Gå til innhold

Her er Centrino 2-prosessorene

Anbefalte innlegg

Skrevet
Centrino 2-prosessorene

Jeg synes artikkelforfatter bør gjøre det klarere at Centrino ikke er en serie prosessorer, men en serie med pakkeløsninger der blant annet prosessor inngår som én av flere komponenter.

""Montevina-prosesorene" lages med 45 nm produksjonsteknikk". 45 nm = mindre strøm og varme

Du glemmer en viktig ting: Krymping fører kun til mindre effekt (watt) og varmeutvikling (watt) dersom man ikke øker klokkefrekvensene. Her har intel økt klokkefrekvensene og da er ikke lengre 45nm prosess noe bevis for lavere effekt eller varmeutvikling.

jeg føler at det du sier her ikke henger helt på grep. Når Intel har lavere fabrikasjonsprosess på CPUene sine, og de bruker mindre strøm, da er det ikke rart de tar seg friheten til å øke ytelsen på prosessorene litt?

Selvfølgelig bruker 45 nm mer strøm når Intel øker klokkefrekvensen, men det er jo nettopp fordi de har sjangsen til å gjøre det pga. lavere fabrikasjonsprosess.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva du mener ikke henger på greip.

En kort oppsummering:

1. Krymping av kretsene vil generelt medføre lavere effektforbruk så lenge man ikke rører klokkefrekvensene eller endrer kretsen.

2. En gitt krets får høyere effektforbruk når den klokkes opp.

Overgangen fra 65nm til 45nm er en kombinasjon av de to der brikkene ender opp med samme TDP som før (35W for den vanligste serien) men klokkefrekvensene strekker seg fra ca 2,26 til 3,06 GHz i stedet for fra 1,5 til 2,4 GHz.

Intel har altså kombinert 1 + 2 sånn at effektforbruket forblir det samme gamle mens klokkefrekvensene har blitt høyere.

----------

Forøvrig er det ikke fult så enkelt at krymping gir lavere effektforbruk. Krymping gir også økt strømlekkasje. Det anslås at 22nm eller 16nm kan bli siste stoppested fordi strømlekkasjene blir for store. Nye materialer utvikles kontinuerlig men det ser ut til at utvalget av materialer og produksjonsprosesser kan stoppe utviklinga rundt 16 eller 22 nm.

Skrevet
Jeg skjønner ikke helt hva du mener ikke henger på greip.

En kort oppsummering:

1. Krymping av kretsene vil generelt medføre lavere effektforbruk så lenge man ikke rører klokkefrekvensene eller endrer kretsen.

2. En gitt krets får høyere effektforbruk når den klokkes opp.

Overgangen fra 65nm til 45nm er en kombinasjon av de to der brikkene ender opp med samme TDP som før (35W for den vanligste serien) men klokkefrekvensene strekker seg fra ca 2,26 til 3,06 GHz i stedet for fra 1,5 til 2,4 GHz.

Intel har altså kombinert 1 + 2 sånn at effektforbruket forblir det samme gamle mens klokkefrekvensene har blitt høyere.

----------

Forøvrig er det ikke fult så enkelt at krymping gir lavere effektforbruk. Krymping gir også økt strømlekkasje. Det anslås at 22nm eller 16nm kan bli siste stoppested fordi strømlekkasjene blir for store. Nye materialer utvikles kontinuerlig men det ser ut til at utvalget av materialer og produksjonsprosesser kan stoppe utviklinga rundt 16 eller 22 nm.

Jeg tror fortsatt ikke du skjønner poenget mitt helt. Ta en titt på denne setningen: "Her har intel økt klokkefrekvensene og da er ikke lengre 45nm prosess noe bevis for lavere effekt eller varmeutvikling." så skjønner du kanskje hva jeg mener ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...