Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

har jeg hudkreft?


Gjest Redd

Anbefalte innlegg

Har hatt en flatt "føflekk" hele livet.. Og den har nå fått en mørkere farge.. En mørkbrun farge. Det gjør ikke vondt.

Den er ca 3 mm og helt flat. Kan det være symptom på hudkreft?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

Jeg tror at det er mulighet for at jeg kan svare deg på om du muligens har føflekkreft, altså malignt melanom eller ikke, men da må man vite en del mer.

 

Se om føflekken har vokst noe i det siste, altså for 1 måned siden osv...

Hvor gammel er du, over 20 år?

Er føflekken avgrenset i forhold til huden?

Er de flere forskjellige farger i den? Ujevn overflate?

Lenke til kommentar

Hvis du er redd for at det kan være et malignt melanom, eller bekymrer deg for at det kan utvikle seg til et, kan du jo bare bestille time hos fastlegen for å få den fjernet. Det er en enkel og rimelig smertefri prosedyre, og vil i mine øyne være hensiktsmessig i og med at du slipper bekymringer. Når føflekken er fjernet vil legen sende den til undersøkelse for å avkrefte at det er snakk om kreft.

Lenke til kommentar
Det er ikke mulig å svare på sånt, den må undersøkes og evt. fjernes om det viser seg å være nødvendig.

 

Men det er faktisk ganske mulig å kunne gi et delvis godt svar om man vet hvordan den ser ut, en god beskrivelse er da nødvendig! :thumbup:

 

Jeg skjønner det, men et delvis godt svar er jo ikke godt nok, svaret må sannsynligvis uansett bli at en må få en lege til å se på føflekken om en er bekymret for den.

 

Hvis noen her føler at de har grunnlag for å si til noen på grunnlag av et bilde eller en beskrivelse at det der kan du bare la være å bry deg om sier det vel mer om den personen enn om en eventuell kompetanse.

 

Selv har jeg en grad av kompetanse, jeg har sett maligne melanomer, jeg vet hva som kjennetegner dem og jeg jobber med kirurgi, og har dessverre også nylig fått personlig erfaring med mm. Likevel hadde jeg aldri villet tatt på meg det å skulle vurdere dette her.

Endret av lissabon
Lenke til kommentar
Det er en enkel og rimelig smertefri prosedyre, og vil i mine øyne være hensiktsmessig i og med at du slipper bekymringer. Når føflekken er fjernet vil legen sende den til undersøkelse for å avkrefte at det er snakk om kreft.
Ikke glem det flotte arret man blir sittende igjen med.

 

Be om en henvisning til en hudspesialist. Alt for mange fastleger aner ikke hva de driver med.

Lenke til kommentar
Det er ikke mulig å svare på sånt, den må undersøkes og evt. fjernes om det viser seg å være nødvendig.

 

Men det er faktisk ganske mulig å kunne gi et delvis godt svar om man vet hvordan den ser ut, en god beskrivelse er da nødvendig! :thumbup:

 

Jeg skjønner det, men et delvis godt svar er jo ikke godt nok, svaret må sannsynligvis uansett bli at en må få en lege til å se på føflekken om en er bekymret for den.

 

Hvis noen her føler at de har grunnlag for å si til noen på grunnlag av et bilde eller en beskrivelse at det der kan du bare la være å bry deg om sier det vel mer om den personen enn om en eventuell kompetanse.

 

Selv har jeg en grad av kompetanse, jeg har sett maligne melanomer, jeg vet hva som kjennetegner dem og jeg jobber med kirurgi, og har dessverre også nylig fått personlig erfaring med mm. Likevel hadde jeg aldri villet tatt på meg det å skulle vurdere dette her.

 

Enig at et delvis godt svar ikke er godt nok, men det kan si en hel del også. Om noen her inne sier at den føflekken er helt godatet så er det heller ikke godt nok, om man er usikker på det så skal man gå til lege, men så er det også en mulighet fpr å gi en beskrivelse av dem også, slik at folk som har noe peiling kan også komme med sine råd. Jeg personlig har relativt god greie på slikt.

Om man er usikker på en føflekk er dette noe man burde se etter. Har føflekken vokst eller forandret seg den siste måneden? Er den større enn 5mm? Har den en klar avgrensning til huden rundt eller er det er ujevn og difus overgang? Har føflekken en ujevn overgang, men forskjellige farger? Kan flekken blø eller klø? Er føflekken helt sort eller er det en annen hovedfarge i den? Er deler av den lilla?

Også er en annen faktor om personen er over 20 år gammel?

Lenke til kommentar
Det er en enkel og rimelig smertefri prosedyre, og vil i mine øyne være hensiktsmessig i og med at du slipper bekymringer. Når føflekken er fjernet vil legen sende den til undersøkelse for å avkrefte at det er snakk om kreft.
Ikke glem det flotte arret man blir sittende igjen med.

 

Be om en henvisning til en hudspesialist. Alt for mange fastleger aner ikke hva de driver med.

 

Hadde du lagt vekt på hele innlegget mitt ville du skjønt at jeg veier engstelse opp mot et forholdsvis lite arr. Man trenger jo ikke føflekker, så det er bedre å fjerne dem enn å bekymre seg.

Lenke til kommentar
Hadde du lagt vekt på hele innlegget mitt ville du skjønt at jeg veier engstelse opp mot et forholdsvis lite arr. Man trenger jo ikke føflekker, så det er bedre å fjerne dem enn å bekymre seg.
Forholdsvis lite? Vel, det er ikke mine. De er minst like store som føflekkene som ble fjernet. I tillegg var det ikke noe farlig me noen av dem, og hudspesialisten jeg ble sendt til (etterpå) skjønte ikke hvorfor de var fjernet i det hele tatt. Er det noe man skal ha gjort, er det lurt å gå til en spesialist. fastleger har jeg liten tiltro til, og de tre jeg har vært borti har ikke fortjent bedre, snarere tvert i mot.
Lenke til kommentar
Det er ikke mulig å svare på sånt, den må undersøkes og evt. fjernes om det viser seg å være nødvendig.

 

Men det er faktisk ganske mulig å kunne gi et delvis godt svar om man vet hvordan den ser ut, en god beskrivelse er da nødvendig! :thumbup:

 

Jeg skjønner det, men et delvis godt svar er jo ikke godt nok, svaret må sannsynligvis uansett bli at en må få en lege til å se på føflekken om en er bekymret for den.

 

Hvis noen her føler at de har grunnlag for å si til noen på grunnlag av et bilde eller en beskrivelse at det der kan du bare la være å bry deg om sier det vel mer om den personen enn om en eventuell kompetanse.

 

Selv har jeg en grad av kompetanse, jeg har sett maligne melanomer, jeg vet hva som kjennetegner dem og jeg jobber med kirurgi, og har dessverre også nylig fått personlig erfaring med mm. Likevel hadde jeg aldri villet tatt på meg det å skulle vurdere dette her.

 

Enig at et delvis godt svar ikke er godt nok, men det kan si en hel del også. Om noen her inne sier at den føflekken er helt godatet så er det heller ikke godt nok, om man er usikker på det så skal man gå til lege, men så er det også en mulighet fpr å gi en beskrivelse av dem også, slik at folk som har noe peiling kan også komme med sine råd. Jeg personlig har relativt god greie på slikt.

Om man er usikker på en føflekk er dette noe man burde se etter. Har føflekken vokst eller forandret seg den siste måneden? Er den større enn 5mm? Har den en klar avgrensning til huden rundt eller er det er ujevn og difus overgang? Har føflekken en ujevn overgang, men forskjellige farger? Kan flekken blø eller klø? Er føflekken helt sort eller er det en annen hovedfarge i den? Er deler av den lilla?

Også er en annen faktor om personen er over 20 år gammel?

 

Ja, jeg forstår hva du mener, det jeg er redd for er for mye synsing fra alle slags hold i forbindelse med slike emner, der faktum likevel er at personen i bunn og grunn bør gå til en kvalifisert person som kan snakke, se på og kjenne på personen.

 

Det jeg forøvrig har gjort og synes er ok å gjøre er f.eks. å opplyse om de generelle symptomene som kjennetegner en tilstand, skaffe til veie gode linker, gi info om hvordan ulike prosedyrer gjøres etc. og til en viss grad vurdere en tilstand som beskrives. En fin beskrivelse som du ga her hjelper jo kanskje noen til å ta det valget å la en føflekk undersøkes.

 

Ok linker for folk å lese mener jeg for eksempel kan være disse:

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...documentid=1622

 

http://avd.rikshospitalet.no/hps/pasientin...jon/melanom.asp

 

http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/h...igntmelanom.php

Endret av lissabon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...