Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen har vert til EU-kontroll, noen ting jeg trenger tips til å fikse


Anbefalte innlegg

Hei, hentet bilen fra eukontroll i dag. Fikk følgende annmerkinger:

Vil gjøre mesteparten selv.

 

 

Retningslys & Baklys (kode1)

Må bytte 2stk pærer. (ingen problem)

 

Vinduspussere /spylere: (kode 2)

Selvparkering virker ikke og slakk gjennomføringer. Verkstedet mente at jeg må bytte hviskermotoren.

 

(I praksiss ser det ut som om vindusspusserne starter og stopper i motsatt rekkefølge. Pusserne står oppe de sekkundene det tar før at den skal sleike vinduet en gang til.)

 

spm: Hva vil det si at det er slakk gjennomføring?

 

 

Hjullager:(kode1)

Slakk i bakjulslager.

 

spm: Hvordan kan jeg fikse dette selv?

 

 

 

Ting de ikke oppdaget!:

Fremme ved venstre hjul, er et stykke knekt av fjæra til demperne.

 

Spm: Er dette noe som bør byttes? Slik jeg forstår det, så er det bare og jekke opp bilen. Skru løs demperen. skru sammen fjæra, og bare bytte begge fremme. Er det så enkelt? Ønsker meg et tips hvor jeg kan kjøpe dette"

 

 

Bilen er en Daewo Nexia GL 1997.

(vet veldig god at dette er en gammeldames kjærringbil, ikke mobb, skal bytte snart)

 

 

Takker og bukker for hjelpen som jeg får! :)

Endret av Navitas87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, så på viskermotoren. Ser ut som at viskernes "arm" er tilskrudd i gal vinkel på motoren. Hvis noen forstår hva jeg mener. Prøvde og få løs skruen som holder "armen" for og sette viskermekanismen i rett posisjon. men fikk den ikke løs... Kan tyde på at det er noe all av der spøkelse anntyder til...

 

Kan noe forklare hva selvparkeringens oppgave går ut på?

Lenke til kommentar
Har ikke sett på dette enda.

Men tipper at det er nokk at jeg tar av hjulkapslen, tar ut splinten, og strammer til mutra til at jeg ser at dekket ikke vrikker på seg.... Jeg må vel passe på og ikke stramme for hart? Rigth?

 

Ja, ikke stram for hardt. Sitter det en skive bak mutteren, den skal du stramme slik at du klarer å bevege på skiva med et flat skrujern, eventuelt så sjekker du hvordan motstanden er hvis du drar hjulet rundt, kanskje litt vanskelig å få til da man som oftest har brekket på når man jekker opp bilen.

Endret av trra
Lenke til kommentar
Enerfeil trenger du ikke fikse før etterkontrollen.

 

Dette er feil. Alle anmerkninger på PKK skal utbedres. Du blander sammen med det punktet som sier at man ikke behøver å vise bilen for etterkontroll dersom det bare er enerfeil. Dersom man også har toer- og treerfeil må absolutt alt være i orden før etterkontroll.

Lenke til kommentar
Enerfeil trenger du ikke fikse før etterkontrollen.

 

Dette er feil. Alle anmerkninger på PKK skal utbedres. Du blander sammen med det punktet som sier at man ikke behøver å vise bilen for etterkontroll dersom det bare er enerfeil. Dersom man også har toer- og treerfeil må absolutt alt være i orden før etterkontroll.

Dette er feil.

 

Enerfeil er uten betydning for om bilen kan godkjennes. Det står til og med på kontrollskjemaet. Og i forskriftene:

 

1: Feil/mangel som må rettes, men som ikke har betydning for om kjøretøyet kan

godkjennes.

Endret av spøkelse
Lenke til kommentar
Enerfeil trenger du ikke fikse før etterkontrollen.

 

Dette er feil. Alle anmerkninger på PKK skal utbedres. Du blander sammen med det punktet som sier at man ikke behøver å vise bilen for etterkontroll dersom det bare er enerfeil. Dersom man også har toer- og treerfeil må absolutt alt være i orden før etterkontroll.

1-er feil er bare å gi en lang marsj i.

Dem sjekker ikke overhodet ved etterkontroll.

Lenke til kommentar

viskermotor bestilt brukt fra bruktbildeler.com :)

 

Var en snartur på esso serviceverksted i dag, fikk mekanikern til og komme ut å kjike i full fart. Han mente også at motoren må skiftes. Samme me mekanikken ut i fra motoren og til viskerene. Viskerene er rekkaløst, hant mente det var gåent. Var sikkert det de mente på eukontrollen.....

 

gjennomføringene, er det det man kaller mekkanikken i fra motor til viskerne?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...