Gå til innhold

Store problemer ved installasjon av HD 3870X2


Kantana

Anbefalte innlegg

I går fikk jeg mitt etterlengtede SAPPHIRE Radeon HD 3870X2 i posten, og fløy rett hjem for å sette det til arbeid. Etter mye omstokking i kabinettet på grunn av størrelsen på kortet var det endelig klart. Men da jeg startet PCen og fikk installert driverne i første omgang oppdaget jeg noen store problemer:

  • Lyden fungerte ikke (SB Audigy innebygd i hovedkortet)
  • Systemets ytelse var gruelig redusert
  • Spill funket ikke ordentlig

Det første jeg merket var at lyden var totalt ødelagt. Først kom det masse skurring ut av høyttalerene. Etter at jeg installerte driverne på nytt ble enten all lyd strukket ut 10x så lang som den opprinnelig var, noe som førte til ekstrem hakking i lyden, eller så kom det ingenting i det hele tatt.

 

Systemets ytelse i det hele tatt ble ekstremt redusert etter at jeg satte i kortet. Når jeg starter maskinen nå er skjermen svart i 10-15 sekunder før login-skjermen kommer. Etter at jeg har logget inn tar det uhorvelig lang tid før systemet er klart til bruk. Alle oppgaver tar også veldig lang tid å starte.

 

Jeg har prøvd tre forskjellige spill siden jeg satte i det nye kortet: AudioSurf, Call of Duty 4 og Crysis. AudioSurf manglet elementer av grafikk i menyen og sto bare stille på banen, antakeligvis på grunn av at lyden ikke fungerte så sangen ikke kunne kjøre. CoD4 kjørte greit nok, men menyene frøs konstant, lyden var borte, loading tok årevis og ytelsen var så som så. Kvaliteten på grafikken var superb, men frameraten var lav og ustabil. Crysis startet ikke i det hele tatt. I stedet kom clustere med knallgrønne firkanter på svart bakgrunn.

 

 

Mulige årsaker som jeg kan komme på er:

  • Driverkonflikt
  • Dårlige drivere
  • Hardwarefeil
  • At jeg har satt det dårlig inn i sloten

Jeg glemte å avinstallere driverne til det forrige grafikkortet mitt, som var fra Nvidia. Er det mulig at det har blitt en konflikt mellom de driverne og de nye? Eller kanskje med lydkortet?

Det kan vel også hende at kortet er defekt eller at noe annet skjedde da jeg satte det inn.

 

I tillegg får jeg konstant prompts om ny hardware. Det som står er bare "PCI Device", men selv om jeg har driver-CDen i, finner den ikke en driver som passer. Det samme skjer med et device som heter noe sånt som "SM PCI Hub". Jeg husker ikke for øyeblikket hva det sto. Jeg forstår ikke hva disse to tingene kan være.

 

Øvrig viktig hardware er:

CPU: AMD Athlon 64 X2 4600+ AM2

PSU: Tagan EasyCon 530W

RAM: 2x Corsair 1GB

MB : MSI K9N Diamond

 

Hui, dette ble langt.

Det jeg har tenkt på å gjøre er å først oppdatere BIOS og deretter reinstallere Windows for å få en clean start for å minske sjansen for konflikt. Systemet har gått relativt treigt i en stund, så det var uansett på tide, men kan det hjelpe noe?

 

På forhånd takk, både for tips og at dere gadd å lese gjennom denne skriftveggen ^^;

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser ut som dim GPU og soudcard bruker samme resursen, altså en hardware konflikt. Hvis du bruker Win XP, gå til "Contrl panel" -> "system" -> "Devise manager" og se om du har noe gule (eller røde) merker ved siden av en av disse. Hvis det er tilfelle da må du forandre på "resursen" til det fixer seg.

Lenke til kommentar

^ Jeg installerte HDMI-driveren første gangen. Jeg begynte faktisk å lure på om det egentlig var den som ødela lyden. Når man bare bruker DVI-utgangen burde vel ikke den driveren egentlig være nødvendig?

Jeg er ikke i nærheten av problem-PCen så jeg kan sjekke for konflikter før i morgen eller tirsdag, men jeg skal gjøre det snarest.

Endret av Kantana
Lenke til kommentar

Okay, da har jeg fått sjekka, men det så ikke ut til å være noen ressurskonflikt mellom grafikk- og lydkortet. Likevel fløt alt plutselig mye bedre da jeg deaktiverte lydkortet. Da fikk jeg bare lav lyd fra høyttaleren inne i PCen, og den var det ikke mulig å få ut på høyttalerene.

Skal prøve å få oppdatert BIOS i morgen. Kan det hjelpe på å få lydkortet til å leke sammen med grafikkortet likevel?

Lenke til kommentar

Åkei, nå har jeg fått alt til å flyte relativt fint, men jeg måtte deaktivere lydkortet for å få det til. Er det et kjent problem at (integrert SB-)lydkort forårsaker trøbbel med dette kortet?

Lyden funker nå, ettersom jeg har et headset som fungerer som lydkort og kan brukes til høyttalerene, men det hadde vært svært kjekt å vite hvorfor det gikk galt.

 

For øvrig må jeg virkelig si at kortet er verdt pengene :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...