Gå til innhold

Bachelor i Økonomi: Finans eller Revisjon?


handbook

Anbefalte innlegg

Jeg sitter nå og må bestemme meg i løpet av 48 timer hvilken studieretning jeg skal velge for mitt bachelor i Økonomi & Administrasjon. Jeg er gjennomsnittlig flink på skolen, med ett snitt på ca C+3/4 (altså bortimot en B). Jeg klarer ikke å bestemme meg for hvilken spesialisering jeg skal velge. Finans eller Revisjon? Jeg er omtrent like god i begge "retningene" hittil.

 

Jeg har en ting med å være bekymret for hvordan fremtiden blir. Da tenker jeg her slik:

Hvordan er jobbmulighetene innen finans for å få gode jobber? Jobbmulighetene innen revisjon i dag er gode vet jeg. Av interessen kan det helle litt mot finans som virker mer spennende, men sikkerheten er også utrolig viktig om man ikke skal være naiv. Revisjon virker sånn sett utrolig greit.

 

Noen som har gått studiene(spesielt finans?) og kan fortelle litt? Hvordan er jobbmulighetene? Hvordan er lønningene?

 

Alle svar med info er velkomne! På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt spesialisering i finans. Det er utrolig spennende men veldig krevende og arbeidsintensivt. Man er naturlig nok noe mer utsatt for konjunkturer enn om man velger revisjon, men i det lange løp betyr det lite. Man er dessuten veldig attraktiv for en lang rekke stillinger også utenom rene finansjobber. De fleste som uteksamineres i år passerer 500 i startlønn når bonuser osv. er medregnet, så det er relativt greit sånn sett. Lønn osv bør uansett ikke bety noe for valget ditt, det er bra lønnsnivå innen begge retninger.

Lenke til kommentar

Revisorer starter i de fire store på ca 340 men har i snitt 400 timer betalt overtid som dytter totallønnen opp til rundt 500. De stiger også raskt i lønn. De 500 jeg snakket om var for de som går ut med master i finans eller spesialisering i finans og som starter i finansjobber. 2008 kan forresten bli et dårligere år enn tidligere da det ikke ligger an til rare bonusutbetalingene.

Lenke til kommentar

Revisjonsselskapene ansetter i større grad enn tidligere kandidater med kun bachelor, men målet er da at man skal ta MRR innen et par år. Kommer du med en master i revisjon og regnskap er du så godt som sikret jobb, mens det er litt mer åpent om du kun har bachelor. Man må likevel kunne si at det er veldig gode jobbmuligheter.

 

Poenggrenser oppgis ikke. Hovedprinsippet for alle studier utenom sivøk er at de er åpne, men det pleier å være en relativt lav grense på 35-45, ihvertfall i Oslo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...