Gå til innhold

Dele opp celler i Exel?


Anbefalte innlegg

Åssen deler man opp en enkel celle i to i exel? Hver av celle-delene må kunne redigeres hver for seg (midtstilling og slikt). Jeg skulle kunne gjort som på illustrasjonen, men får det ikke til. Noen som veit åssen man gjør det?

Endret av quack
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ingen excel ekspert, men kanskje dette hjelper:

Jeg vet ikke om du kan dele opp en celle (tror ikke det), men du kan legge til en kolonne eller rad med celler. Du kan også endre størrelsen på disse slik at to rader får samme størrelse som en opprinnelig rad...

 

Vet ikke om du ble klokere av dette...?

Lenke til kommentar
Kan du forklare hvorfor du ønsker dette, du kan jo lage celle A så liten du vil og da har du jo fulle cellerettigheter i både celle A og B.

 

Ronnie

 

Grunnen er at jeg trenger å ha en dato sammen med en beskrivelse, og vil gjerne at det ser pent ut. Skjemaet blir rotete om jeg gjør som du sier med A og B.

Lenke til kommentar
Jeg er ingen excel ekspert, men kanskje dette hjelper:

Jeg vet ikke om du kan dele opp en celle (tror ikke det), men du kan legge til en kolonne eller rad med celler. Du kan også endre størrelsen på disse slik at to rader får samme størrelse som en opprinnelig rad...

 

Vet ikke om du ble klokere av dette...?

 

Joda, skjønner hva du mener. Blir vel det samme som Ronnie mente. Jeg får knote litt, blir vel en løsning til slutt.

Lenke til kommentar

Du kan bare splitte celler som har vert brukt funksjonen "Merge and Center" på. Gjør som tidligere nevnt, fiks og triks og fjern rutenettet på det du ikke trenger i den endelige presentasjonen.

 

Help fila er en god hjelper i alle Office program.

Lenke til kommentar

dersom du skulle klart å splitte denne ene cellen ville ikke excel klart å tildelt den ene splittede cellen en riktig adresse.

når du skal gjøre slikt bør du planlegge et setup i regne arket ditt men egentlig så ser jeg ikke noe problem i å velge "insert cell" på celle A der.. og merge celle A og B der hvor dette trengs..

cellene kan du deretter forme i bredde og høyde som du vil

 

som andre har sagt før meg her 8)

Lenke til kommentar

Om du skal ha full kontrol over format på både dato og beskrivelse MÅ du bruke 2 kolonner, te dømes slik:

 

eks1.jpg

 

Eller om du bare MÅ ha dato og beskrivelse i samme kolonne kan du bruke formelen som setter sammen tekst strenger og hente dato og beskrivelse fra andre celler, slik:

 

eks2.jpg

 

Det første eksempelet er mest vanlig når man lager et skjema i excel, bruk 'borders' for å lage 'celler' med flere kolonner/rader i skjemaet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...