Gå til innhold

Tips til anvendelig vidvinkel til Nikon


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg hadde en tråd tidligere her der jeg lurte litt om jeg skulle kjøpe ei macroobjektiv, men etter litt betenkningstid har jeg kommet fram til at macrofotografering må la seg vente.

 

 

Det jeg har lyst på er en vidvinkelobjektiv som kan brukes til alt fra portrett til naturbilder.

 

Prisklasse: maks 4000 kroner

 

Har sett litt på Sigmas 10-20mm, men er litt skeptisk over lysstyrken...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp deg en brukt Nikon AF-S 12-24 (flere som selger når de går over til D3). Den er lyssterk nok! (Blender stort sett alltid ned noe ved landskapsfotografering for maksimal dybdeskarphet). Alternativt så er Sigma 12-24 helt grei.

 

Vidvinkelobjektiv er normalt ikke brukt til klassisk portrettarbeid. Da vil heller et 50/80 mm f1.4 - 1.8 være å foretrekke.

Endret av froggyler
Lenke til kommentar
Kjøp deg en brukt Nikon AF-S 12-24 (flere som selger når de går over til D3). Den er lyssterk nok! (Blender stort sett alltid ned noe ved landskapsfotografering for maksimal dybdeskarphet). Alternativt så er Sigma 12-24 helt grei.
Tokina sin 12-24 er heller ikke å forakte...
Lenke til kommentar

Tokina sin 12-24mm f/4 kommer meget bra ut i tester. Bruker den selv og er meget fornøyd. Men til portretter er jeg redd den blir for vid. Jeg bruker også Nikon's 17-55mm f2.8 og den egner seg betre til portretter, men er dog i en annen prisklasse.

 

Tror faktisk jeg hadde gått for Tokina 12-24mm f/4 samt Nikon 50mm f1/8 til portretter.

Dette burde gå an å få for 4000kr.

Da har du et knallbra vidvinkel objektiv og et helt ok portrett objektiv.

Lenke til kommentar
Jeg er veldig fornøyd med min Tokina 12-24, har ingen å sammenlikne bildekvaliteten med sånn direkte, men skal visst være ganske på linje med Nikon/Nikkor sin 12-24

 

Jeg har lest en test på de for over 6 måneder siden (Da jeg selv valgte) og mener Nikkoren hadde litt bedre hjørneskarphet, og generelt sett en smule bedre på alle punkter, men en ting som var "galt" med den var at fortregningen gikk i buer.

 

Tok man bilder av en strek ble den ikke avrundet, men slik: "S" om dere skjønner.

 

Har også personlig snakket med en som har merket dette selv personlig.

 

Alt i alt så var nikkoren egentlig ikke verdt penga, men har man for mye så...

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar
Takk for hjelpen! Blir å bestille i dag, får den for 2500 kroner på ebay. Har bestilt mye derfra og har aldri betalt moms :D

Blir gøy den dagen du må betale. Not. Viktig at verdien blir skrivd lavere osv.

 

 

Som alltid så spiller man russisk rullet, med å miste den flotte sær norske reklamasjons retten.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Og.....dersom pakken blir kontrollert, hva da? straffegebyr?
Det kan de ikke pålegge deg. Du har ikke kontroll over hva folk sender til deg. Sett at jeg er i utlandet, og sender deg en pakke med innholdsverdi på 10000 kr - skulle du få straffegebyr fordi det var merket som en gave med verdi 100 kr? Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...