pos=1&tot=1

 

Har den sorte.

 

Fikk full motorstopp på tur idag, kontaktet selgeren, men der fikk jeg bortforklaringer, han har kjørt den lenge på full gass, bare meg dette skjer med, større dyse, osv osv..

 

Skal levere den inn på torsdag, så får se hva det blir, det er vel Minarelli motor i den scooteren, det er jo et kvalitetsmerke fra Italia, eller?

Endret av Daniel_91
Lenke til kommentar

Egentlig burde dette være meget enkelt.

Du har kjøpt et produkt/mopeden som ikke virker tilfredstillende og da kan du enten akseptere forholdet eller reklamere. Velger du det siste bør dette skje skriftlig hvor du fremlegger manglene ved mopeden,og i kort tid etter kjøpet.

Forhandleren har rett til å prøve reparasjon,og hvis dette ikke nytter reklamerer du skriftlig på nytt.

Når forhandleren har prøvd å reparere 3 ganger uten å lykkes kan du skriftlig forlange å få kjøpet hevet.Hvis dette ikke fører frem bør du sende saken til forbrukerrådet og ved medhold der, men fortsatt uenighet fra forhandler kan saken videresendes til forbrukertvistutvalget som gir en rettskraftig dom i saken.

Det er du som kjøper som bør vite dette og følge det opp.

 

Etter å ha lest saken noen ganger vil jeg legge til flg.:

Når du kjøper en ny moped har du valget om mopeden skal vare lenge eller ikke med den måten du behandler den på den 1.tiden. Er du for røff med gass, gir og bremser slites deler unødig fort.

 

Ulsteinvik er et forholdsvis lite sted så du blir nok observert hvis du behandler mopeden din røfft og det er her forhandleren kan foreta sin vurdering av deg som kjøper. Du har jo også veltet med mopeden og kanske stripet den opp litt her og der.

 

I tillegg har du kanske noen teorier om hva som er galt med mopeden som du har fortalt forhandleren.

Veldig lurt å holde munn om egne teorier ved teknisk feilsøking hvis du ikke blir direkte spurt.

 

Enden på visa er at forhandleren muligens ikke tar deg som kjøper seriøst og det er en betingelse for å få saken løst på en grei måte.

 

Det er det komplette tullball å foreslå å trimme/modifisere en forgasser med større dyse på en motor som enda ikke er innkjørt eller fungerer tilfredstillende.

 

Håper dette var til noe hjelp.

Endret av reor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...