Gå til innhold

Har problemer med å åpne systemvalg..

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei.

Vet ikke om jeg er på riktig plass eller ikke, men spør, og håper på svar....

Har overtatt en MacBook (Mac OS X, 10.5.2) etter en kompis av meg, men den er helt crash..

Jeg kommer meg ikke inn i systemet, å får av den grunn ikke konfigurert noe, da "systemvalg" applikasjonen i Apple menyen, ikke reagerer... Jeg fikk opp en mld om at maskinen ikke fant filen, men jeg husker ikke hvordan jeg fikk den opp. heh.. :whistle:

Kan programmet ha blitt slettet?

Da jeg uttallige ganger har fått opp "terminal" -vindu, (-når jeg prøver å stille klokken) der det står "cannot execute binary file", har jeg gitt opp, og lurer på om det er en fil som har krasjet!? Og at det derfor ikke svarer... Tilfelle???

Skal jeg prøve og laste ned helt ny programvare? oppd. fungerer ikke...

Samt er det èn feil, eller ett objekt som aldri blir åpnet, på internettsider. (står nederst til venstre (laster ned) på skjermen)

Kan det ha en sammenheng; eller er det flere mangler her?

Syns det er litt spesielt at en så sentral og viktig appl. ikke svarer, har prøvd i MANGE timer å fikse problemet, men jeg blir ikke noe klokere, håper det er noen der ute som kan tenke seg, eller skjønner problemstillingen her, og forteller meg, at dette er verdens enklest ting å fikse..... Hmmmm..

På fohånd takk. :yes:

Endret av mac4dummies
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for tipset, får prøve på det. har reparert rettighetene mine, der det går, men kommer ikke inn dit det har med system og konfigurering å gjøre.

Trenger jeg mer plass på disken for å reinstallere? Gjør vel ikke det? Er nemlig helt fullt der. Sikkert dumt spm men...

Skrevet (endret)

Er det helt fullt? Dersom du har mulighet for det bør du slette unna filer du ikke trenger og avinnstallere programmer. Er ikke sikker på hvordan OSX allokerer sidevekslingminne, men dette kan føre til at maskinen oppfører seg tregt. Bruk gjerne WhatSize til å finne mapper/filer som tar stor plass (prøveversjon).

EDIT: Overse det over. Ved reinnstallasjon vil hele disken bli nullet ut, og du vil da(avhengig av størrelse på disken/partisjonen(e)) ha større plass. For å reinnstallere putter du inn installasjonsdisken i CD-sloten, og starter opp maskinen, men dette vet diu sikkert. Lykke til!

Endret av Garanti
Skrevet

Har ikke den cd´n vøtt.. hehe... men jeg skal da gjøre mitt beste.. lest på mac-hjelp her, er bare å begynne sikkerhetskopieringen, og partisjonere startdiscen. (Har bare èn disk i bruk, men...)

Har aldri vært borti mac før, så det var en utfordring, men liker oppsettet.

Stuka lenge før jeg fant ut at det ikke het defragmenter i mac. ;D

Skrevet

Velkommen til forumet forresten! :) La ikke merke til hvor lenge du har vært medlem.

Dersom du ikke har installasjonsdvd'en, får du spørre kompisen din om du kan få den. Det er jo tross alt du som trenger den ;)

Skrevet

Takker takker... ;) Følte jeg måtte spørre noen om hjelp...

Det er ikke mulig å få tak i den CD`n dessverre :(

Men det går ann å linke to mac sammen via nettverket, og laste ned programmet fra vedkommende. osv osv.

skumleste igjennom no på hjelpe-sia her...

men by the way: Jeg ser her at det ikke eksisterer noen RAID Hardware devices..

Kan det være noe i det eller? kanskje jeg bare kan oppdatere programvaren for det feltet eller noe? hehe..

Skrevet

Hei igjen! Har du ikke CD-en, så kan du installere fra en disk som har en kopi av CD-en inne, men det har du vel kanskje ikke? Du kan jo kjøpe OS X for 1000 kroner, men det er kanskje ikke aktuelt? Sikker på at du ikke får tak i CD-en fra kompisen? Kjenner du noen andre som bruker mac? Skulle gjerne lånt vekk en DVD med OSX i posten til deg, hadde jeg bare hatt en ;)

Ang. RAID Hardware devices, er dette noe som kun blir brukt på større maskiner som Mac Pro/serverløsninger, så dette er nok ikke problemet.

Skrevet

okey okey... Skal sjekke om jeg har kopi på disken jeg, er helt sikker på at den CD´n ikke er tilgjengelig ja. Han har nok ikke den han heller... Går det ann å laste ned et helt nytt oppsett, og slette alt gammelt a?

Eller mangler jeg noen vesentlige programmer, dersom jeg gjør det?

Hyggelig at du hadde lånt meg det, hvis du hadde hatt, men den gang ei! ;)

ellers takk hvertfall da! ;)

Skrevet

Litt usikker på hva du mener, men: Mac OS X er ikke gratis, og du kan derfor ikke laste det ned fra nett lovlig uten å betale for det. Det som er litt merkelig med OSX er det at en slipper å betale en lisensnøkkel for å installere det på nytt, men dette er jo forsåvidt logisk, da det følger med en versjon av OS X med alle maskiner fra Apple. Dette hindrer derimot ikke folk fra å få en gratis oppgradering av systemet, såfremt de har tilgang på en nyere versjon av OS X. Men siden du på en måte har kjøpt, eller i alle fall eier et Apple-produkt dsom kan kjøre OS X, har du jo på en måte rett på OS X. Derfor bør du selv finne ut av hvordan du skal gjøre dette: Kjøpe ny CD(DVD)for rundt 1 000 kroner, ta kontakt med Apple for å finne ut om du kan få tak i en ny plate gratis av de, få tak i en plate på egenhånd(venner/familie eller gjennom forumet), eller eventuelt laste den ned "ulovlig" fra nettet.

Skrevet

Hei igjen.

Spist middag serru... :)

Tja, var dette med valgets kval da... Hmm. Mulig jeg har kopi på disken, tror kanskje det er orginal startdisken som ligger inne ennå. Time will show. Hvis ikke får jeg vel bare ordne den CD fra en plass...

Det jeg tenkte på, var om jeg kunne laste ned en ny oppgradering, eller programvare, slette den gamle, og dermed muligens ha fikset problemet?

Hypp på å skrive PM?

Skrevet

Skal nok ordne meg en DVD, og få til no ja... ;)

Takk for forslag!

Men når jeg formaterer filer, da kan jeg slette orginalen, eller?

Virker jo mest sannsynlig, iogmed at jeg vil rydde plass, men jeg har ikke noe program som deformaterer, ingenting som svarer hvertfall. Kjipt.. heh...

Skrevet (endret)

Når det er snakk om formatering, mener man som regel at disken eller partisjonen (en partisjon er en del av en oppstykket disk (ikke fysisk oppstykket :p), om du ikke visste det) blir "tømt" helt, og alle filer forsvinner. Dermed er det mye plass til det nye systemet, og ikke minst god plass til eventuelle ting du vil ha på maskinen (bilder osv.). I OS X vil standard installasjon innebære komplett formatering av harddisken, så det eneste du trenger å tenke på er å få ut de filene du vil ha som ligger på disken.

Uff, det ble noen lange setninger :p

Endret av Garanti
Skrevet

Skjønner... Var dersom jeg skulle gjøre plass på disken, nå før jeg får DVD¨n og installert, men samma det, skjønner tegninga.. ;) hehe... Tenker jeg tar detta i morgen jeg. skal se på film jeg nå.. Men tusen takk for hjelpen å sånt!! ;) ålreit...

prates vel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...