Wooho Skrevet 31. mars 2008 Skrevet 31. mars 2008 Hadde min Golf V 2004 modell inn til EU kontroll for første gang. Fikk en 2`er feil ang Lambdaverdien. Den var for høy. I kontrollsedellen står det: Lambdaverdi utenfor 1±0,03 eller utenfor fabrikantens verdiområde. Tok turen innom Peder S Fjettland og fikk bestilt time til den 18 april for å fikse feilen. Vet noen hvor mye dette kan komme til å koste? De på verkstedet var usikre, fikk ikke noe prisantydning.
otis Skrevet 31. mars 2008 Skrevet 31. mars 2008 Om det bare er lamdasonden som er i stykker, så koster det vel... Tja. 2000-3000,- antar jeg. Mine antagelser går kun på at lamdasonden er defekt og at den koster rundt 1500-2000,- og at arbeidet med å bytte den koster 1000-1500,- Det er jo ikke sikkert at det lamdaen som er feil på en gang.
Mekker`n Skrevet 1. april 2008 Skrevet 1. april 2008 Vil tro lambda jeg også.. Det er vel 2 lambda sonder på den bilen der. Uansett feilkode så bytt den første! Den bakerste ryker omtrent aldri selvom det ligger feilkode på den! Får håpe det ikke er katalysatoren.. Skal ikke se bort ifra at det er en veivhus slange f.eks som har løsna eller ryki. Typisk det også. Kan for den saks skyld være temp. føler, massemåler osv.. Sjekk feilkoder du!
Wooho Skrevet 1. april 2008 Forfatter Skrevet 1. april 2008 Jup verkstedet skal lese av feilkoder osv. Fikk time til 18 april, så satse på at de fikser feilen. Mener også at bilen har slukt mere bensin enn vanlig i det siste ikke mye men nok til at jeg har merket det. Kan godt hende jeg er bare paranoid ang dette. He he merkeligt at noe slikt kan hend en nyere bil. Kunne tenke seg å få dette på garantien, he he lov å drømme.
EnTrønder Skrevet 1. april 2008 Skrevet 1. april 2008 Jup verkstedet skal lese av feilkoder osv. Fikk time til 18 april, så satse på at de fikser feilen. Mener også at bilen har slukt mere bensin enn vanlig i det siste ikke mye men nok til at jeg har merket det. Kan godt hende jeg er bare paranoid ang dette. He he merkeligt at noe slikt kan hend en nyere bil. Kunne tenke seg å få dette på garantien, he he lov å drømme. Forbrukerkjøpsloven: 5 år Siden du har 2004-modell bør garantien dekke dette. Lambda-sonde er da ikke en slitedel.
Mekker`n Skrevet 1. april 2008 Skrevet 1. april 2008 Joa. Bosch sier at sondene dems skal holde i 7år eller 105 000km. En slitt sonde vil også flate ut og legge seg på en middelverdi rundt 0,45 volt. Produsenten anbefaler skift intervall på dem, men det blir ikke opprettholdt for de holder mye lengre. På biler med en slitt lambda (ikke defekt) kan du faktisk merke ganske stor effekt forskjell med ny lambda. Ingen lamper lyser. Avgass er ok. Alt funker fint, men bilen går ganske dårlig. Noe du ikke merker fordi det kommer sakte men sikkert over 10år. Hvor langt har bilen gått?
Wooho Skrevet 1. april 2008 Forfatter Skrevet 1. april 2008 (endret) Bilen har passert ca 62000km Er snakk om en 1.6 FSI utgave av Golf V. Endret 1. april 2008 av Wooho
KVTL Skrevet 2. april 2008 Skrevet 2. april 2008 Da er ihvertfall denne bilen helt klart innenfor det som anbefalt levetid, og har muligens reklamasjonsretten i behold. Uansett vil jeg bare skrive at Biltema har billige lambdasonder, hvis det bare var for EU- kontrollen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå