Gå til innhold

Icewind dale 2 og et grafisk problem

Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Skrevet

jeg får grafikk problemer i icewind dale 2. Noe jeg ikke helt kan forstå. Håper at noen vet hvordan jeg kan fikse dette.

Jeg har patcha til 2.01 uten at det hjalp. Kjører W XP, amd singlecore 3500+, 8600GT og 3gb minne.

post-64648-1207403204_thumb.jpg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde de samme problemene med Baldurs Gate II. Det har noe med de nye grafik kortene.

Selv måtte jeg skru ned oppløysningen og skru av alt av grafiske effekter i spillet. Så når jeg fikk det ordnet begynte jeg å skru på en og en for å se hva som virket.

Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Skrevet

Jeg har prøvd på det også.

Skrevet

Reinstallerte spillet just for you!

Dette fikset problemet for meg:

- Start opp Icewind Dale II Configuration Utility

- Under Graphics pass på at 2D color depth er "16-bit"

- Under 2D 16-bit color BLT Modes; sett på "Software BLT" (jeg testet også å skru på alle 3 av valgene, men la ikke merke til forskjell. Mulig du må teste litt ut av hvilkne du må ha på eller av)

Ellers hadde jeg:

- Chache 300MB

- Under "General" hadde jeg alle System settings på "HIGH"

- 800x600 oppløysning

Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Skrevet

fikk du problemer med lagg etter at du gjorde det? jeg gjorde som du sa og problemet gikk til min lettelse bort. Men nå er det som å spille med 2000 i latency.

Skrevet (endret)

Hm, sprøtt da. Alt funket fint hos meg.

Men så testet jeg på ny, og da lagget det grusomt her og...

Jeg har googlet og alle nevner patch 2.01, men som deg så hjalp det ikke.

Sorry. Trodde jeg hadde svaret til deg, men bare gav deg et nytt problem... :!:

Ifølge et aktivt community så er dette et vanlig problem. Og folk pleier å reboot maskinen før de spiller, eller når lagging skjer.

Men jeg ville tatt opp saken her: http://www.gamebanshee.com/forums/icewind-dale-ii-31/

Endret av AvidGamer
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Skrevet

Ok skal prøve å finne en løsning. Jeg som kjøpte "forgotten realms deluxe" med alle disse klassikerene :(

Icewind Dale 2 er det eneste jeg ikke har spilt igjennom også. Men håper allikavel jeg ikke får samme problem med eneren + baldurs gate serien.

For jeg har veldig lyst til å spille disse igjen også. vurderer å kjøpe en gammel pc med windows 98 på qxl bare for å spille disse spilla =) ihvertfall om jeg får lignende problemer med de øvrige titlene.

Uansett takk for hjelpen du har gitt.

Skrevet

Det som er kjipt med sånne pakker er hvis spillene bare er gitt ut nøyaktig som de var, da sliter de ofte med alle mulige snåle grafikkproblemer (f.eks. fordi de ikke har noe 3D-engine overhodet). I værste fall virker ikke engang installeren på CD-en fordi den vil ha DOS eller Win95 og må patches først eller finne fanmade installere (Daggerfall).

Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Skrevet

Det står på boksen at den støtter Win Xp. Uansett var det ekstremt billig. 5 spill og 5 utvidelsespakker til under 300 kroner.

Skrevet (endret)

Jojo, det støtter nok XP, men sikkert ikke alle de tusenvis av hardware-konfigurasjonene som er nå for tiden, med heavy grafikkort og x antall prosessorkjerner.

Endret av Bytex
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Skrevet (endret)

skjønner hva du mener. Jeg får se hvordan jeg får fikset dette. Om det så betyr at jeg kjøper en gammel dritt på qxl. Ser ut som jeg kan få noe slikt til 500 kroner. har en ekstra skjerm liggende så.

Endret av Kron
Skrevet (endret)

Regner med du har lett rundt i diverse forumer også? ofte lager fans egne småpatcher til spill som har blitt helt forlatt av utviklerne. Så om man søker etter ting som "Baldur's gate fansite" e.l. i google kan det dukke opp mye, og tilogmed patcher som ikke nevnes på sidene til utviklerne. F.eks. Vampire Masquerade-Bloodlines har 2 serier med svære patcher laget av fans for å forbedre og utbedre spillet.

Mange har sånn "planet" fanside som planethalflife.com, planetvampire.com, planetdatt.com som er inndelt i fildeler og forumer.

Endret av Bytex
Skrevet

Hei!

Har hatt akkurat samme problem som deg. Kjøpte Icewinddale-pakken og innstallerte toern.. Fekk det grafiske problemet og etter mykje om og men løyste eg det ved å skru colours på 16bit og aktivere Software BLT. Men med denne optionen fungerer spelet grafisk, men på den andre sida har eg svært låg FPS...

Spelet låste seg kvar gang eg var innom character options med 32bit colour aktivert. Har vista, men køyrer spelet med Windows 2000 kompabiliteten på.(egenskaper på exe.fila)

Synes dette er ufatteleg trist, for spelet verkar så lovande. Har førebels gitt opp å spele pga lagg.

Skrevet

Mener jeg husker at jeg hadde et lignende problem selv, men husker ikke løsningen dessverre.

Selv tror jeg det er en liten setting i options som må hukes av eller en annen liten filleting, men det kan også tenkes at det er skjermkortet ditt som er for bra. Leste et sted at nyere skjermkort og operativsystem ikke liker slike gamle 2D spill :(

Så prøv å lån et eldre skjermkort av en kamerat og sjekk om det funker. Selv brukte jeg et Geforce 2 MX og et Nvidia Ti4200 på den tiden da jeg spilte disse spillene hardcore selv.

Men ikke gi opp, Både Icewind dale og spesielt BG serien er fenomenale spill! Kan og anbefale Planescape Torment :)

Skrevet

Det som funket for meg var å slå av DirectDraw i dxdiag. Alt fungerte da perfekt, men får ikke sånn "myk" fog of war da.

Vet ikke hvordan man slår av DirectDraw i Vista tho.

Skrevet (endret)

Planescape Torment har jeg inne på HD nå, det funker uten problemer på WinXP med dual core CPU og 8800GT grafikkort. Trengte ikke endre noen options. Det er en eldre engine enn ID, som bruker en versjon av Baldurs Gate 2 engine. Har ikke testa BG2 her så vet ikke om den funker problemfritt.

Det er ganske stor forskjell på BG og Icewind Dale-spillene. ID er mye mere ren slakt og fokus på actionfylte quests og lite story, mens BG1/2 har en enorm lang historie. ID ble laget fort imellom BG1 og 2 av et eget team, sånn for å fylle ventetiden for fansen og gi oss et glimt av den forbedra BG2-motoren som har mye bedre lyssetting enn BG1 bl.a.

Også er det jo en ganske markant forskjell i starten når man hører den pompøse kormusikken og kommer ut i vinterlandskapet for første gang etter å blitt vant med BG sine grønne skoger og byer :) Husker jeg fikk hakeslepp. Og ikke minst at man lager hele partyet på 6 stk i char generation istedet for å plukke opp folk etterhvert.

Endret av Bytex
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Skrevet
Det som funket for meg var å slå av DirectDraw i dxdiag. Alt fungerte da perfekt, men får ikke sånn "myk" fog of war da.

Takk! Slo av DirectDraw og spillet fungerer veldig bra. Jeg måtte riktignok kjøre i windowed mode. ellers ble musepekeren et blinkende diskotek. Kunne også kjøre med 32bit farge og alle effekter på. fin fix.

Skrevet

Takk! Slo av DirectDraw og spillet fungerer veldig bra. Jeg måtte riktignok kjøre i windowed mode. ellers ble musepekeren et blinkende diskotek. Kunne også kjøre med 32bit farge og alle effekter på. fin fix.

korleis slå av directdraw i vista?

Vil dette evt. ha påverknadar for andre spel?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...