Gå til innhold

Vinterspekket skal bort - logg. 98kg>8X


Anbefalte innlegg

Er i dag 194 høy, 21 år gammel og har ett godt lag med såkalt underhuds fett, som skal bort.

Målet er å treffe rundt 90.

Grunnen til at jeg plager alle dere med dette er i hovedsak for å motivere meg selv, og vise dere at en person uten særlig selv-disiplin kan klare å gå ned noen kilo på noen uker.

Har tatt "før" bilder, og de vil bli lagt ut sammen med "etter" bildene når jeg er fornøyd.

 

Kostholdet vil bli oppdatert i morgen siden jeg trenger litt veiledning i dag, hvor jeg skal ta fatt på det hele. Litt lesing og sånn skal gjøres unna, samt noen kalkulasjoner.

Selv-disiplinen min er FATTIG, jeg har levd på grandis, billig påske/jule marsipan og søppel siden forrige sommer.

 

Noen mål:

CM rundt hoftene: 105 /huff

CM rundt bryst: 112.

CM rundt mage v/navle: 100

Lår (bredeste):64

 

Kosthold:

*Frokost: Halv boks kesam: 107 kcal. (1 eggeglass aloe vera juice 97%, 2xCLA , 1xpyrulean)

*Lunch: 1x kyllingfilet(200kcal) 1xneve pasta(250 kcal) (1 eggeglass aloe vera juice 97%)

*Middag: 1x Kyllingfilet(200kcal) + ris/pasta(250kcal) + grønnsaker(~) (2xCLA)

*Kvelds: Halv boks kesam: 107 kcal. (1 eggeglass aloe vera juice 97%, 2xCLA , 1xpyrulean)

 

Kanskje i snaueste laget? (1114 kcal)

 

Trening:

4 ganger i uken.

Løping/romaskin.

Vekt: Oppdateres hver tirsdag, current: 98kg.

Målet er å beholde noe muskler, så jeg har lett 4 split program i tillegg.

Endret av Paulex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har trent i rundt 7 månder allerede, problemet er ikke musklene (men det som gjemmer dem) ^^ *kosthold oppdatert*

 

Trening onsdag 2/4:

Markløft:

8x50

8x100

6x120

5x130

 

Etter dette var håndflatene's eventyr på siste vers, så resten av treningen var så som så.

 

Situps:

3xmax

 

Løping: 10 min gerilja x 2.

Endret av Paulex
Lenke til kommentar

Haha, ja mulig det er snaut.

Har ikke regnet på kcal nei, men skal nok finne på noe annet lurt og putte i meg i løpet av dagen :)

 

Trening 3/4:

Biceps:

Rettstang:

10x30kg.

8x35kg.

8x40kg.

 

Hammercurl:

10x15kg.

8x17.5

8x20kg.

 

Gerilja:

15 min.

10 min.

Endret av Paulex
Lenke til kommentar

Da har jeg regnet litt på kcal, og funnet ut at jeg kommer til kort.

Noen som har noe tips til "påfyll" i de bestemte dagene?

 

Sprekke nei? Nei, kan jo ikke det :D

Kjøper ikke inn andre ting, slik at jeg ikke har noe valg. Eneste som kan få meg til å være 100% sikker på å klare det. ^^

Lenke til kommentar

Hei,

 

Dersom man vil få opp kondisjon og gå ned i vekt er terrengsykkel veldig godt egnet. Dersom man har litt kropp å frakte med seg vil sykling gi lite belastning i forhold til f.eks jogging. Man blir seig og sterk i hele kroppen, og dersom man etterhvert trener med intensitet vil man få en solid motor (hjerte/lunger). Man merker forbedringer hurtig og det tar ikke mange ukene før man fikser 4-5 mil om man sykler 3-4 gode økter i uken.

 

Dersom man trener må man ha mat. Uten næring får man ikke utbytte av treningsøktene. Ditt vekt/høyde-forhold sammen med alder tyder etter min oppfatning ikke på noen overvekt. Det betyr ikke at man ikke bør trene ;o)

Jeg mener derfor at du trygt kan spise vanlig mat. Det man KAN redusere på er sukkerholdige produkter og melkeprodukter. Sukkerholdig er greit under trening synes jeg.

 

Dersom man kutter ut sukker kan man tillate seg fettholdig mat - Jeg har selv rast ned i vekt mens jeg har hatt et vanlig kosthold inkludert svinekoteletter med fettrand og bacon til egget. Dersom man trener godt og styrer unna sukker/melkeprodukter (og f.eks pølser) trenger man stort sett ikke tenke på kosten bortsett fra å sørge for at man spiser nok og får i seg vitaminer og mineraler VIA MATEN. Endrer man kosthold er det en fordel å gjøre det gradvis - kroppen får litt sjokk om man skifter over natten.

 

Når man trener mot et eller annet mål er det et par ting man kanskje hopper litt over.

 

Det ene er hvile eller restitusjon som det vel heter nå.. Når man trener "rives" muskelfibrene litt, og når man hviler reparerer musklene seg selv (de "gror"). Avhengig av hva slags trening man bedriver vil forskjellige typer muskelfibre gro og man utvikler styrke/seighet forholdsvis. Dersom man ikke sørger for tilstrekkelig hvile vil musklene brytes ned og ikke bygges. Selv økte jeg fra mange år uten trening til 5 dager i uka (med 20 mil pr uke) over 6-8 uker, og etter ca 3 mndr hadde jeg minst 25 mil i uka. Men da var jeg påpasselig med ikke å trene om kroppen kjentes FOR sliten. Man må også huske på at det går fort å komme seg opp på en bra nivå, men når man er der må man forvente at fremgangen går mye saktere men den er der.

 

Den andre tingen man kanskje hopper litt over er treningslyst.

Man trener mer og bedre om man holder på med noe man synes er morro og hvor man treffer folk som man trives sammen med. Dersom man starter FOR hardt med noe eller setter seg for harde mål vil man streve med å nå målene og det er demotiverende. Inntar man en litt mer avslappet holdning til målene - setter friske men overkommelige delmål føler man at man har oppnådd noe og det er motiverende - man setter nye delmål.

Lenke til kommentar

Takk for ett meget fyldig svar.

Jeg har trent siden oktober ca. som du sikkert ser så kan jeg løfte en god slump.

Før jeg startet å trene veide jeg rundt 108 på max tror jeg det var, da var jeg vel det man kan kalle ikke overvektig, men at jeg hadde litt ekstra.

Jeg ser ikke meg selv som "lubben" nå, men har på en måte stagnert veldig på rundt 98 kilo en periode nå, og vil ta ett skippertak for å få vekk det siste seige.

Jeg trener sammen med venner og jeg har ikke mistet treningslysten nå på trekvart år, så jeg tviler på jeg kommer til å miste den med det første.

 

Når det kommer til variasjon har jeg også sykkel/romaskin som jeg bruker.

Når det kommer til kostholdet har jeg sånn ca. bestemt meg for å ikke kjøre "løst" på det, med koteletter ect. som du beskriver her. Det er rett og slett av den grunn at jeg vet at jeg kommer til å få i meg mye jeg sikkert ikke skulle hatt i meg i det hele tatt.

Jeg jeg trenger progresjon for å bli motivert.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg brukte bare svinekoteletter som eksempel - det er nok ingen god ide å fore med slikt hver dag ;o)

 

Men for å være litt seriøs - kostholdskontroll kan virke forskjellig for forskjellige personer - motiverende for noen og demotiverende for andre (meg).

 

Kroppen har endel forsvarsmekanismer når det gjelder ernæring og det er derfor jeg kommenterer fett spesifikt. Vi har erstattet mye av energiopptaket - fra fett til sukker. Folk som har stor belastning over lengre perioder har relativt sterkt fokus på å få i seg nok fett (polekspedisjoner f.eks) Det har jo også med vekten av mat de bringer med seg selvfølgelig.

 

Men når man reduserer energiinntaket f.eks gjennom mindre sukker/fett, vil kroppens forsvarsmekanismer trå inn og setter seg selv i sparemodus. Dette er vel grunnen til at "slankere" kan gå hurtig opp i vekt og man får et jojo-liv når det gjelder vekt. Man slanker seg - kroppen går i sparemodus - man slapper av - kroppen er fortsatt i spare modus - man får i seg mer energi en kroppen i sparemodus kan forbruke - man legger på seg.

 

Derfor kan for lite fett/energi virke litt mot sin hensikt og fremgangen stopper eller forsinkes.

 

Må understreke at jeg er langt ifra noen kostholdsekspert, så innleggene mine er bare min erfaring og oppfatning. Men jeg har testet litt på meg selv og levde f.eks lenge på hva jeg vil kalle en hard diett - med mye aktivitet (villmark). Merket godt at kreftene ble redusert og at jeg ble nokså fokusert på å få i meg fettholdig mat. Men om man har satt kroppen i sparemodus blir det vanskelig å få i seg nok fett også. Det fungerte mye bedre å holde seg til vanlig kosthold - spesielt når jeg bedrev hard trening ;o)

 

Det er uansett viktig å gjøre det som passer best for en selv - ikke hva som passer andre. Man kan godt ha et regime på maten om det motiverer, men man må få i seg nok energi.

 

Uansett: Lykke til med treningsregimet ditt ;o)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...