Gå til innhold

Design, wi-fi og touch-screen?


Anbefalte innlegg

Hei dere.

 

Jeg er ikke så veldig oppdatert på mobilmarkedet, og ber derfor om litt hjelp her. :)

 

Jeg er ute etter en ny mobil, og jeg skal forsøke å sette opp noen kriterier under som kan bidra til forslag for hva slags mobil som passer meg.

 

Design - vesentlig. Jeg ønsker en stilig mobiltelefon. Med det mener jeg at den bør være relativt slank, ha et pent utseende (ikke plastic-fantastic) og i det hele tatt se bra ut. Jeg liker feks utseendet til Razr V8-telefonene, samt delvis Iphone, men de to telefonene er ikke aktuelle.

 

Kamera - uvesentlig. Jeg kommer ikke til å ta bilder med en mobiltelefon.

 

OS - Jeg har egentlig falt litt for LG KU990, men da jeg oppdaget at det er et kjedelig fastlåst OS slo jeg fra meg den. Jeg har alltid likt Symbian og smarttelefoner. Jeg kommer ikke til å bruke telefonen til regneark og skrive lengre dokumenter, men jeg liker å ha mange funksjoner og mye å fikle med. Derimot vil jeg IKKE ha en telefon med fulltastatur. Trenger jeg et fulltastatur benytter jeg laptopen. :)

 

Wi-Fi - må ha. Jeg tilbringer størstedelen av dagene mine på skolen hvor det er trådløsnett, og kan jeg surfe på nettet med telefonen og titte på youtube-videoer for å ta ett eksempel, er dette veldig fint.

 

Skjerm - vesentlig. Jeg vil ha en stor og krystallklar skjerm.

 

Musikkavspilling - tja. Jeg ønsker at mobilen kan benyttes til musikkavspilling, men jeg vil ikke ha en SE W???-telefon. Om jeg skal bruke mobilen til musikkavspilling blir det med de medfølgende øreproppene, og jeg har ikke behov for jack, etc.

 

Touch-screen - Jeg er åpen for å ha en telefon uten taster, kun med touch-screen. Faktisk vil jeg si det er et stort pluss om det er touch-screen.

 

Batteri - Jeg aner ikke hvordan dagens mobiltelefoner er mtp batterikapasitet. Jeg vil ikke måtte lade mobiltelefonen min hver eneste dag, men jeg stiller ikke noen særlige krav utover det.

 

Det bør også nevnes at jeg ikke må ha ny mobiltelefon NÅ, så jeg er åpen for å vente litt om det er noen modeller på vei inn.

 

Dette ble kanskje litt mye, men jeg er åpen for forslag. Er uansett veldig takknemlig for all hjelp. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

..spørs hva du mener med å fikle litt. Du kommer ganske langt med hvilken som helst av jp- telefonene til SE (den, for eksempel), når du kan ha oppe flere java program samtidig. (Eks. opera mini, jmirc, eller en msn klient.

 

Men hvis du vil ha mere IM, bedre web- browser, flash, video, skype, sånne ting - så er det /muligens/ verdt bryet med en smartingtelefon ;)

 

Ikke at det ikke fins smart- telefoner som er veldig greie. Men det er en prøvelse noen ganger.. om det er s60, uiq eller WM.. Når det gjelder programvare så kommer du lengst med WM, utvilsomt. Video- redigering, ekstra skall til desktopen - sånne ting fins det en del av, kommersielle programmer også. UIQ har et fantastisk potensiale, men det er også alt (og det blir ikke realisert i den nye g- serien til SE, selvsagt. På den annen side er SE's siste UIQ3.0 versjoner forsåvidt stabile uten videre sammenlikning i forhold til konkurransen. Til tross for nært opp til komplett neglisjering av OSet de siste par årene). Og Nokia har en god del trøbbel med alt i fra minne til prosessor helt til du kommer opp til den siste modellen av n95..

 

Så med mindre du må ha en dings med touch- skjerm, eller noe i den duren - vent å se hva som dukker opp med WM7 (som skal fikse alt!!!11elleve!), UIQv3.3 (om det i det hele tatt kommer noe dette året fra enten Motorola eller SE), og s60 touch. Kanskje nokia klarer å fikse batteri- tiden deres og..

 

Og.. det ligger vel i kortene at produsentene kommer til å adoptere iPoon trikset med å bruke OpenGL ES i meny- systemene. Eller å tilrettelegge OSet for å lettere bruke OpenGL skjermer rundt om kring. (Når det en gang fins et PoverVR instruksjonssett på samtlige smarttelefoner laget de siste fem årene eller noe allikevel.. som liggger ubrukt, stort sett). Men hvis en tenker på hvor uhyggelig sakte det går, så kan en jo gjøre seg visse tanker om det hele..

 

Det er ikke sånn at en bør kjøpe en smart- telefon og tro at det er hyper- moderne og ufattelige greier, med andre ord. Og du kan lett kutte batteri- tiden i to i forhold til nesten hvilken som helst mindre telefon. Ikke bare fordi du får mere greier på telefonen, men fordi hovedkortene og skjermen, pluss prosessor og diverse komponenter trekker vesentlig mere strøm. Så det beste eksempelet på batteri- tid så langt er p1i og muligens g- serien med 2-3 dager batteri ved moderat bruk. Standby kan tynes til fem, hvis en går inn for det. HTC p3600 kommer opp på det og, med et større batteri (hvis du er forsiktig med hva slags programmer en åpner..). Resten varer en dag med sånn bruk,... f.eks 1 time snakk, ti meldinger, en halvtime video, litt radio, et par mp3er, halvtime surfing via wifi, pluss noe flipping i kalenderen, og du kanskje sender noen mail. Og da er det tomt.

 

Med andre ord, hvis du ikke er fullstendig geek, så vil du omtrent garantert bli mere fornøyd med en vanlig telefon og en USB pinne. Trist, men sant, som de sier. Riktignok er det ganske kjekt å kunne sette seg ned å skrive på et BT tastatur uten å telle sekunder mot at batteriet er tomt på pcen. Og det er ikke så ille når en kan legge det hele sammen og putte det i lomma, etter å ha sendt hva det enn var du skrev via mail, osv. Men.. det er langt igjen til smart- telefoner erstatter en bærbar, dessverre.. Mest på grunn av mangel av god software, elendig tilrettelegging fra produsentene, og på grunn av tåpelige restriksjoner på alt en kan kjøpe akkurat nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...