Gå til innhold

Kjøpe kvalitet prossesorkjøling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tja... Sett på ei skikkelig vifte på TRUE eller gjerne to, så drar TRUE i fra Noctua kjølerene, bare å lese flere tester det, ikke dra konklusjoner av enkelttester. Noctua er bra den, men den matcher ikke.

 

Nyere tester, dvs etter at P versjonen av Noctua kom viser at de er omtrent like gode. Og det er ikke bare Anand sin test. TRUE klarer litt høyere klokk, ca 50 - 100 Mhz. Årsaken, den nye P-vifta klare å arbeide ved mottrykk, noe som Noctua sine vifter har vært dårlige til. De fleste tester er ikke P versjonen av Noctua.

 

Nå har ingen testet TRUE med Noctua NF-P12-1300 som vifte, trolig vil det gi bedre resultat en de tester som finnes pr dato.

 

Men når man tenker kjøler og ikke skal dra overklokking helt til grensene, da bør Cooler Master Hyper 212 vurderes. Det er den desiderte pris/ytelse vinneren i alle tester jeg har sett. Den er marginalt dårligere enn TRUE og Noctua på stock og lav til middels klokking. Først på hardere klokking holder den ikke følge. Med marginalt menes 1 til 2 grader.

 

Xigmatek HDT-S1283 som anbefales av noen, kommer ut klart dårligere i tester enn TRUE. Det er heller langt fra en ny kjøler.

 

HDT er heller ikke noe revolusjonerende, bare at "heatpipes" er direkte eksponert mot CPU i motsetningen til andre der det er ca 1 - 2 mm kobber i mellom. Det har et pluss og minst en minus. Plussen er at det er en kortere "vei" for varmen å gå fra CPU til heatpipes. Ulempen er at konstruksjonen faktisk gir noe mindre total overføringsflate. Den fordeler heller ikke varmen nødvendigvis effektivt på alle de "heatpipes", fordi termisk evne varierer i foten. Ideen fungere også bare ved få "heatpipes", og ikke det store antallet som f.eks. TRUE har. Men den er glimrende i forhold til å få rimeligere og lettere kjøler, da løsningen ikke krever en massiv fot i kobber.

 

Så HDT er nok litt "hypet", uten at det nødvendigvis gir den store effekten. Eller er jo alle som lager disse store "tårnkjølerene" klar over at effekten avhenger av å få flyttet varmen raskest mulig fra foten og ut i kjøleren.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

 

Tydelig at vi fant samme testen og konkluderte likt.

 

Men trådstarter vil ikke gå seg bort med nesten noen av de forslåtte kjølere. TRUE, Noctua, Cooler Master Hyper, Xigmatek. Alle er langt bedre enn orginal, og det er først ved klokking opp mot maks potensiale på luft de virkelig skiller seg ut.

 

Faktisk kan man få bedre totalt resultat ved å kjøpe Cooler Master Hyper 212 og bruke det man sparer på bedre kabinettvifter en standard. F.eks Noctua.

Lenke til kommentar

http://www.silentpcreview.com/article818-page1.html

tar det meste de sier for godfisk jeg

 

det er jo ikke det at den er bedre men like go. og koster jo bare 279 med vifte. kjøler faktiskt bedre en true med en nexus vifte på 500rpm. de har da brukt samme vifte på true.

 

Jeg ser frem til termalright kommer med en ny kjøler :!:

 

edit: va feil link!

Endret av Otern
Lenke til kommentar
http://www.silentpcreview.com/article818-page1.html

tar det meste de sier for godfisk jeg

 

det er jo ikke det at den er bedre men like go. og koster jo bare 279 med vifte. kjøler faktiskt bedre en true med en nexus vifte på 500rpm. de har da brukt samme vifte på true.

 

Jeg ser frem til termalright kommer med en ny kjøler :!:

 

edit: va feil link!

 

Dette er en alt for tynn test til virkelig å si noe. Punkt 1, de tester med gamle CPU-er, selv om det er interessant i og med at de er relativt wattkrevende. Tester viser faktisk en god del forskjell i termiske egenskaper mellom ulike CPU-serier. AMD X2 og C2D har ikke nødvendigvis samme kjøler som den best. Punkt 2. Skikkelige tester krever også at man ser hvordan kjøleren skalerer ved klokking. Kjølere kan være svært like på standard klokk, men gi forskjeller når man klokker i vei. Pkt 3, SilentPcReview er primært fokusert på "still" PC, og da blir resultatene preget av det.

 

Prisen er ellers 300 norske kroner. Ja, jeg er enig i at det er bra pris, men Cooler Master Hyper 212, som kommer ut i samme ytelseskiktet på standard klokk er ennå billigere. Og den finnes enkelt tilgjengelig i Norge.

 

Tror faktisk du skal vente litt på "noe" revolusjonerende på luftkjølerfronten. Faktisk er TRUE og Noctua trolig kommet til omtrent maks av hva man klarer i kjøleeffektivitet på luft med tilgjengelig teknologi.

Lenke til kommentar
http://www.silentpcreview.com/article818-page1.html

tar det meste de sier for godfisk jeg

 

det er jo ikke det at den er bedre men like go. og koster jo bare 279 med vifte. kjøler faktiskt bedre en true med en nexus vifte på 500rpm. de har da brukt samme vifte på true.

 

Jeg ser frem til termalright kommer med en ny kjøler :!:

 

edit: va feil link!

 

Dette er en alt for tynn test til virkelig å si noe. Punkt 1, de tester med gamle CPU-er, selv om det er interessant i og med at de er relativt wattkrevende. Tester viser faktisk en god del forskjell i termiske egenskaper mellom ulike CPU-serier. AMD X2 og C2D har ikke nødvendigvis samme kjøler som den best. Punkt 2. Skikkelige tester krever også at man ser hvordan kjøleren skalerer ved klokking. Kjølere kan være svært like på standard klokk, men gi forskjeller når man klokker i vei. Pkt 3, SilentPcReview er primært fokusert på "still" PC, og da blir resultatene preget av det.

 

Prisen er ellers 300 norske kroner. Ja, jeg er enig i at det er bra pris, men Cooler Master Hyper 212, som kommer ut i samme ytelseskiktet på standard klokk er ennå billigere. Og den finnes enkelt tilgjengelig i Norge.

 

Tror faktisk du skal vente litt på "noe" revolusjonerende på luftkjølerfronten. Faktisk er TRUE og Noctua trolig kommet til omtrent maks av hva man klarer i kjøleeffektivitet på luft med tilgjengelig teknologi.

tja trur vi får bare være litt uenige.

http://www.frostytech.com/articleview.cfm?...2233&page=5

her kommer den best ut. '

Jeg trur ikke det vil ta lang tid for termalright kommer med en HDT. men dette er jo bare min mening :roll:

Lenke til kommentar
Jada, det er ingen som sier de er dårlige (var forresten OCZ Vendetta 2 jeg mente - 1´ern er basert på Xigmatek HDT-S963), men de er ikke så bra som TRUE eller Noctua ved ekstrem overklokking - sånn er det bare.

 

http://www.hardwaresecrets.com/article/488

ja som sagt vi får bare være uenige. Btw vendetta 2 er sikkert bra den :thumbup:

 

her er en bruker test av den nye til xig

http://forum.lowyat.net/index.php?showtopi...;#entry17009497

virker på meg når jeg leser de fleste testene sånn at true og noctua ikke er noe veldigt mye bedre, bare marginalt i noen tester mens noen andre tester kjølerne med HDT til og være bedre.

Men takk skal du ha PerUlv2 for den linken! veldig mye bra lesestoff der :dribble:

Lenke til kommentar

@Otern: Som jeg har skrevet ovenfor, HDT er intet revolusjonerende, det er bare et forsøk på å gjøre transportveien for varmen fra CPU til kjølemedium i "heatpipen" så kort som mulig. Noe egentlig alle produsenter forsøker å gjøre. Men samtidig er det også viktig å klare å fordele varmen til flere heatpipes på en effektiv måte. Det er her ThermalRight lyktes med TRUE kontra den vanlige versjonen. De klarte å få til effekt av ekstra med heatpipes, særlig når man klokker, noe som nødvendigvis ikke er enkelt.

 

Frosty Tech sin test har ellers en stygg feil, den er kjørt på en 30 x 30 mm varmeblokk (kopper). I en slik setting vil den ha svært god effekt fordi det blir lik varme mot alle hetapipene. Hadde man f.eks. brukt hw.no sin testrigg, som har samme varmepunkt som en AMD ville trolig resultatet blitt noe annet. Når vi da vet at selve kjernen i en CPU er ekstremt mye mindre og at selve dekselet/sprederen på CPU er bare sånn passelig varmeleder, så forstår man at faktisk vil bare en av heatpipen på Xigmatek være virkelig effektiv. Problemet øker i realiteten når CPU-ene krymper.

 

Faktisk kan det være Xigmatek sin bruk av heatpipes med større diameter enn konkurrentene som betyr mest for resultatene, men det er det ingen som stiller spørmål om.

 

Og man trenger ikke å være rakettforsker for å se pluss og minus med HDT.

 

Og når det gjelder kjølerene vi diskuterer er det i stor grad marginer som skiller, og hvor skifte av vifte kan slå relativt mye ut. Enkelt å greit fordi de bygger på samme kjøleprinsipp hele bunten, HDT eller ei. Faktisk er de tester der man med samme CPU har testet hvordan temperatur endrer seg etterhvert som man klokker, og som gir et maks resultat for hvor langt man klarte å klokke de mest interessante. Der viser det seg at kjølere som holder samme temp omtrent på "stock" kan ha 5 - 8 grader forskjell ved noe hardere klokking.

Lenke til kommentar
@Otern: Som jeg har skrevet ovenfor, HDT er intet revolusjonerende, det er bare et forsøk på å gjøre transportveien for varmen fra CPU til kjølemedium i "heatpipen" så kort som mulig. Noe egentlig alle produsenter forsøker å gjøre. Men samtidig er det også viktig å klare å fordele varmen til flere heatpipes på en effektiv måte. Det er her ThermalRight lyktes med TRUE kontra den vanlige versjonen. De klarte å få til effekt av ekstra med heatpipes, særlig når man klokker, noe som nødvendigvis ikke er enkelt.

 

Frosty Tech sin test har ellers en stygg feil, den er kjørt på en 30 x 30 mm varmeblokk (kopper). I en slik setting vil den ha svært god effekt fordi det blir lik varme mot alle hetapipene. Hadde man f.eks. brukt hw.no sin testrigg, som har samme varmepunkt som en AMD ville trolig resultatet blitt noe annet. Når vi da vet at selve kjernen i en CPU er ekstremt mye mindre og at selve dekselet/sprederen på CPU er bare sånn passelig varmeleder, så forstår man at faktisk vil bare en av heatpipen på Xigmatek være virkelig effektiv. Problemet øker i realiteten når CPU-ene krymper.

 

Faktisk kan det være Xigmatek sin bruk av heatpipes med større diameter enn konkurrentene som betyr mest for resultatene, men det er det ingen som stiller spørmål om.

 

Og man trenger ikke å være rakettforsker for å se pluss og minus med HDT.

 

Og når det gjelder kjølerene vi diskuterer er det i stor grad marginer som skiller, og hvor skifte av vifte kan slå relativt mye ut. Enkelt å greit fordi de bygger på samme kjøleprinsipp hele bunten, HDT eller ei. Faktisk er de tester der man med samme CPU har testet hvordan temperatur endrer seg etterhvert som man klokker, og som gir et maks resultat for hvor langt man klarte å klokke de mest interessante. Der viser det seg at kjølere som holder samme temp omtrent på "stock" kan ha 5 - 8 grader forskjell ved noe hardere klokking.

jeg er helt enig med deg Bolson :thumbup: jeg gidder bare ikke skrive så mye, da jeg er et ekstrem tilfelle av dysleksi :blush:

Men disse testene viser jo ganske fint at man trenger ikke betale 400-500kr for en kjøler uten vifte vist man ikke har ekstremt behov for en par grader kjøligere cpu.

Endret av Otern
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det er mye man kan si om Xigmatek HDT-S1283... selv ble jeg ganske fasinert av denne pga ganske akseptabelt støynivå og god kjølingsevne.

 

Resultater fra mange review's viser at Xigmatek HDT-S1283 kan gjøre jobben på en god måte mtp. prisen den har!

 

En annen ting er jo at den ikke tar så mye plass noe som er positivt for mange som sitter med hovedkort stappet med kjøleribber og duppedatter rundt CPU sokkel. (som meg f.eks :p)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...