Gå til innhold

Nybegynner SLR - Hva trenger jeg? <5000kr.


Anbefalte innlegg

Hallais!

 

Tiden er inne for å erstatte mitt klenodium av et Canon Ixus 500 (kompakt). Etter noen år med dette kameraet er det dags for å gå over på SLR, og i den forbindelse trenger jeg en hel haug med tips, råd og veiledning :p Først vil jeg si at limiten min er på ca 5000kr. Det jeg håper å få for denne prisen er kamerahus ink objektiv, minnekort og væske.

Noe jeg har glemt da i første omgang?

 

Har kikket litt i artiklene på akam.no og på forumet og de kamerane jeg først og fremst ser på er:

 

Olympus E-410 (Pris: ca 4000kr)

+ Billedkvalitet, markedet minste hus, vekt, bruke lcd skjerm som søker.

- Tregt

 

Canon EOS 400D (Pris: ca 5000kr)

+ Meget god billedkvalitet, hurtig.

- Ingen minus som er verdt å nevne?

 

Nikon D80 (Pris: ca 5000kr + objektiv)

+ Meget god billedkvalitet, brukervennlighet, "passform".

- Største minuset for meg her blir prisen, oppunder 6k for alt ink objektiv, væske og minne blir i drøyeste laget. Men er villig til å vurdere det om dette er det "beste kjøpet for meg"

 

Lillebroren Nikon D40 (Pris: ca 3300)

+ Brukervennlighet, "passform" og PRIS.

- Åpen for forslag her :)

 

Ellers så hørte jeg rykter om en Pentax 100 sak som solgtes billig på Clas Ohlson for øyeblikket. Nå er sidene deres nede så får ikke sjekket om tilbudet gjelder endog men er dette kameraet noe å gå for eventuellt andre kameara eg bør vurdere?

 

Andre forhold som jeg er usikker på om jeg bør ta med i vurderingen er:

- Bilde stabilisator.

- Støvrens

- Batterikapasitet

- Hastighet på minnebrikke

 

Tenkte ta meg en tur på Japan Photo imorgen å kikke litt på alternativene, kanskje også en snartur på Clas Ohlson og sjekket ut den Pentax saken. Så kjør på folkens, kom med tips! :dribble:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nikon D40 til bare 3300kr ink objektiv høres ut som et lite varp ja, dette frister veldig. Noen som har noe spesiellt å utsette på dette kameraet?

 

Ellers leser jeg at nye Olympus E-420 kommer til å ligge på ca 3800 for kamerahuset, det ser jo ut til å være en naice pris! I butikkene i begynnelsen av Mai trolig, kan vi da forvente at "gamle" E-410 synker i pris slik at det kan være verdt å vente på det?

Lenke til kommentar

147 visninger med bare ett svar da! :) Jeg får spamme min egen tråd då.

 

Har nå vært på en rundtur i byen, innom Japan Photo for å se på diverse kameraer. De var utstillt i glassmonter og jeg slapp aldri til å få feeling på dei fordi kundebehandlerene der var mer opptatt av å selge minnebrikker til en eldre herre for 300kr istedet for et SLR til meg til 4000kr :wallbash: .

Så jeg la turen til Clas Ohlson, der hadde de 1stk Pentax k100 igjen og 1stk Canon 400D. Pentax virket veldig greit det, satt meget bra i hånden og designet ellers var greit. Canon ble litt for knappt i grepet for min del, selv om jeg egentlig ikke har store hender.

 

Dessverre fikk jeg aldri sitt på Olympus 410 på JP.

 

Pentax K100 til 3300 ink objektiv, Canon 400D til 4600 ink objektiv eller Nikon D40 ink objektiv til 3300 på Japan Photo. Anyone som har innspill på hva jeg bør velge?

Endret av Fre_ZZe
Lenke til kommentar

Takker for svar.

Tror jeg har slått fra meg tanken på D80 - det blir for dyrt for meg.

 

Den Nikon pakken hos elprice virker jo genial, D40 med kitobjektiv og 55-200mm F4-5,6G AF-S DX objektiv for kun 3999.

 

Lurer og så på Olympus 410/420, 420 kommer vel snart og da kan vi kanskje forvente at 410 går endel ned i pris? Ser 410 får trekk for hastighet, noen som har subjektive oppfatninger om dette?

Lenke til kommentar
Pentax K100 til 3300 ink objektiv, Canon 400D til 4600 ink objektiv eller Nikon D40 ink objektiv til 3300 på Japan Photo. Anyone som har innspill på hva jeg bør velge?

Jeg ville valgt enten Pentax K100D eller Nikon D40, tror du vil bli fornøyd med begge to, og du får utrolig bra teknisk bildekvalitet for pengene. Nå begynner det å bli bedre utvalg av objektiver til D40 også (siden den ikke har innebygget fokusmotor).

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte pentax k100d super fra clas ohlson for 2-3 uker siden. Er langt i fra noen kamera ekspert men jeg er hvertfall veldig fornøyd med det :) Synes ikke det var så vanskelig å bruke. Trenger nok litt tid på å lære meg det ordentlig som f. eks. diverse innstillinger osv. Auto/nybegynner-innstillingen er bra å ha :) Synes det tar ganske bra bilder, selv om jeg er amatør :p Har bare brukt det innendørs så langt. Har ikke kjøpt meg kameraveske enda, men det blir nok en del utebilder etter hvert! Det har også bildestabilisator i huset, som er en fordel.

Lenke til kommentar

Nå kommer jeg til å bli arrestert av hvertfall en person for det jeg sier, men det får da bare så være.

 

Det har MEST sannsynlig ingenting å si for deg.

 

Det det betyr er at du kun kan kjøpe objektiver med innebygget fokusmotor, for Nikkor (Nikon) vil det si AF-S, Sigma HSM, Tamron (husker ikke hva de kaller det), dersom du vil ha autofokus. Totalt sett finnes det MANGE objektiver med innebygget fokusmotor.

 

Her er "ulempen":

Det finnes dessverre et kun et meget begrenset antall objektiver med fast brennvidde som har innebygget fokusmotor. Så om du tenker å kjøpe fastoptikk fra Nikkor så MÅ du ha D80 eller høyere for å få autofokus.

 

Dog er det flust med zoomobjektiver med fokusmotor innebygget, så om du ikke skal/vil ha objektiver med fast brennvidde så er det ikke noe problem.

 

Sigma kommer forresten med en 50mm f/1.4 med innebygget fokusmotor nå, så det kan se ut til at det kommer mer fremover.

 

Mvh,

Beej80

Endret av Beej80
Lenke til kommentar

Eg er i nøyaktig same situasjonen som deg. Akkurat dei same alternativa står eg òg med. Hadde det ikkje vore for kitobjektivet til D80, så hadde eg utelukka det utan betenkningstid. Eg ser for meg at eg kjem til å nytte kitobjektivet ei god stund etter at eg har kjøpt meg kamera, og då vil eg ha eit som er (relativt) lyssterkt og godt bygd.

 

Spørsmålet kjem allikevel smygande innpå meg: er dette berre vellykka Nikon-propaganda, eller er dette objektivet så mykje betre enn Canon sitt og Olympus sitt dobbelkit som det eg innbiller meg?

 

Og så har eg vidare høyrt at kitobjektivet til 450D kjem til å vera ei kraftig forbetring frå 400D sitt, og då er det fort ein kandidat òg. Iallfall dersom det kan kjempe mot D80-kitet òg. Prisen er jo ein del stivare, naturleg nok.

 

Uansett må vel 4700 kroner vera skambillig for E-410 sitt dobbelkit. Det same gjeld for 400D-kitet til 4500 kroner (etter cashback). 7000 for D80 med 18-70-objektivet. Er det verdt det? D40 har eg nok kanskje gjeve opp. Materialisten i meg har lyst på noko litt betre og litt nyare, sjølv om prisen er farleg låg. Men dersom retorikarane har godord å dele om D40, så er det berre å prøve seg. Økonomen høyrer sikkert etter.

 

Nokre kloke ord ute å går?

Lenke til kommentar

D40 har eg og gjeve opp no. Er liksom nokke med feelingen av at du sitter på en modell som er litt "gammal og utdatert".

Trur jeg har zoomet meg meir og meir inn på en av Olympus modellene. Er veldig usikker på grepet på E-410 og E-420, hvordan er det å holde uten den klumpen foran?

 

E-510 ser jo ut som et glimrende alternativ, får jo kanonbra i alt av tester:

E-510 i lyd og bilde

 

Når det er sagt så er 5500kr egentlig litt i drøyeste laget for min del. Spennende å se om E-410 eller E-510 synker i pris nå som E-420 kommer i butikkene.

Lenke til kommentar

25% ? Det står jo inklusiv VAT, og garanti har man jo uansett fra produsenten så om det skulle være noe å klage på så burde det gå greit. Angreretten vil være litt mer stress ja...

 

JapanPhoto har det forøvrig til 3299 ink Kit, så det er maks 4-500kr å spare men det er jo litt.

Lenke til kommentar

Var i akkurat samme situasjon som deg for ganske nøyaktig en mnd siden. Min erfaring før kjøp av speilrefleks strakk seg kun til bruk av kompaktkamera i feriene, fester og andre festlige utflukter. Lite viste jeg om hvilken jungel av objektiver, filtre, kameraer og egenskaper det var i speilrefleksverdenen! Jeg var derimot så heldig og kunne hive meg på 30D tilbudet til Japan Foto, så valget ble litt enklere.

 

Grunnen til at jeg gikk bort fra D40 (og D60) var at grepet ikke passet noe særlig til hendene mine, samtidig som jeg syntes de føltes "billige". I tillegg hadde 40D bare 3 fokuspunkter, noe jeg syntes hørtes lite ut.

 

Av de alternativene du har satt opp, ville jeg gått for Canon 400D hus hos Deal til 3819,- (etter Cash-Back), og kjøpt Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS. Dette kommer totalt på ca 5500,-, men da har du et bra kamera med en bra linse (bra kvalitet på bildene, litt mindre bra byggekvalitet på linsa...). Evt kan du kjøpe en brukt linse.

 

Har forøvrig ingen erfaring med Olympus/Pentax/Sony, så kan ikke uttale meg om de ;)

 

Lykke til med valget!

Endret av audunbra
Lenke til kommentar

Hadde kjøpt Pentax K100. Du kan få kjøpt mange gode og billige (mest manuelle) linser på eBay, fordi du kan bruke linser laget for 40 år siden. Har du pengemangel og har lyst til å teste div. linser kan det være fint. Om det sitter fint i hånden også, er det absolutt noe å ta med i regnestykket. Elsker grepet på mitt GX-10 (Samsung-versjon av K10).

 

Det tar jo også billige SD-kort.

 

Selv om objektivet som følger med ikke er noen perle, så regnes det jo som et av de absolutt beste kitlinsene. Det er ikke dårlig. Legg pengene i glass - ikke huset. Så kan du heller bytte til K20 (K30?) om noen år, når pengebeholdningen og evnene er blitt større :)

 

Om budsjettet er 5000 kr så ville jeg brukt det du har til gode på et stativ. Det vil (sammen med K100) gi en mye større kvalitetsforskjell enn noen av de dyrere husene kan tilby.

Endret av 8086
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...