Gå til innhold

Tips til insektsmakro for Nikon


Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd litt med mellomring til nå, men kan gjerne tenke meg en dedikert makro til D300-en - gjerne en knivskarp en som forstørrer nok til å fylle bildefeltet med f.eks en husflue. Fortrinnsvis har jeg lyst på originaloptikk, men Sigma/Tamron kan også være aktuelt. Jeg er forberedt på litt spinking og sparing.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har prøvd litt med mellomring til nå, men kan gjerne tenke meg en dedikert makro til D300-en - gjerne en knivskarp en som forstørrer nok til å fylle bildefeltet med f.eks en husflue. Fortrinnsvis har jeg lyst på originaloptikk, men Sigma/Tamron kan også være aktuelt. Jeg er forberedt på litt spinking og sparing.
Høres ut som Nikon Micro-Nikkor 105mm f/2.8VR er noe for deg, selv om den er dyr er den også svært god. Putt på en mellomring, og ting blir større enn du skulle ønske!
Lenke til kommentar
Takk for tipsene. Har også sett på 100mm-makroen til Zeiss, som jo koster skjorta.
I tillegg er du 100% bundet av manuelle kontroller - det er et helmekanisk objektiv uten noen form for styring fra kamerahuset. Tror 99.999% av makrofotografer er bedre tjent med Micro-Nikkor 105mm f/2.8VR...
Lenke til kommentar

Skal du (nesten) utelukkende bruke den til insekter utendøst, så anbefaler jeg å gå for noe litt lenger enn 100/105mm, da er Sigma 150mm f/2.8 ett meget godt valg.

 

Den skal være mer en skarp nok - her er ett bilde tatt med den (på Nikon D300),

 

2366556879_af0e3def00.jpg?v=0

 

Her er link til en litt større versjon for litt mer detaljer..

http://farm4.static.flickr.com/3149/236655...3e06fdd86_o.jpg

 

Kan nevne at dette dyret er ca 5 cm (er vel ca 3cm av det som viser på bildet)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...