Snirfle Skrevet 14. april 2008 Skrevet 14. april 2008 Jeg vurderer sterkt å gå til innkjøp av den. Men vil jeg komme like langt med tilsvarende fra en tredjepartsprodusent? Jeg er litt picky på at objektivene mine skal være Pentax, nemlig. Behovet har jeg funnet ut av selv, jeg vil prioritere vidvinkel høyere enn tele. Det er mye morsommere å jobbe med.
k-ryeng Skrevet 14. april 2008 Skrevet 14. april 2008 Jeg vurderer sterkt å gå til innkjøp av den. Men vil jeg komme like langt med tilsvarende fra en tredjepartsprodusent? Jeg er litt picky på at objektivene mine skal være Pentax, nemlig.Det er regnet for å være et svært godt objektiv, helt i samme klasse som Nikons 12-24. Til Canon og Nikon har man mulighet til å gå for Tokina 12-24, som er bygget over samme optiske formel som Pentax 12-24, men den finnes ikke til Pentax pga samarbeidet mellom Tokina og Pentax. Alternativene blir i så måte Sigma 10-20 og 12-24, samt Tamron 11-18. Ingen av disse er i nærheten av Pentaxen, skjønt Sigma 12-24 ikke er så langt unna, men den koster også omtrent det samme.
Snirfle Skrevet 14. april 2008 Forfatter Skrevet 14. april 2008 (endret) Prisforskjellen er en tusenlapp mellom Sigma og Pentax, så da frister det mer å gå for originaloptikk. Jeg har kikket litt på bilder tatt med det objektivet og det ser slettes ikke verst ut. Endret 14. april 2008 av Snirfle
k-ryeng Skrevet 14. april 2008 Skrevet 14. april 2008 Prisforskjellen er en tusenlapp mellom Sigma og Pentax, så da frister det mer å gå for originaloptikk. Jeg har kikket litt på bilder tatt med det objektivet og det ser slettes ikke verst ut.På Scandinavian Photo er Pentaxen en hundrelapp billigere, faktisk...
Snirfle Skrevet 14. april 2008 Forfatter Skrevet 14. april 2008 (endret) Såpass. Men da spørs det jo hva prisen der er i utgangspunktet. Edit: Det var da usedvanlig sympatiske priser på det stedet. Endret 14. april 2008 av Snirfle
fototim Skrevet 14. april 2008 Skrevet 14. april 2008 Kaffilars har dette objektivet og er sikkert mer enn villig til å dele erfaringer. Hvis han ikke ser tråden, så blir han sikkert ikke sur om du sender en PM og spør. Jeg har selv lånt det en ukes tid. Jeg fikk ikke brukt det så mye, men det overbeviste meg såpass at jeg hadde gått for dette, om jeg hadde hatt et reelt behov for supervidvinkel. I hvert fall sånn som markedet ser ut nå. Men så er det den nye 11-16/2,8 fra Tokina da. Foreløpig finnes den ikke i K-fatning. Men hvem vet hva som skjer? Skulle ikke forundre meg om den dukker opp med Pentaxlogo. MaritimTim
Snirfle Skrevet 14. april 2008 Forfatter Skrevet 14. april 2008 Det ligger ikke noe i roadmapen til Pentax som antyder at Tokinaen kommer med Pentaxlogo, dessverre. Men man vet jo aldri. Og den ekstra millimeteren hadde ikke vært dum å ha. Spørs bare om jeg klarer å vente til det evt kommer en avklaring på om det kommer en 11-16. Jeg får gå over finansene, tenker jeg.
fototim Skrevet 14. april 2008 Skrevet 14. april 2008 Det ligger ikke noe i roadmapen til Pentax som antyder at Tokinaen kommer med Pentaxlogo, dessverre. Men man vet jo aldri. Og den ekstra millimeteren hadde ikke vært dum å ha. Spørs bare om jeg klarer å vente til det evt kommer en avklaring på om det kommer en 11-16. Jeg får gå over finansene, tenker jeg. Tokina 11-16/2,8 dukker neppe opp i k-fatning med det første. Som om det er fornuftig å vente og se, kommer vel mye ann på resten av objektivparken. Jeg for min del får sannsynligvis 16mm inn av døra i dag. Jeg er spent på hvor mye forskjellen mellom 16 og 18mm egentlig utgjør. Og om det behovet jeg har følt for mer vidvinkel, vil dekkes av dette. Tviler på at det blir mer vidvinkel med det første. Selv om jeg merker at jeg har brukt den videste enden mye til fotografering utenom fuglefotografering. Jeg får forresten en ganske solid pakke Fikk et så godt tilbud at det ble fristende å strekke seg litt ekstra. Selger jeg f.eks unna Tamron 300/2,8 så har jeg faktisk fått et objektiv gratis. Når det gjelder mitt lille møte med DA 12-24, så var inntrykket altså positivt. God skarphet og bra kontrast fra full åpning. Jeg likte måten det tegner på også. Fortegner selvfølgelig en del på de korteste brennviddene, men de som kjenner det godt hever at det er lett å korrigere i ettertid. Du skal heller ikke zoome mye inn før fortegningen blir neglisjerbar. Byggemessig var det heller ikke verst. Ikke * kvalitet, men absolutt godkjent. MaritimTim
Snirfle Skrevet 14. april 2008 Forfatter Skrevet 14. april 2008 For mitt vedkommede så var det altså slik at å gå fra 18 til 16 i den vide enden kun ble en apetittvekker på vidvinkel ... og vips, så får tusenlappene vinger. 16-50 er et genialt objektiv, men åh, som jeg har lyst på mer vidvinkel! Jeg gikk rundt i går uten å så mye som røre zoom-ringen og likevel syntes jeg det kunne bli litt vel tragt på 16 innimellom. Kravstor? Jeg? Pøh. Forskjellen på 16 og 18 er absolutt merkbar.
k-ryeng Skrevet 14. april 2008 Skrevet 14. april 2008 Tokina 11-16/2,8 dukker neppe opp i k-fatning med det første.Nei, men 11-16 ligger ikke i Pentax sitt roadmap heller...
Kaffilars Skrevet 14. april 2008 Skrevet 14. april 2008 For mitt vedkommede så var det altså slik at å gå fra 18 til 16 i den vide enden kun ble en apetittvekker på vidvinkel ... og vips, så får tusenlappene vinger. 16-50 er et genialt objektiv, men åh, som jeg har lyst på mer vidvinkel! Jeg gikk rundt i går uten å så mye som røre zoom-ringen og likevel syntes jeg det kunne bli litt vel tragt på 16 innimellom. Kravstor? Jeg? Pøh. Forskjellen på 16 og 18 er absolutt merkbar. Hei, eg har som Fototim nemner DA 12-24/4, og då som einaste objektiv under 28 mm. Har brukt det mykje, og må vel egentleg innrømme eg er veldig fornøgd med det. Vist fortegner det i den vidaste enden, men etter dei rapportane eg har sett, så er dette en av dei betre vidvinkelzoomane. Har du behovet her og nå så har ikkje eg problemer med å anbefale dette, det einaste minuset eg har på det er solbeskytteren som blir stor, (er vel samme størrelsen som på 16-50), samt at det kan vere eit problem å få låst fokusen på uendeleg i vidaste enden, spesielt med polarasiasjonsfilter. Dette virker som det er forbetra på K20D, men eg har testa dette ut så mykje enno. Elles kjem no Tamron med 10-24 i løpet av året i tilleg til det som er nemt i andre tråder http://www.tamron.co.jp/en/news/release_2008/0131.html
fototim Skrevet 14. april 2008 Skrevet 14. april 2008 Nei, men 11-16 ligger ikke i Pentax sitt roadmap heller...Korrekt. Men det behøver ikke bety at det ikke er der i morgen, eller om et halvt år MaritmTim
Kaffilars Skrevet 14. april 2008 Skrevet 14. april 2008 Nei, men 11-16 ligger ikke i Pentax sitt roadmap heller...Korrekt. Men det behøver ikke bety at det ikke er der i morgen, eller om et halvt år MaritmTim Og i signaturen til FotoTim ligg og eit objektiv som ikkje er komt på kartet enno (Betatester??) eller er det tastaturet som har hengt seg opp?? Gratulerer foresten..
fototim Skrevet 14. april 2008 Skrevet 14. april 2008 (endret) Og i signaturen til FotoTim ligg og eit objektiv som ikkje er komt på kartet enno (Betatester??) eller er det tastaturet som har hengt seg opp?? Gratulerer foresten..Takker Du er observant Kaffilars. Finleser du alle signaturer? Nei jeg er ikke betatester, da ville det vel neppe stått i signaturen. Er vel heller at det gikk automatikk i å skrive 2,8. Om noen lurer så har jeg ikke fått testa så mye enda. Men førsteinntrykkene svarer til forventningene. Kommer tilbake til dette i andre tråder, sånn etterhvert. MaritimTim Endret 14. april 2008 av fototim
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå