Gå til innhold

Nybegynner SLR - Hva trenger jeg? <5000kr.


Anbefalte innlegg

Takker hjertelig for alle informative innspill. Budsjettet mitt er som nevnt tidligere på 5000. Det er et absolutt max.

Når det er sagt så er det mange som tipser meg om å kjøpe ekstra objektiv og eventuellt stativ utenom - det er noe jeg tror jeg kommer til å stå over i første omgang. Jeg vil ikke beksrive meg selv som noen fotoentusiast så i førsteomgang greier jeg meg lenge med et godt kamerahus og medgfølgende objektiv. Men alle tips mottas med takk! :grin:

 

Satser på en tur på Japan Foto igjen til helga og at betjeningen er litt mer servicevennlige denne gang. Skulle gjerne kjent grepet på D40 og noen av Olympus modellene. Canon grepet ble for lite for meg, Pentax satt veldig godt men tipper den ene de hadde igjen på Clas Ohlson på lørdag nå er gått.

 

Noen som har noen formeining om prisene på E-410 og E-510 vil synke nå som e-420 snart kommer i butikkene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Canon grepet ble for lite for meg, Pentax satt veldig godt men tipper den ene de hadde igjen på Clas Ohlson på lørdag nå er gått.

 

Tør eg spør om det var Clas Ohlsson på Bystasjonen i Bergen? Viss det, så kjøpte eg det siste i dag ;) Økonomen fekk siste ordet, og Pentaxen har ikkje akkurat fått lite godord slengt etter seg. Passar heilt herleg i handa, og no sit eg her og fiklar og tuklar med mitt fyrste speilreflekskamera. Hurra.

Lenke til kommentar

Det var der ja :)

 

Lykke til, nå blei jeg litt misunnlig selv om jeg har hatt muligheten til å kjøpe det i flere dager hehe :)

 

Men nå får jeg bare se meg om etter andre alternativer - noe jeg forsåvidt er godt igang med. Sleng gjerne inn noen kommentarer om det når du har brukt det en stund - erjo mulig de har flere i Åsane/Lagunen om jeg skulle angre!

Lenke til kommentar
Å kjøpe kun kamerahus i Norge, feks D40 eller E-410/420/510 for å få garantien. Og så bestille std objektiv til et av disse kameraene over nett... er det et alternativ? Mye å spare på det?

Finner ingen som har kun D40 uten Kit....

"Problemet" er jo at kit-pakken berre kostar 200 kr meir enn berre huset.

For øvrig så har Fotomagasinet fire stykk att på nett: http://www.fotomagasinet.no/aspx/produkt/p...aspx?plid=62477

 

Og her er den 200 kr dyrare kit-pakken:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=328636

Lenke til kommentar

Kjøpte selv mitt første SLR for noen uker siden.

Endte på et Pentax K100D Super, som clas ohlson selger til 3300kr.

Det koster forøvrig omtrent 5000kr til ordinær pris i de fleste butikker.

Det som er tingen er å ikke bruke budsjettet opp på kamerahus,

objekter er heller en mer prioritert investering.

Endret av Scotty
Lenke til kommentar

kjøpte nikon d40 som mitt første speilreflekskamera i fjor sommer.

Kan anbefale det på det sterkeste.

Med tanke på bildekvaliteten står det ikke tilbake ift noen andre, til tross for at det er et "billig-hus".

Det kan du lese mer om her og her.

 

Det er dog noen negative punkter:

  1. ikke innebygd fokusmotor. Det har ikke hatt noe å si for meg, enda. Og det kommer flere og flere objektiver med innebygd fokusmotor for Nikon. Slik jeg har forstått, så kommer du ikke til å kjøpe nytt objektiv med det første, og vil ikke ha noe å si, spes om du går for tilbudet med 55-200 fra feks elprice til 4000,-
     
  2. ikke autorens av sensor. Dette har begynt å bli mer og mer vanlig. feks har canon 400d det, men det er en del dyrere
     
  3. ikke innebygd stabilisering

Min anbefaling vil være at du går for tilbudet på d40 med 2 objektiv (18-55 og 55-200) til 4000,- Da har du det du trenger en stund frem over, og du får mye for pengene.

evt gå for pentaxen (om du får tak i den). Har ikke testet det selv, men ut ifra kritikken så virker det som et bra kjøp.

Endret av deep750
Lenke til kommentar
Om du er interessert så er det en som selger et helt nytt K100D på QXL nå. Ser at han holder til ikke så langt unna deg, så du slipper evt. å få sendt det i posten.

Den prisen ligger jo på det man får den for i butikken. (3200kr)

Personlig så hadde det vært lettere å kjøpe fra butikken uansett,

pga da får man med kvittering og garanti fra en lokal butikk, istedet

for en konkurranse som kameraet er vunnet i.

Endret av Scotty
Lenke til kommentar
Her er "ulempen":

Det finnes dessverre et kun et meget begrenset antall objektiver med fast brennvidde som har innebygget fokusmotor. Så om du tenker å kjøpe fastoptikk fra Nikkor så MÅ du ha D80 eller høyere for å få autofokus.

 

Dog er det flust med zoomobjektiver med fokusmotor innebygget, så om du ikke skal/vil ha objektiver med fast brennvidde så er det ikke noe problem.

 

Sigma kommer forresten med en 50mm f/1.4 med innebygget fokusmotor nå, så det kan se ut til at det kommer mer fremover.

 

Mvh,

Beej80

 

du kan se en oversikt over hvilke objektiver som er fullt kompatible med d40 her

som du kan se, så er ikke utvalget så veldig begrenset, selv om det er mindre enn for de fleste andre nikon-systemer

Lenke til kommentar

Sjefstips her gutter(og jenter)!

 

Om mulig så er jeg blitt enda mer i tvil. Men heller vel meir mot D40 nå enn va jeg noen gang har gjort tror jeg. Pakken fra Elprice eller så går jeg for 3300 tilbudet til JP. Må bare komme meg ned å få kjent på kameraet først.

Pentaxen på qxl står jeg over,,,,ser ut som den er solgt og nå.

 

Takker for alle tips, keep em coming.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...