Gå til innhold

Fullformat-objektiver på crop-kamera.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fordel: At de kan brukes på fullformat. Dvs når du skifter kamerahus.

 

Forøvrig så er det noen som også argumenterer med at siden objektet er konstruert for en større bildesirkel så får man mindre problemer med den optiske kvaliteten ut mot kantene når man bruker en mindre sensor. En konsekvens av mer glass, som forøvrig i seg selv kanskje er en ulempe siden det betyr dyrere pris og tyngre objektiv.

Endret av foton
Lenke til kommentar
Så feks, hos meg så blir det 14mm*1.6 siden jeg har D80, men på D3 så blir det 14mm*1, siden den er fullformat..

 

Riktig

Nesten: 14mm * 1.5 - det er canon som har 1.6

 

Tom

 

Greit,sjekka ikke det,trodde han hadde oversikten når han spurte.

Men uansett prinsippet er riktig :cool:

Lenke til kommentar
dette blir bare gjetting fra min side, men vil ikke større format/mer glass også gi bedre lysstyrke siden mer lys slipper inn? eller er jeg ute og sykler nå?

 

Lysstyrken er angitt på objektivet og det har ingen betydning om du har feks et Canon EF-S objektiv eller et EF objektiv om begge har feks f/4

Lenke til kommentar

Du er ute og sykler ;)

 

Grunnen til det er at mengde lys per brukt areal er akkurat den samme.

Det vil bli sluppet inn mer lys, men dette ekstra lyset havner uten for bildebrikken, og gir derfor ikke noe bedre lysstyrke på objektivet.

 

Vignettering blir ofte vesentlig redusert nettopp pga at man bare bruker 'sentrale' deler av lyset som blir sluppet gjennom.

 

Hadde man kunne konsentrert alt lyset og samlet det på et mindre areal, så ville vel man i teorien fått en bedre lysstyrke siden man da ville hatt mer lys pr areal.

 

Mvh,

Beej80

EDIT: Snekker'n var raskere...

Endret av Beej80
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...