Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Check Engine ved bakking


Anbefalte innlegg

Starta bilen her om dagen og lot den bakke litt.

 

Etter noen sekunder uten fot på gassen synker rpm ned mot 5-600 og check engine lyset kommer på.

 

Går ut i fra at det er oljetrykket som blir lavt.

 

Kan det fikses hjemme eller er det kun for professionelle?

 

Bilen er en 1993 Legacy.

 

Og mens jeg først er her. Hvordan skal lyktene stilles?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor tror du oljetrykket blir for lavt? Er der ikke en egen oljelampe?

Du må få koblet et apparat til motorstyringsboksen for å lese ut hvorfor lampa tennes.

Jeg vet ikke om Subarugutta har laget oppskrift på hvordan man gjør dette hjemme slik som Chevygutta har. Det involverer å lodde et par transistorer i en plugg, en laptop og noe software. Det finnes ferdige greier å kjøpe også, til Chevy i alle fall. Billig til Chevy (GM), sikkert dyrt til Subary. På eldre GM biler kan man t.o.m. bare kortslutte to pinner i en plugg og dermed få lampa til å "morse" ut feilkodene.

Lenke til kommentar

Oljetrykket går ikke på motorstyringen.. Enten lyser olje lampa eller ikke. Det har ikke noe med check engine lampa og gjøre...

 

Sett på tenningen.. Lyser oljelampa? hvis ja kan du i såfall kan du utelukke den olje teorien... Mister du oljetrykket vil du høre det godt! Hvertfall de boxer motorene... det vil banke og rakkle noe forferdelig!

 

Driftsikker bil. Sjeldent at man er borti problemer her. Jeg aner ikke for og si det rett ut.

Prøv og koble av batteriet i 10 min. Sett det på og se ann om det blir bedre...

 

Jeg tror dette kan fikses hjemme....

Lenke til kommentar
Oljetrykket går ikke på motorstyringen.. Enten lyser olje lampa eller ikke. Det har ikke noe med check engine lampa og gjøre...

 

Sett på tenningen.. Lyser oljelampa? hvis ja kan du i såfall kan du utelukke den olje teorien... Mister du oljetrykket vil du høre det godt! Hvertfall de boxer motorene... det vil banke og rakkle noe forferdelig!

 

Driftsikker bil. Sjeldent at man er borti problemer her. Jeg aner ikke for og si det rett ut.

Prøv og koble av batteriet i 10 min. Sett det på og se ann om det blir bedre...

 

Jeg tror dette kan fikses hjemme....

Har nettopp bytta batteri så kan være dårlig kontakt på jord, Skal bytte batteripolskoen og se om det blir bedre. Skal jorde batteriet bedre uansett. holder på med bilstereo.

 

Driftsikker er den ja. 15 år gammel bil, da jeg kjøpte den var det bare småfeil på den.

Et par små oljelekkasjer (Kamaksel og bunnpakkning) Et slarkete stabstag og sprukket glass på en lykt. Eneste som irriterer er at ved 20- så fryser klaffen som styrer varmlufta så må kjøre 20min før jeg kan endre på luftstrømmen.

Lenke til kommentar

på disse bilene er det vel OBD1 - OnBoardDiagnostics 1, og da kan du lese ut feilkoder fra motorstyringen ved å koble sammen to svarte plugger (evt. to grønne, er vel litt mer advanced) som ligger klare bak sparkepanelet under rattet... Det er blinkkoder, så du må ha en forklaring på hva disse betyr

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...