Gå til innhold

Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC MACRO eller Sigma 18-50mm F2.8 EX DC MACRO

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sigma gjør en stor feil ved å kalle disse et MACRO-objektiv (Macro er 1:1 eler bedre). 1:3 er ikke macro.

17-70 har "dårlig" lysstyrke ved 70mm, der den såkalte MACRO-funksjonen er best (1:2,7) og det er på 27 cm avstand. Jeg vil si at denne avstanden er helt uegnet til insekter.

Jeg har også alltid vært uheldig med Sigma-objektivene (prøvd de fleste brennviddene).

Sjekk denne tråden https://www.diskusjon.no/index.php?session=...t&p=6456373

Ingen Sigmaer har vært skarpe nok (sammenlignet med Canons).

Kan det være at Sigma ikke er helt "venn" med Canon.

Jeg hører ikke at Nikon-brukere er så misfornøyde???

Her er produsentens egne nettsider med alle data.

Sigma

http://www.sigma-photo.co.jp/english/lens/...17_70_28_45.htm

http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses_al...amp;navigator=6

Alternativet (for meg er):

Tamron

http://www.tamron.com/lenses/prod/1750_diII_a016.asp

http://www.tamron.com/lenses/prod/90mm.asp (ekte MACRO og et bra portett objektiv, selv om jeg har Canon 85/f1.8 til portrettfotografering).

Tipset er; dra til en butikk (som har begge merker) og prøv det på ditt eget kamera.

Testrigg: kamera på ISO 100, stativ, en rett mursteinsvegg 5-10 meter unna.

Ta bilder med de forskejllige objektivene på full åpning, på f8 og f22.

Sjekk hjørnene og senter, samt kontrast/farger på bildene på PC/MAC-skjermen når du kommer hjem.

Skrevet (endret)

Av de to trådstarter nevner her, vil jeg si at jeg ville valgt Sigma 18-50mm F2.8 EX DC (som jeg også gjorde når jeg hadde valget mellom de to) :)

Du mister litt brennvidde, men du får et objektiv med fast blender ved alle brennvidder. Hvis du trenger den ekstra tele-en går det jo ann å kombinere med et ekstra fastbrenneviddeobjektiv på rundt 70mm :)

EDIT: Jeg er veldig fornøyd med mitt eksemplar, fungerer bra. Om Sigma har 'dårligere' objektiver/eksemplarer enn konkurrentene vet jeg ikke.

Endret av Trussl
Skrevet

Kan du si noe om hvordan den såkalte MACRO funksjonen er på objektivet? Er den til å leve med en stund, til jeg får råd til noe annet?

Skrevet
Kan du si noe om hvordan den såkalte MACRO funksjonen er på objektivet? Er den til å leve med en stund, til jeg får råd til noe annet?

Det kommer an på hva du skal ta bilde av. Den er egnet til nærbilder av (store) blomster, men uegnet til insekter o.l.

Tom

Skrevet

Hadde vært litt gøy å prøve å ta bilder av blomster og ellers ting man finner i naturen. Hvorfor ikke insekter? Er det fordi man ikke kommer nær nok? Hvor nært må man i såfall være insektet for å få et godt bilde?

Trenger all informasjon jeg kan få :p Er veldig ny på dette..

Skrevet

Ettersom de fleste insekter er sky så må du være et stykke unna. I tillegg er de gjerne små, slik at du bør ha en forstørrelsesgrad mellom 1:1 og 1:2 (1:1 vil si at en cm i virkeligheten er 1cm på sensoren).

Så til slikt er et dedikert makrobojektiv med en brennvidde mellom 90-150mm som er best.

Tom

Skrevet
Hvilken av disse to objektivene bør jeg velge da? Den som er mest lyssterk eller den som har mest tele?

Har du råd til 18-50mm f/2.8, så er den nok det beste valget. I tillegg til å ha f/2.8 i hele brennvidde-omfanget, så er den også litt bedre på den optiske kvaliteten. Fordelen til 17-70mm er at den har litt mer i tele-enden, og er noe rimeligere. Jeg har selv 17-70mm og er fornøyd med den.

Tom

Skrevet

Tenkte mest å bruke dette objektivet som en erstatning til kit-objektivet som fulgte med kameraet(D40), og siden det har macro tenkte jeg at det kunne være litt morsomt å ha med. Vil jeg merke noe forskjell på bildene mine om jeg kjøper 17-70mm? Har mest lyst på 18-50mm, men den er nesten 2000 kr dyrere...

Skrevet
Tenkte mest å bruke dette objektivet som en erstatning til kit-objektivet som fulgte med kameraet(D40), og siden det har macro tenkte jeg at det kunne være litt morsomt å ha med. Vil jeg merke noe forskjell på bildene mine om jeg kjøper 17-70mm? Har mest lyst på 18-50mm, men den er nesten 2000 kr dyrere...
Ja, du vil merke tydelig forskjell også med 17-70. Macro-funksjonen er som andre har nevnt bare en forbedret nærgrense på disse objektivene, men det gir allikevel en forbedret funksjon i forhold til de fleste andre objektiver i samme området. Jeg tror du vil ha mye glede av en 17-70, selv om 18-50 absolutt har sine fordeler også!
Skrevet

Får tenke litt på saken før jeg bestemmer meg. Har i grunn kun sett på de to objektivene, er det kanskje noen andre jeg også bør vurdere som en erstatning til kit-linsa?

Skrevet

Det er annet objektiv som vanligvis anbefales i denne sammenhengen - Tamron 17-50mm f/2.8. Ligger vel mellom Sigmaene i kvalitet, men pleier å være midt mellom i pris også. Har hatt den selv, og den kan også anbefales.

Tom

Skrevet
Det er annet objektiv som vanligvis anbefales i denne sammenhengen - Tamron 17-50mm f/2.8. Ligger vel mellom Sigmaene i kvalitet, men pleier å være midt mellom i pris også. Har hatt den selv, og den kan også anbefales.

Tom

Har den fokusmotor? Er litt viktig siden jeg har D40

Skrevet

Tom

Har den fokusmotor? Er litt viktig siden jeg har D40

Den utgaven skal komme i løpet av våren. Sjekk med nærmeste Japan Photo.

Tom

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...