Gå til innhold

Canon EOS 400d og APS-c eller fullformat?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Lurer på hva som menes når det står f.eks under Sigma 50-150 mm f 2,8 på Sigmas hjemmeside: "Vignetting will occur if the lens is used with digital cameras with image sensors larger than APS-C size or 35mm SLR cameras".

Kan jeg gå inn på Sigma sin hjemmeside og velge meg fra alle deres objektiver når jeg har EOS 400d, eller kan jeg bare velge fra "DC Lenses for Digital SLR Camera".

Håper noen kan hjelpe. Jeg leser meg tørr på øynene, og har ikke fått valgt meg ut et objektiv enda. Blir jo usikker når det står noe om APS-c størrelse og fullformat eller ei. Kan noen si meg om mitt kamera er et APS-c eller fullformat? Jeg kan ikke finne noe sted i beskrivelsen av kamera om APS-c størrelse. Har forsøkt å lese på nettet. Syns forklaringen på 35mm film og objektivets crop faktor også er vanskelig å skjønne.

Vil jo unngå og kjøpe feil objektiv type til kamera.

På forhånd takk!!!

Endret av sunrize
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det der betyr bare at det blir vignettering på fullformat kamera, noe du ikke trenger å bry deg om.

400D er mao ikke fullformat. Det billigste fullformat kameraet fra canon er 5D og koster rundt 17000

Endret av sn0dig
Skrevet (endret)
Det der betyr bare at det blir vignettering på fullformat kamera, noe du ikke trenger å bry deg om.

400D er mao ikke fullformat. Det billigste fullformat kameraet fra canon er 5D og koster rundt 17000

Så hvis det står fullformat i beskrivelse av et objektiv, så kan jeg ikke kjøpe dette til mitt eos 400D? Sånn og forstå?

Endret av sunrize
Skrevet

Jo du kan det.

Fullformat objektiver går på mindre bildebrikker.

Objektiver laget for mindre bildebrikker vil ikke gi så bra resultat på fullformat, men det går fysisk ann.

Skrevet
Jo du kan det.

Fullformat objektiver går på mindre bildebrikker.

Objektiver laget for mindre bildebrikker vil ikke gi så bra resultat på fullformat, men det går fysisk ann.

Tusen takk. Skjønner mere nå. Nå gjenstår vel mitt spørsmål om APS-c størrelse. Kan du eller andre si meg hva det er?

Skrevet
Advanced Photo System type-C (APS-C) is an image sensor format approximately equivalent in size to the Advanced Photo System "classic" size negatives. These negatives were 25.1 × 16.7 mm and had an aspect ratio 3:2.
Skrevet

APS-C er det 400D'en din har, og er en bildesenor som er litt mindre (mindre areal) enn Fullformat. Fullformat er altså større og derfor lager også objektiver laget for fullformat en større lyskjegle enn de laget for APS-C.

Dermed går det helt fint å bruke fullformatsobjektiver på 400D, siden lyskjeglen på de dekker APS-C og litt til. Mens objektiver laget for APS-C som feks DC objektivene til Sigma tegner en mindre kjegle tilpasset APS-C, som gjør at om de brukes på fullformat får du kraftige sorte kanter på bildene.

Skrevet

Han mener nok APS-H, ikke C. Jeg synes en brukt 1D MkII er et av de beste kjøpene i dag, men det er jo voldsomt stort. I tillegg har det ikke innebygd blits, og det kan være praktisk av og til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...