Gå til innhold

Mikse stereo inn i surround


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har et surround anlegg og det fungerer utmerket til film og spill, og forsåvidt musikk. Problemet er når jeg for eksempel vil ha surround lyd fra spill samtidig som jeg spiller av musikk fra en annen kilde (fortrinnsvis itunes på min gamle PC). Jeg trenger en metode for å ta stereo lyden og miksen den inn i surround lyden på vei til receivern.

 

Jeg har forsøkt å koble PCne sammen og bruke en SPDIF inn - SPDIF ut "passthrough" modus, men da blir lyden degradert til stereo.

 

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan bare spille av musikken på den pcen du spiller på. Du kjører mediespilleren i bakgrunnen, samtidig som du spiller, så vil musikken blande seg inn med resten av lyden.

Det er det jeg gjør, men det forårsaker kræsj ganske ofte og det er særdeles irriterende i online spill hvor du samarbeider med andre. Jeg må ha en stabil løsning.

Lenke til kommentar
Har du prøvd med windows mediaplayer? Jeg har brukt den sammen med spill flere ganger og det har funka greit.

Bruke windows media player?! Det ville jeg aldri tenkt på :p men kanskje det funker. Skal teste litt fremover.

 

Original spørsmålet er likevel interessant. Finnes det mixere som kan trikse litt med lydformatene "on the fly" slik jeg etterspør?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hei!

Jeg har forsøkt å koble PCne sammen og bruke en SPDIF inn - SPDIF ut "passthrough" modus, men da blir lyden degradert til stereo.

 

Noen forslag?

 

De aller aller fleste lydkort, utenom Asus (dedikerte, ikke de på hovedkortene) og Auzentech. Greier ikke å lage surroundlyden i spill til digital overføring. Da får du kun stereo PCM. Når den står til passthrough, så sender den dolby digital og DTS igjennom ved bruk av DVD plater.

 

For surround fra spill, så MÅ du bruke analog overføring.

Lenke til kommentar
... De aller aller fleste lydkort, utenom Asus (dedikerte, ikke de på hovedkortene) og Auzentech. Greier ikke å lage surroundlyden i spill til digital overføring ... For surround fra spill, så MÅ du bruke analog overføring.

Spiller nå Civ4 med dolby surround på mitt hovedkorts integrerte lydkort (tror det er Azelia eller noe), dette har fungert med Civ4 og andre spill også på Asus' integrert kort og et gammelt Abit kort så du kommer nok med en drøy påstand her. Tipper det er selve spillet som må støtte surround på digital utgang for at det skal funke.

... Når den står til passthrough, så sender den dolby digital og DTS igjennom ved bruk av DVD plater ...

Det skjønte jeg ikke noe av :)

Lenke til kommentar
... De aller aller fleste lydkort, utenom Asus (dedikerte, ikke de på hovedkortene) og Auzentech. Greier ikke å lage surroundlyden i spill til digital overføring ... For surround fra spill, så MÅ du bruke analog overføring.

Spiller nå Civ4 med dolby surround på mitt hovedkorts integrerte lydkort (tror det er Azelia eller noe), dette har fungert med Civ4 og andre spill også på Asus' integrert kort og et gammelt Abit kort så du kommer nok med en drøy påstand her. Tipper det er selve spillet som må støtte surround på digital utgang for at det skal funke.

... Når den står til passthrough, så sender den dolby digital og DTS igjennom ved bruk av DVD plater ...

Det skjønte jeg ikke noe av :)

 

Passthrough betyr at lydkortet ikke gjør noe med lyden, kun sender den igjennom.

 

Hvis du sjekker litt, så vil du se at ingen lydkort, andre enn de jeg nevnte, greier å lage surround og sende de til en forsterker digitalt. Til det kreves det Dolby Digital eller DTS Encoding i real-time. Dette har kommet det siste året. Selv ikke Creative sine topp-kort takler dette.

 

Det er 3 standarder man får sendt digitalt over coax eller optisk. Det er Dolby Digital, DTS og PCM. Sistnevnte er kun stereo. De andre takler varianter fra mono til seks kanaler.

 

At lydkortene ikke gjør spill lyd i surround til ekte surround via digital utgang, er noe de ikke sier høyt, forda ville ikke folk kjøpt dem.

 

Jeg slet som ett helvete for å få surround når jeg brukte digital overføring fra mine Creative kort. Fant at eneste løsning er analog overføring.

 

Hvis du tror du får surround, så har du nok fått på Dolby Pro Logic 1 eller 2 i forsterkeren. Eller sjekk om lydkortet ditt er merket Dolby Digital Live (tror jeg det het). Du kan ha flaks.

 

Hvis du ikke tror meg, spør noen andre i lydkort forumet.

Lenke til kommentar

 

... De aller aller fleste lydkort, utenom Asus (dedikerte, ikke de på hovedkortene) og Auzentech. Greier ikke å lage surroundlyden i spill til digital overføring ... For surround fra spill, så MÅ du bruke analog overføring.

Spiller nå Civ4 med dolby surround på mitt hovedkorts integrerte lydkort (tror det er Azelia eller noe), dette har fungert med Civ4 og andre spill også på Asus' integrert kort og et gammelt Abit kort så du kommer nok med en drøy påstand her. Tipper det er selve spillet som må støtte surround på digital utgang for at det skal funke.

... Når den står til passthrough, så sender den dolby digital og DTS igjennom ved bruk av DVD plater ...

Det skjønte jeg ikke noe av :)

 

Passthrough betyr at lydkortet ikke gjør noe med lyden, kun sender den igjennom.

 

Hvis du sjekker litt, så vil du se at ingen lydkort, andre enn de jeg nevnte, greier å lage surround og sende de til en forsterker digitalt. Til det kreves det Dolby Digital eller DTS Encoding i real-time. Dette har kommet det siste året. Selv ikke Creative sine topp-kort takler dette.

 

Det er 3 standarder man får sendt digitalt over coax eller optisk. Det er Dolby Digital, DTS og PCM. Sistnevnte er kun stereo. De andre takler varianter fra mono til seks kanaler.

 

At lydkortene ikke gjør spill lyd i surround til ekte surround via digital utgang, er noe de ikke sier høyt, forda ville ikke folk kjøpt dem.

 

Jeg slet som ett helvete for å få surround når jeg brukte digital overføring fra mine Creative kort. Fant at eneste løsning er analog overføring.

 

Hvis du tror du får surround, så har du nok fått på Dolby Pro Logic 1 eller 2 i forsterkeren. Eller sjekk om lydkortet ditt er merket Dolby Digital Live (tror jeg det het). Du kan ha flaks.

 

Hvis du ikke tror meg, spør noen andre i lydkort forumet.

 

OK dette forklarer kanskje endel. Jeg har begynt å grave litt på google og wiki og skjønner at ting er mye mer komplisert enn jeg trodde. Jeg har testet endel med både analog og digital overføring til receiveren med forskjellige instillinger for DTS og surround via WinDVD samt noen spill. Jeg har valgt den optiske løsningen fordi jeg synes lydbildet var best samt mindre ledningsrot.

 

Så det er pro logic prosessoren på receiveren som driver å fixer på lyden hehe så lite man vet. Jeg burde fulgt bedre med på lysene på receiver displayen.

 

Takk for att du gadd belære meg litt! Kanskje man skulle titte litt på disse Auzentech kortene. Fint om du kunne poste en liten update om det funker med drivere og slikt ;)

Endret av dirtysteel
Lenke til kommentar
Ville kanskje ha satset på Asus sine Xonar kort. De har fått god kritikk, og er nok bedre tilgjenglig enn Auzentech sine.

Jeg ble sur på Asus da mitt forrige hovedkort var fullt av bugs og det kom ufullstendige udokumenterte beta BIOS oppdateringer nesten hver uke i et halvt år, og da orket jeg ikke mer :p

 

Kanskje jeg kan tilgi hvis lydkortene deres funker :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...