Gå til innhold

[LØST] ÆØÅ vill ikke virke i ArchLinux


Anbefalte innlegg

Tidligere idag klarte jeg endelig, etter utallige forsøk, og installere Arch med fungerende internett forbindelse. Yay for meg..! Problemet nå er det at jeg de siste timer har forsøkt og forandre tastatur språket (keyboard layout om du vill) uten noe positivt resultat. Jeg har googlet og prøvd hva jeg har funnet der, og føler selv jeg ikke kan gjøre guiden i Arch wiki på noen annen måte.

 

Det jeg har prøvd på er og forandre xorg.conf filen. Både vesa og radeon (det er ett gammelt radeon 32Mb kort i maskinen) og jeg har lagt til "xkblayout" under "! option" delen i xorg.lst fila... Jeg har også prøvd og legge til "XkbOption" "grp:ctrls_toggle" i xorg filen men den vill heller ikke gi resultatet jeg ønsker.

 

Slik ser tastatur delen av xorg filen ut:

Identifier "keyboard0"
Driver "Keyboard"
Option "CoreKeyboard"
Option "XkbRules" "xorg"
Option "XkbModel" "pc105"
Option "XkbLayout" "no"
Option "XkbVariant" "microsoftprousb"
Option "XkbOption"  "grp:ctrls_toggle"

 

På Layout linja har jeg også prøvd og ha med bare "no-latin1" og både "no" og "no-latin1 (med komma)

 

Og for og ha sagt det også, så funker ikke "xkblayout no" for meg... Resultatet av kommandoen er "Bash: Xkblayout: command not found"... har også prøvd med "Xkblayout" "no".

 

Om hue mitt har endt opp og bli så sløvt etter altfor mange timer så jeg har lest noe feil og har en åpenbar feil her beklager jeg. Men som skrevet ovenfor har jeg vært gjenom ArchWiki guiden og en eller to tråder på forumet til Arch... Har prøvd og google men finner ikke så mye lesestoff om akkurat dette.

 

 

EDIT:

Tittel endret til løst.

Endret av Ördög
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan lagde du xorg.conf? Tviler på at du trenger alle options du har der...

 

Anyway,

Option "XkbLayout" "no"

er riktig for X... Hvis du bruker Gnome, KDE eller XFCE (har ikke erfaring med andre) må du kanskje endre der også.

 

For konsoll er det

KEYMAP="no"

i /etc/rc.conf som er riktig

Lenke til kommentar

Jeg bruker XFCE4... Jeg lagde xorg fila med kommandoen "hwd -xa" også flytta og skiftet navn med "mv /etc/x11/xorg.conf.radeon /etc/X11/xorg.conf"

 

 

Jeg prøvde det du skrev, altså forandret rc.conf fila men funker fortsatt ikke. Har sjekket gjenom diverse fonter men ingen vill gi meg Æ, Ø, Å. :(

Endret av Ördög
Lenke til kommentar

Tror nok jeg ville gitt deg ett skikkelig vått kyss på kinnet om du hadde stått ved siden av meg Sokkalf^, for den kommandoen du ga meg fikset det. Helt utrolig at det ikke skulle mer till enn det :w00t:

 

 

Men vill også takke deg DevilsDecoy. Beholdt den forandringen i rc.conf fila, så er vell ikke umulig at den forandringen også hjalp til med og løse problemet.

 

 

Eneste problemet jeg hadde etter kommandoen som Sokkalf^ var at forandringen ikke funket etter reboot, så la inn kommandoen under Settings - Autostarted Applications. Det gjorde at forandringen også holdt seg etter en reboot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...