Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Stråling fra trådløst nettverk


Anbefalte innlegg

Jeg ønsker ikke å starte en diskusjon vedrørende stråling fra Wifi er skadelig eller ikke, men jeg har lyst til å begrense denne strålingen i mitt hjem.

Jeg vil derfor ha et nettverk som er trådet, men ha muligheten til å slå på trådløst nettverk når jeg har besøk etc.

 

Jeg kjøpte en Linksys WRT54GC, i tro/håp om at man kunne slå av trådløst, samtidig som det trådete nettverket fungerer. Det viser seg at WRT54GC ikke kan slå av trådløs.

Jeg har fått forslag om å flashe med DD-WRT, men denne firmwaren støtter ikke min router (WRT54GC).

 

Vil strålingen fra routeren være like sterk dersom jeg bruker det trådløse nettverket, som når det bare står "i ro"? Jeg kommer nemlig til å bruke det trådete nettverket, stort sett. Så spørsmålet er egentlig om en trådløs router stråler like mye om den bare står, eller om den stråler mer med datatrafikk i luften. (Og er det forskjell om jeg broadcaster SSID eller ikke?)

 

Alle innspill mottas med takk, og om det er noen som har forslag til hvordan jeg skal kunne slå av det trådløse på denne routeren, er det veldig velkomme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder stråling så er det kun nærfeltet som er 'skadelig' du kan dermed bare flytte routeren 1-2M unna der du sitter så vil det ikke bli noen merkbar effekt.

WLAN sender med 0,028W så vi snakker om lav effekt sammenlignet med en mobiltelefon f.eks.

Du kan redusere strålingen til omtrent null ved å skru av antennen. Tror ikke dette skal være skadelig for senderen da den må være designet for tøffe forhold.

Lenke til kommentar

Problemet mitt er at nettilkoblingen i leiligheten er like ved sengen, så sengen havner i routerens nærfelt...

Antennen på denne routeren ser ikke akkurat ut som om den kan skrus ut, og det vil jo hemme trådløsfunksjonen når den skal brukes.

 

Tror løsningen blir å kjøpe en annen router som kan slå av og på trådløs, og selge/bytte den andre.

 

Nå er det klart at jeg sikkert tenker for mye på denne strålingen, men tenker det er greit å være på den sikre siden. Koster meg ikke mye å legge en ledning inn på kontoret uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...