Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Transparent NextGenTel ADSL router


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skulle også ønske at maskinen får offisiell IP fra DHCP, gjerne 2 IPer. Hadde bluecom før og likte deres tekniske løsning bedre, ingen router, NAT, firewall etc. Bare ren access med 3 offisielle IPer delt ut av DHCP.(Men så har man den elendige opplastingshastigheten der)

 

Hva koster dette hos NGT? om det var mulig?

Lenke til kommentar

Du kan få dedikert IP fra NGT, men dette koster 100 kr mnd eller no sånn. Ring kundeservice så vet de det nok. Du slipper nok ikke unna router med NGT. Men ser ikke helt problemet med å kjøre FTP server bak. Det finnes jo mangen løsninger på dette uten å gjøre noe annet enn å konfigurere outeren. NAT/PAT er jo bare brukt for å spare adresser, og så lenge routeren er satt opp til å route FTP trafikk til en spesifik intern IP så burde vel ikke dette være noe problem? Funker hvertfall fint hos meg.

 

Om jeg missforsto hva du mente så beklager jeg det.

Lenke til kommentar
...Det finnes jo mangen løsninger på dette uten å gjøre noe annet enn å konfigurere outeren. NAT/PAT er jo bare brukt for å spare adresser, og så lenge routeren er satt opp til å route FTP trafikk til en spesifik intern IP så burde vel ikke dette være noe problem? Funker hvertfall fint hos meg.

 

Så du mener jeg kan pinge en PC bak NGT routeren?

Har fått duden som har routeren (han bor i Trondheim) til å flashe'n opp, og gå inn på konfigurer.nextgentel.no (tror jeg det var).

Fikk ingen fornuftige valg opp der iallefall...

 

Har du forslag så er jeg åpen for det...

Lenke til kommentar
Jeg skulle også ønske at maskinen får offisiell IP fra DHCP, gjerne 2 IPer. Hadde bluecom før og likte deres tekniske løsning bedre, ingen router, NAT, firewall etc. Bare ren access med 3 offisielle IPer delt ut av DHCP.(Men så har man den elendige opplastingshastigheten der)

 

Hva koster dette hos NGT? om det var mulig?

 

Hvis jeg forsto deg riktig så ønsker du flere offisielle IP-adresser tildelt bak NGT ruteren. Dessverre, det du ønsker å få til er ikke mulig hos NGT. Som noen nevnte, du kan satse på å få tildelt et subnet med 4 IP'er, men det koster 150kr,- i måneden og kun én av disse IP'ene kan i praksis brukes ( de 3 andre går til broadcast, nettverksadresse og ruter ).

 

Det går sikkert an å få et større subnet, men jeg vet ikke om NGT lar deg få et slikt helt uten videre og om det medfører en større utgift.

Lenke til kommentar
Så du mener jeg kan pinge en PC bak NGT routeren?

 

Nja, du kan vel forwarde ICMP-pakker til den gjeldende PC'en, men det er da ingen spesiell vits i det? Du kan bare sette opp NAT til å forwarde innkommende connections på port 21 (eller hvor du nå vil kjøre FTP'en) til den gjeldende PC'en, så kan folk koble seg på FTP-serveren med IP'en til routeren. (Anbefaler dog å kjøre en dynamisk dns-klient a la www.no-ip.com så du slipper å spre en ny adresse hver gang NGT endrer IP'en til routeren. Eventuelt kan du få "fast IP" (i den forstand at routerens IP ikke endrer seg) til 100 kroner måneden. But I digress.)

 

Som de andre sier, dersom du virkelig vil ha en transparent ruter, må du ha et 4-subnett til 150 kroner i måneden.

 

Eloquence

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...