Gå til innhold

Western Digital og Seagate i RAID


olz

Anbefalte innlegg

Hei.

har nå bestilt meg en 120gb western til boot+skjelden-brukt-stæsj-disk, og har lyst å sette denne i RAID med min eksisterende seagate-disk. Begge er sata. Så har jeg hørt at det er litt problematisk å sette nettopp disse leverandørene sine disker sammen i RAID, stemmer dette? Og mener at det er forskjellige RAID-oppsett, og lurer på hva som er raskest av de, eventuellt hva som er lurest å ta.

 

Så lurer jeg på om RAID gir så mye mer ytelse enn "vanlig" oppsett?

 

Håper noen kan bistå meg i et av "livets store mysterium" :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes noen forskjellige nivåer av RAID, Det som høres best ut for deg er RAID0 eller RAID1.

 

RAID0 gir deg best ytelse, men dårligest datasikkerhet, dvs når en disk går ned mister du alle de data som du hadde. (går ann å fikse men tar en god del tid og penger)

 

RAID1 gir deg sånn ca. lik ytelse som en disk, fordelen er at hvis en disk går ned kan du bare kjøpe en ny disk og du slipper å redde noe data.

 

RAID0 legger dataene ut over begge diskene.

RAID1 speiler diskene slik at de er nøyaktig like.

Lenke til kommentar

jeg har også lurt litt på hvor mange prosent bedre ytelse får en ved bruk av RAID0. Har 3x320 Seagate SATA3Gbps disker som jeg lurte på å ha i RAID0.. vertfall to av de. Mulig å bruke tre disker? Hvordan vil det blir egentlig? slik som jeg tror; halve kapasiteten av totalt antall GB (960/3=480) ? Vil det gi bedre ytelse med tre enn to disker i RAID0?

Lenke til kommentar
Det finnes noen forskjellige nivåer av RAID, Det som høres best ut for deg er RAID0 eller RAID1.

 

RAID0 gir deg best ytelse, men dårligest datasikkerhet, dvs når en disk går ned mister du alle de data som du hadde. (går ann å fikse men tar en god del tid og penger)

 

RAID1 gir deg sånn ca. lik ytelse som en disk, fordelen er at hvis en disk går ned kan du bare kjøpe en ny disk og du slipper å redde noe data.

 

RAID0 legger dataene ut over begge diskene.

RAID1 speiler diskene slik at de er nøyaktig like.

 

takker for svar.

 

Men vet du om de to merkene (seagate og western) vil kjøre smertefritt i RAID?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...