Gå til innhold

Hva er forskjell på UB og vanlig befalskole?


Anbefalte innlegg

Sett at jeg tar befalskolen i sjøforsvaret og ønsker at den skal vare i to år (1 år utdanning, 1 år plikttjeneste), hvilke linjer kan jeg velge mellom da? Hvilken er den mest valgte?

Tar jeg ikke helt feil så har ikke sjøforsvaret et slikt tilbud. Det nærmeste vil vel være å gå UB-kurs på HH, og fortsette som kvartermester/NK tropp etter 6 mnd som instruktør.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er flere BS-linjer som har totalt fire års tjeneste, hvorav to år utdanning og to år plikttjeneste.
Sikkert.

 

Men du må nesten fortelle meg hvilke linjer som varer i seks og åtte år, inkludert pliktår...

http://www.mil.no/sjo/bss/start/bss_elev/

 

Skipsteknisk drift: 6 år.

Operativ linje: 4 år.

Ingeniør Elektro/Automasjon: 8 år.

Ingeniør Elektronikk/Data: 8 år.

 

Etter utdannelse (eksklusive pliktår) kan man ihvertfall på operativ linje søke seg rett over til Sjøkrigsskolen.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar
Det er flere BS-linjer som har totalt fire års tjeneste, hvorav to år utdanning og to år plikttjeneste.
Sikkert.

 

Men du må nesten fortelle meg hvilke linjer som varer i seks og åtte år, inkludert pliktår...

http://www.mil.no/sjo/bss/start/bss_elev/

 

Skipsteknisk drift: 6 år.

Operativ linje: 4 år.

Ingeniør Elektro/Automasjon: 8 år.

Ingeniør Elektronikk/Data: 8 år.

 

Etter utdannelse (eksklusive pliktår) kan man ihvertfall på operativ linje søke seg rett over til Sjøkrigsskolen.

 

Det ante meg at det var det du mente ;) Men da er det Sjøkriggskolen, og ikke BSS eller en annen BS alene, som gjør at utdanninga varer så lenge. Ingen av linjene på noen av kriggskolene regnes som grunnleggende befalsutdanning (GBU), men som grunnleggende offisersutdanning (GOU). Dette kan du leser mer om i TfF (Tjenestereglement for Forsvaret) klasse 4, "Utdanning av befal".

Lenke til kommentar
Det ante meg at det var det du mente ;) Men da er det Sjøkriggskolen, og ikke BSS eller en annen BS alene, som gjør at utdanninga varer så lenge.
Ok, men formelt ligger det under befalsskolen for sjøforsvaret.

 

Nei, det ligger under Sjøforsvarets skoler (SSK), som "eier" både BSS og SKSK.

Lenke til kommentar
Det ante meg at det var det du mente ;) Men da er det Sjøkriggskolen, og ikke BSS eller en annen BS alene, som gjør at utdanninga varer så lenge.
Ok, men formelt ligger det under befalsskolen for sjøforsvaret.

 

Nei, det ligger under Sjøforsvarets skoler (SSK), som "eier" både BSS og SKSK.

Poenget mitt er at forsvaret fronter dette som befalsskole, ikke sjøkrigsskole. Det er vel en grunn til det.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Tror det var snakk om at denne ordning bortfaller etter 1. januar i år?

Det jeg har hørt, er at studiepoeng fra vgs forsvinner etter skoleopptaket til sommeren. Jeg vet dog ikke hvordan høgskoler osv da skal vurdere nye søkere =\

 

Nytt fra i år er at man får to og ikke tre poeng for fullført førstegangstjeneste/siviltjeneste. (De fire fordypningspoengene for å ha ett fag i to år, faller også bort)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...