Gå til innhold

Kjøp av nytt skjermkort til min 24"


Anbefalte innlegg

Etter lang fartstid har mitt 7900GTX kort sagt takk for seg og jeg er på jakt etter en god erstartning. Nå som ATI og Nvidia har kommet ut med nye kort og målingene er litt hipps om happs er jeg veldig usikker på hva jeg skal velge. Det går for det meste i video/foto redigering og litt spilling (cod4/WoW/C&C3). Og det vil ha det kort som fungerer tilfredstillende. Jeg er ikke noen "gamer" som MÅ ha full pupp i 1920x1200, men at spill går tilfredstillende er ikke å forakte.

 

Systemet mitt pr i dag består av :

 

975X Platinum PowerUp Edition

Intel c2d [email protected]

4gb ram

 

Vil dette være noen flaskehals for de nyeste kortene ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det systemet vil ikke være noe særlig flaskehals å snakke om. Hvilket skjermkort du bør satse på kommer litt an på hva du er villig til å betale. 9800gtx kommer 1.april og vil legge seg på rundt 2500kr tipper jeg. Det er et bra kjøp og vil klare 1920x1200 veldig bra på alle spill idag. Det er også et kort som også kommer til å kjøre nye spill om en 2års tid akseptabelt på høye oppløsninger. Ellers kan du jo velge 8800gt eller 9600gt. 8800gt får du til litt over 1500 og et 9600gt kan du få for ca 1200. Dette er begge gode kort og klarer alt idag bra så lenge du ikke må ha alt på fullt hele tiden. Men utviklingen går fort og på sensommeren så kommer enda en ny generasjon skjermkort fra Nvidia(9-serien er bare en liten oppgradering fra 8-serien), og da kommer det sikkert også ganske raskt spill som krever enda mere kraft og da skal du ikke se bort ifra at 9600gt og 8800gt begynner å falle litt igjennom på 1920x1200. Så har du råd så ville jeg gått for 9800gtx. 9800gx2 er litt bedre, men mye dyrere og er ikke verd prisen.

Lenke til kommentar

Takker for kjapp tilbakemelding. Jeg har igrunn myset litt på 9800gx2, men du sier at 9800GTX er rett rundt gjørne og vil være mere bang for the bucks? For å utvide litt så har jeg tenkt å kjøpe meg enda en 24" for å kjøre dual screen. Jeg anta at 8800 og 9600 serien vil henge litt igjen? Et 9800gx2 kort burde vel fint klare biffen med dualscreen? Eller evt hva med 2 kort av 9800GTX ? Vel å merke jeg måtte gå til innkjøpt av et hovedkort som støtter SLI.

Lenke til kommentar

9800gtx i SLI kommer til å være mye bedre enn 9800gx2. Så hvis du har behov for så mye kraft så ville jeg valgt en slik SLI-løsning. Men du trenger ikke SLI for å kjøre dualscreen. Et 9800gtx skal holde fint. Har selv 24" og vurderer 9800gtx, men tror jeg venter til neste generasjon kommer om et halvt års tid.

 

Her er forøvrig en link med ytelsen til 9800gtx:

http://www.tweaktown.com/articles/1356/1/p...tion/index.html

Lenke til kommentar
9800gtx i SLI kommer til å være mye bedre enn 9800gx2. Så hvis du har behov for så mye kraft så ville jeg valgt en slik SLI-løsning. Men du trenger ikke SLI for å kjøre dualscreen. Et 9800gtx skal holde fint. Har selv 24" og vurderer 9800gtx, men tror jeg venter til neste generasjon kommer om et halvt års tid.

 

Her er forøvrig en link med ytelsen til 9800gtx:

http://www.tweaktown.com/articles/1356/1/p...tion/index.html

 

 

Hva mener du med mye bedre ytelse? Mener du 300 poeng mere i 3dmark 06 eller? Nå er det vel ingen som har testet SLI med 9800gtx enda?

Lenke til kommentar

Du kan satse på en av disse alternativene med en ca. pris på:

 

9800GX2 kr. 3500

3870X2 kr. 2600

9800GTX kr. 2200

 

Hvis du skal bruke dette hovedsaklig til foto/video-redigering, da vil alle disse kortene klare å dra 2 stk 24" skjerm uten problemer. Alle disse har 2 stk. DVI eller HDMI også. Jeg tror ikke at SLI eller crossfire vil gi deg mye ytelsesøkning i foto/vidoe-redigeringen (ikke i forhold til ekstra prisen du betaler) og 550w bør være nok til å dra disse kortene og du trenger ikke å oppgradere HK.

 

For å få bedre ytelse i film/vido-redigering bør du heller satse på en kraftig CPU (helst Q9450, eller annen Quad Core) og masse RAM (helst 8 GB).

Lenke til kommentar
9800gtx i SLI kommer til å være mye bedre enn 9800gx2. Så hvis du har behov for så mye kraft så ville jeg valgt en slik SLI-løsning. Men du trenger ikke SLI for å kjøre dualscreen. Et 9800gtx skal holde fint. Har selv 24" og vurderer 9800gtx, men tror jeg venter til neste generasjon kommer om et halvt års tid.

 

Her er forøvrig en link med ytelsen til 9800gtx:

http://www.tweaktown.com/articles/1356/1/p...tion/index.html

 

 

Hva mener du med mye bedre ytelse? Mener du 300 poeng mere i 3dmark 06 eller? Nå er det vel ingen som har testet SLI med 9800gtx enda?

 

tweaktown har til og med testet tri SLI med 9800gtx

Lenke til kommentar
Hvilken prisklasse kan du klare? Blir det oppgraderinger i framtiden?

 

Det blir nok til at jeg muligens kjøper et kort til av samme type når jeg oppgraderer hk,cpu og ram. Dog det blir nok ikke før nærmere juletider da det blir presang til meg selv fra julenissen for å "lure" kjerringa :p

 

Men pris på PSU .. rundt 13-15 hundre ? Har jo sett PSU til over 2 høvdinger, men så mye er jeg lite villig til å betale.

Lenke til kommentar
9800gtx i SLI kommer til å være mye bedre enn 9800gx2. Så hvis du har behov for så mye kraft så ville jeg valgt en slik SLI-løsning. Men du trenger ikke SLI for å kjøre dualscreen. Et 9800gtx skal holde fint. Har selv 24" og vurderer 9800gtx, men tror jeg venter til neste generasjon kommer om et halvt års tid.

 

Her er forøvrig en link med ytelsen til 9800gtx:

http://www.tweaktown.com/articles/1356/1/p...tion/index.html

 

 

Hva mener du med mye bedre ytelse? Mener du 300 poeng mere i 3dmark 06 eller? Nå er det vel ingen som har testet SLI med 9800gtx enda?

 

Her er det en mer utfyllende test

Lenke til kommentar

jeg tror jeg låner tråden din, om det er greit :)

 

jeg kjøper inn ny pc nå:

 

e8400, rampage formula og 24" 1920x1200 skjerm.. er jo da også litt usikker på hvilket skjermkort jeg skal velge..

 

pcen skal hovedsakelig brukes til arbeid, photoshop/flash etc. men siden jeg først investerer i en ny pc er det jo ålreit at den kjører de fleste spill greit og..

 

er det noen fordel å velge ATI skjermkort over nvidia fordi jeg har X48 brikkesett? foruten at det er CF og ikke SLi..

 

ellers kjøper jeg et stort og luftig kabinett og en stor CPU kjøler, fordi jeg ønsker å ha en relativt stillegående PC, som jeg samtidig kan overklokke ganske greit.. derfor er det ønskelig at jeg ikke ødelegger hele det opplegget med å kjøpe en jetmotor av et skjermkort..det er en fordel at det finnes gode kjølere som kan kjøpes til..

 

foreløpig hadde jeg sikta meg inn på 8800 GTS, men er litt frista til HD 3870 X2, men er usikker på om det vil bråke mye.. det er vel vanskelig å finne en kjøler til det og?

 

pris er vel opp til 2500,-

 

noen forslag?

Lenke til kommentar

Jeg har vært på utsikt etter en bra skejrm for en stund og kommet over SAMSUNG SyncMaster 2493HM som går for ca. 4000. Dette kommer i 25.5" også som går for ca. 4800. Jeg holdt på å bestille dette, men den er ny og har vært i markedet for ca. 1 mnd, da er det naturlige å tro at det vil falle i pris snart. Men uansett er dette verdt prisen, mener jeg.

 

Prisn på 9800GTX er ikke helt klart enda, men jeg tror at det vil havne på ca. 2200 få dager etter lanseringen (som etter planer skal være imorgn og la os håpe at det ikke forsinkes).

 

Ellers 3870X2 er et bra alternativ også og prisene er rimilige nå. Men jeg tror at prisen på disse kommer til å falle en del ved lansering av 9800GTX.

 

Uansett, bør vi være tolmodig ( det er nok ikke lett) og håpe på at 9800GTX kommer til å knuse prisene på både 3870X2 og G92 baserte 8800GT/GTS.

 

X38 er et bra valg også og prisene er rimilige etter at x48 har kommet, og disse er nesten det samme.

Lenke til kommentar
en ting til: hvorfor kommer 9800 gtx til å koste bare 2200,- når 8800 gtx f.eks. koster rundt 2700?

 

8800 gtx er basert på G80-brikkesette som er en utgått teknologi. Disse er overpriset og det er ingen vits å vurdere dem for dine behov. Denne teknologien har blitt erstat med G92-brikkesettet som er grunlaget for dy nye 8800GTS/GT 512MB.

 

Siste offecille tallene sier at 9800GTX har en veiledende pris på $299 i USA, utifra dette tror jeg at det vil koste ca. 2200 NOK.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...