Gå til innhold

Sammen kobling av interne harddisker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når du har to interne harddisker ender dette opp som to partisjoner i min OS, men jeg lurer på om jeg kan gjøre ett eller annet for og kunne samkjøre disse harddiskene og få en partisjon og eventuellt lage en mindre partisjon en en av harddiskene, Siden jeg ikke gidder og bruke 500 GB til OS

 

 

Du kan sikkert prøve og "dele" den ene harddisken opp i noe rundt 100 GB eller noe sånt til OS'et, og 400GB til noe annet. Var nå hvertfall det broren min gjorde på PC-en når vi hadde satt den sammen og skulle installere OS.. Husker ikke åssen man gjør det da, men det så ut som om han var inne i BIOS eller noe lignende.

Lenke til kommentar

Det å "dele opp" en harddisk kalles partisjonering, og er ikke noe problem.

Det å få to separate harddisker til å se ut som en enkelt-partisjon er litt værre. Husker ikkje helt hvordan du må gå fram da, men tror du må inn på noe som heter RAID.

 

For å partisjonere den ene disken din opp i en OS-partisjon (feks 20GB hvis du sitter på Windows) og en alt-mulig-annet-partisjon (resten) trenger du et partisjoneringsprogram. Jeg veit ikke om noen spesielle til Windows, men et kjapt søk på google ga dette - Partition Logic.

 

Det du vil ha er to "primary" partisjoner, med den minste (OS-delen) først.

 

Jeg vil tippe programmet er passe selvforklarende, men det er bare å spørre mer hvis du skulle lure på noe.

 

MERK: Hvis du skal gjøre det på den maskina du sitter på nå, så TA BACKUP AV ABSOLUTT ALT!!!

I tillegg så liker Windows veldig lite at du forandrer på partisjonen den er installert på, så den kan plutselig bestemme seg for å dø på deg...

Lenke til kommentar
Du kan sikkert prøve og "dele" den ene harddisken opp i noe rundt 100 GB eller noe sånt til OS'et, og 400GB til noe annet. Var nå hvertfall det broren min gjorde på PC-en når vi hadde satt den sammen og skulle installere OS.. Husker ikke åssen man gjør det da, men det så ut som om han var inne i BIOS eller noe lignende.

Når du skal velge partisjon å installere Windows på kan du partisjonere og formatere disken som du vil.

 

Jeg syns nå 100GB til OS var mye, men så installerer jeg aldri programmer på samme partisjon som der Windows ligger uansett, sikkert derfor 15GB pleier å holde i haugevis for meg...

Lenke til kommentar
Jeg tengte mest på den dere RAID greiene, hadde vært fint om noen hadde hatt peiling på det.

RAID brukes om man ønsker høyere ytelse og/eller sikre dataene sine mot tap. Helst ved bruk av et dedikert kontrollerkort.

 

Om du tenker koble diskene sammen for å ha én stor partisjon, er det i seg selv ingen hensikt - det kan gi flere ulemper enn fordeler, spesielt om du tenker flytte diskene til en annen maskin i fremtiden, eller om det skulle skje en kræsj.

Hvis du fremtiden tenker sette opp et RAID, men ikke stiller spesielle krav til yelse, vil jeg anbefale deg å søke og lese om RAID 5.

 

Om du har WinXP pro, kan du partisjonere diskene dine ved å klikke kontroll panel => administrative oppgaver => datamaskinbehandling => diskbehandling (varierer selvsagt om du har engelsk versjon :) )

Hvis du allerede har laget én partisjon av hele disken, er du nødt til å få tak i et program som kan justere størrelsen på partisjoner, da windows ikke støtter dette.

Prøv å søk etter "partisjonering" eller "partisjoner" på forumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...