Gå til innhold

P4PE - UDMA2/5 - hva er forskjellen?


rockingchair

Anbefalte innlegg

1. Jeg får ikke enabla Fast-writes og Side band på AGP. Der jeg ikke finner noen mulighet eller noe som ligner dette i BIOS.

Sisoft Sandra roper ut om at dette er støttet. Har det noe å si? Om det er enabla eller ikke. Isåfall, noen ideer på hvordan jeg kan fikse det?

 

2. Sandra opplyste meg og om at jeg kjører UDMA2, mens jeg kan kjøre UDMA5. IntelAA sier det samme. Men, finner ikke noen plass å forandre dette. Har dette noe å si? hvordan kan jeg eventuelt forandre det (til det bedre)?

 

Hardvarene;

Asus P4PE - nyeste bios/IntelAA drivere.

P4 2.4Ghz

Geforce 3 Ti 200 - rimelig nye detonator drivere.

Western Digital 120gb 8mb cache - Master på IDE1

 

Takk!

Mvh HTN.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1. Jeg får ikke enabla Fast-writes og Side band på AGP. Der jeg ikke finner noen mulighet eller noe som ligner dette i BIOS.

Sisoft Sandra roper ut om at dette er støttet. Har det noe å si? Om det er enabla eller ikke. Isåfall, noen ideer på hvordan jeg kan fikse det?

Har du støtte for det med skjermkortet ditt? Er ikke helt sikker på hvordan du setter det på. Les brukermanualen til hovedkortet ditt, står vel der vil eg tro.

2. Sandra opplyste meg og om at jeg kjører UDMA2, mens jeg kan kjøre UDMA5. IntelAA sier det samme. Men, finner ikke noen plass å forandre dette. Har dette noe å si? hvordan kan jeg eventuelt forandre det (til det bedre)?

Det kan bety flerne ting? 1. Du har ikke ata66 kabel. 2. Du har ikke skrudd det på i windows.

Lenke til kommentar

UDMA/5 = UDMA/100 = ATA/100, dvs at disken kan sende data i OPPTIL 100MB/s. Riktignok klarer ingen disker å levere slike datastrømmer over lengre tid, men de kan overføre all data som er i harddiskens cache(innebygd ram på disken) i et kjapt "blaff" , eller Burst som det heter. HER kan hastighetene komme opp til 90-100MB/s ... men bare for en liten periode. For å kjøre på denne hastigheten kreves såkalte "80-pins IDE-kabler". Dette er kabler hvor det er lagt inn en jord-leder mellom alle signal-lederene, for å fjerne mest mulig signalstøy før støyen endrer 0'er til 1'ere osv osv i dataene som sendes.

 

UDMA/2 = UDMA/33 = ATA/33 (om ikke hukommelsen min har gått og lagt seg). Her er du begrenses du til 33MB/s. Dette er faktisk lavere enn en god del disker klarer å levere sammenhengende(og ikke bare i sånne "Bursts"), og om du har muligheten for det, så få deg en 80-pins kabel. Da vil hovedkortet sette opp hastightene automagisk, og vips: disken oppleves muligens som kjappere.

Lenke til kommentar

*klemmepå ufo&leifkris* :p

takk og takk! da lærte jeg noe idag og.

Det at det er forskjell på IDE kablene var igrunn litt overaskende. Men så var det fint og da, siden jeg har en forhåpentligvis godkabel her som jeg skal skifte sporenstraks.

 

Nå skal jeg endelig kjøre forbi alt og alle i warcraft3 loading screenen

Lenke til kommentar

Å sette opp til UDMA5 gav ikke den ytelses økningen jeg hadde i bunn og grunn hadde håpet på.

Fra 19000kb/s til 24000kb/s drive index Sisoft Sandra File Benchmark Test.

Der referangse systemene har 31000kb/s (120gb 8mb cache NTSF win2k)

 

Der mitt system er en 120gb WD med 8mb cache NTSF og WinXP pro.

Noen som har nogenlunde like specs som kunne pryde denne posten med sitt resultat?

 

Brukte forsåvidt Sisoft Sandra 2003.1.9.26 professional.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...