Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen slår seg ikke av!


Anbefalte innlegg

Har en PC hjemme som er i ferd med å bli et lite irritasjonsmoment.

 

Når man avslutter Windows (Vista) så avslutter den normalt og skjermen blir svart, men så restarter den igjen umiddelbart, etter at power-lyset slukker et halv sekund. Hvis man da holder inne power-knappen i fem sekunder, slår den seg av og så på igjen da også. Eneste mulighet er å tvinge den av ved å dra ut strømledningen...

 

Dette problemet har faktisk overlevd hovedkort/RAM bytte så jeg er litt usikker på hva det kan relateres til. Kan det være PSU? Kabinett? Har en Corsair 450W i et Antec Fusion. Når jeg tenker meg om har jeg faktisk også byttet kabinett i mellomtiden.

 

Noen med innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette skjer på skrekkelig mange hovedkort/Windows installasjoner hvis du har WOL enablet i BIOS eller i BIOS + Ethernet adapterets konfig eller bare i Ethernet adapterets konfig.

Sjekk at det er disablet i begge.

 

(WOL = Wake On Lan )

 

Det kan også være kabinett knappen din som har snudd polaritet mot hovedkortets pwr_on header.Såfall prøv å snu den 180 grader på hovedkort tilkoplingen.

Eller den kan være defekt.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Takk for gode tips.

 

Wake on lan er det definitvt ikke. Jeg har gått gjennom alle instillinger i bios og Vista nå og alt ser riktig ut. Det integrerte nettverkskortet er nå også disablet.

 

Det med pwr_on er interessant. Jeg har nå snudd denne og skal teste litt. Men det besynderlige er som nevnt at både hovedkort og kabinett er byttet i løpet av den siste måneden og problemet er der fortsatt. Det må også nevnes at dette problemet ikke inntreffer absolutt hver gang maskinen slås av, men noe rundt 8/10 ganger.

 

Maskinvaren som er videreført fra den gamle maskinen en forøvrig Corsair 450W, D-Link 300mbps WLAN-kort, Hauppauge tv-kort, 120GB 2,5" harddisk og prosessor.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Problemet er dessverre fremdeles til stede og de siste dagene har det vært ekstra ille. Er nødt til å plugge ut strømkontakten hver kveld for å få av maskinen. Ikke en gang dvalemodus godtar den uten å starte opp igjen umiddelbart.

 

Kan dette ha noe som helst med strømforsyningen å gjøre? Har ingen annen jeg kan teste med for øyeblikket.

Lenke til kommentar

Både ved shutdown og dvale-modus blir en rekke drivere i systemet bedt om å deaktivere seg.

Om de ikke gjør dette kan OS'et gå i blue screen (BSOD) for å beskytte systemet ditt.

 

I første omgang, skru av automatisk restart ved blue screen, slik at du ser hva feilmeldingen sier.

 

System Properties -> Advanced -> Startup and recovery -> Settings

Ta vekk haken på "Automatically restart".

Det kan hende du må ta en omstart før instillingene trer ikraft.

Prøv deretter å slå av maskinen og se om den henger med blue screen istedet for å restarte.

Lenke til kommentar
Trykker ikke restart istede for slå av?

 

den kanppen som du får ved å trykke "win ikonet", gamle "start" knappen kan jo settets til å gjøre det du måtte ønske, default er vel dvalemodus? (ofte kan den da starte opp igjen av seg selv)

 

Neida slår systemet av slik det skal gjøres. Alle programmer lukkes og får beskjed om at "Windows avsluttes" og skjerm og power-LED slår seg av, før maskinen starter opp igjen med BIOS-bilde.

 

Både ved shutdown og dvale-modus blir en rekke drivere i systemet bedt om å deaktivere seg.

Om de ikke gjør dette kan OS'et gå i blue screen (BSOD) for å beskytte systemet ditt.

 

I første omgang, skru av automatisk restart ved blue screen, slik at du ser hva feilmeldingen sier.

 

System Properties -> Advanced -> Startup and recovery -> Settings

Ta vekk haken på "Automatically restart".

Det kan hende du må ta en omstart før instillingene trer ikraft.

Prøv deretter å slå av maskinen og se om den henger med blue screen istedet for å restarte.

 

Takk for tips. Skal teste dette, men tror fortsatt dette har mer med noe fysisk å gjøre.

Synes syar2003 er inne på noe interessant, så skal prøve å få testet med en annen PSU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...