Gå til innhold

Fedora 8, får ikke internettforbindelse (LØST)

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har akkurat installert Fedora 8 på min splitter nye bærbare Dell XPS m1330. Selve installasjonen gikk smertefritt, men av en eller annen grunn får jeg ikke koblet meg til internett. Jeg hadde trodd at dette skulle være plug and play. Sitter med fastlinje, det er altså ikke noe trådløst tull. Er det noen innstillinger som må endres manuelt? Drivere som må installeres?

Det må sies at jeg er helt fersk i Linux-verden, så jeg setter pris på at eventuelle forklaringer er idiotsikre. :)

Endret av Penneknekt
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette burde være plug and play ja. Kan du åpne en terminal og skrive 'ifconfig eth0' og poste resultatet her?

Andre ting som kan være interressant er 'route' og 'cat /etc/resolv.conf'

Skrevet (endret)

Merkelig. Jeg åpner Terminal, og denne linja står allerede i vinduet:

[username@localhost ~]$

Jeg skriver inn kommandoen "ifconfig eth0", med følgende resultat:

bash: ifconfig: command not found

Det samme skjer dersom jeg prøver kommandoen "route". Hva betyr dette? Litt rart at kommandoen ikke blir gjenkjent engang. Er Fedora installert feil på en eller annen måte? Fulgte installasjonen mer eller mindre til punkt og prikke, trodde jeg, brukte det grafiske grensesnittet, ikke tekstbasert installasjon.

Kommandoen "cat /etc/resolv.conf" genererer dette resultatet:

; generated by /sbin/dhclient-script
nameserver 192.168.2.1

Endret av Penneknekt
Skrevet

Er ikke kjent med fedora, men en del distroer gjemmer enkelte kommandoer. Tipper du får det opp om du prøver '/sbin/ifconfig eth0' og '/sbin/route'

Det at du har fått en nameserver i /etc/resolv conf betyr i alle fall at du har hatt en fungerende tilkobling på et eller annet tidspunkt. Regner med at ipadressen din samsvarer med routeren.

Du kan prøve å kjøre 'sudo dhclient eth0' for å prøve å få en ny adresse fra dhcp.

Skrevet

Det hjalp, nå fikk jeg kommandoene til å fungere! :thumbup:

"/sbin/ifconfig eth0" ga dette svaret:

Link encap: Ethernet HWaddr 00:15:C5:85:DC:74
BROADCAST MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisons:0 txqueuelen: 1000
RX bytes:0 (0.0b) TX bytes:0 (0.0b)
Interrupt:17

Kommandoen /sbin/route ga dette svaret:

Kernel IP routing table
Destination     Gateway      Genmask             Flags       Metric      Ref    Use Iface
192.168.2.0     *             255.255.255.0      U            0             0       0 wlan0
link-local       *          255.255.0.0          U            0             0       0 wlan0
default     .            0.0.0.0                 UG          0             0       0 wlan0

Beklager det litt rotete oppsettet. Må kopiere all tekst manuelt, sitter på 2 separate datamaskiner, skjønner du. Kan du lese noe vettugt ut av dette?

Skrevet

Hmm, det kabla nettverkskortet ditt er ikke aktivert, og default route er satt til et trådløst kort uten gateway. prøvde du 'sudo dhclient eth0'?

Regner med at du har en applet i systray som tar seg av tilkoblinger og slikt. Hva sier den?

Eventuelt kan du prøve en helt manuell tilkobling slik:

sudo ifconfig eth0 up 192.168.2.15
sudo route add default gw 192.168.2.1

Her har jeg som utgangspunkt at ipadressen til ruteren er 192.168.2.1 som det står i /etc/resolv.conf. Dersom det ikke stemmer får du endre på det.

For å se om det fungerer kan du prøve å pinge ruteren slik: 'ping 192.168.2.1' (trykk CTRL+C) for å avslutte.

Skrevet

Tror det nærmer seg en løsning, men som alltid ligger det noen hindringer i veien.

Når jeg kjører kommandoen "sudo dhclient eth0" blir jeg bedt om et passord. Dersom jeg taster inn passordet på brukeren, får jeg følgende svar:

Mats is not in the sudoers file. This incident will be reported.

Taster jeg inn root-passordet, får jeg "sorry, try again".

Det samme skjer dersom jeg forsøker å kjøre de to andre kommandoene du lister opp. Skjer dette på grunn av begrensede rettigheter for den aktuelle brukeren? Må jeg legge til rettigheter, og isåfall - hvordan gjør jeg det? Prøvde å bytte til superuser i Terminal (skrev "su root"). Logger inn med root-passordet, men fra root-posisjonen fungerer plutselig ikke "sudo ifconfig" lenger.

Fikk forøvrig svar fra ruteren da jeg kjørte ping-kommandoen, så maskinen får tydeligvis kontakt med omverdenen.

Skrevet (endret)

Fedora setter ikke opp sudo som default, logg inn med kommandoen "su -" uten hermetegn rundt, bruk rootpassordet ditt. Deretter kjører du kommandoene som har sudo foran seg _uten_ sudo foran.

Endret av JonJ
Skrevet

Ok, har nå kjørt kommandoen "su -", tastet inn root-passordet og deretter kjørt de andre kommandoene uten "sudo" foran. Kommandoen dhclient eth0 gir da dette resultatet:

Internet systems consortium DHCP Client V.3.0.6-Fedora
Copyright 2004-2007 Internet systems consortium
All rights reserved
For info, please visit http://www.isc.org/sw/dhcp/
wmaster0: unknown hardware address type 801
wmaster0: unknown hardware address type 801
Listening on LPF/eth0/00:15:c5:85:dc:74
Sending on LPF/eth0/00:15:c5:85:dc:74
Sending on Socket/fallback
DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 4
DHCPOFFER from 10.0.0.1
DHCPREQUEST on eth0 to 255.255.255.255 port 67
DHCPACK from 10.0.0.1
bound to 10.0.0.2 - - renewal in 16446 seconds

Det skjer ingenting når jeg kjører kommandoene "ifconfig eth0 up 192.168.2.15" og "route add default gw 192.168.2.1". Får iallfall ingen tilbakemelding i form av tekst i Terminal (men helder ingen feilmelding). Er det noe mer som må endres?

Skrevet

Ok, 192.168.2.1 var tydeligvis en gammel ip.

Det er riktig at du ikke får tilbakemelding på de andre kommandoene, men hvis du kjører ifconfig nå vil du se at det står at kortet er oppe med ipadressen du skrev inn. Men nå ser det jo ut som at du fint klarte å få ip fra dhcp, så da er det best å la dhclient ta seg av det :)

Bare kjør 'dhclient eth0' en gang til, så skal du ha internett i orden.

Skrevet

Nå fungerer det. Fikk fram vg.no i Firefox, så surfing blir ikke noe problem, ser det ut til. Må jeg gjøre noe annet for å få andre internettprogrammer til å fungere? Tenker da på Skype, bittorrent og lignende. Må jeg åpne porter, konfigurere nettverksinnstillinger osv, eller skal dette fungere av seg selv? Litt redd for at jeg ikke har installert Fedora på en skikkelig måte, og at det vil bli et slit å få alt til å fungere.

Uansett, hjertelig takk for all hjelp! :thumbup:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...