Gå til innhold

hvordan programere til å f. eks. restarte PC-en


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Shutdown.exe er et program, ikke en batch kommando ;)

Hvis jeg velger å starte Unreal Tournament med en .bat fil betyr ikke at unreal tournament har noe som helst med programmering å gjøre.

 

Men hvis du leter eter "shutdown" i Windows Programmering tipper jeg det kommer et par hundre treff opp.

 

Som j0rn nevnte i sin post, så er det beste å starte et cmd vindu (start->kjør->cmd) og skrive shutdown /?

Da vil shutdown skrive ned alle parameter den tar, og en beskrivelse av hva de er til.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

shutdown -r

 

er komandoen for å starte maskinen på ny

tror det tar 60 sekunder før den restarter fra du skriver inn komandoen, men vist du skriver shutdown -s -t 0 så gjør den det med en gang:) men dette er ikke den riktige måten å restarte maskinen på... =)

Lenke til kommentar

det er jo samme måte som å trykke start-> Slå av maskinen -> Restart

 

Windows lukker alle applikasjonen, dog uten att spør om lagring elle att den stopper opp på noen som helst måte. Da er det straight to restart...

Så å kalle dette en feil måte å gjør det på er jo litt feil..

 

Men det du også kan gjøre hvis du vil att maskinen skal slå seg av hver dag på ett bestemt tidspunkt kan du legge til shutdown kommando i en planlagt oppgave...

 

WindowsKey+R -> cmd -> AT /?

Start -> Kjør -> cmd -> AT /?

Så får du en liste over hvordan du bruker AT sine parameterer.. :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg slenger meg på her, selv om det er kanskje et helt annet tema. Og utgått på dato.

Men når man skriver shutodwn /m \\(datamaskinnavn eller IP) også /s

Eks. Shutdown /m \\nordmann /s

Skal det ikke være mulig å slå av en pc på nettverket?

Jeg fikk beskjeden om ingen tilgang. Testa fra min stasjonære til min bærbare som begge var tilkobla til en switch uten brannmur. Begge hadde slått av windows brannmur og ellers alt annet. Prøvde også en gang over Hamachi, for å se om det hjalp, men nei.

Går det ikke ann over cmd? Må man bruke et program ved siden av?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hadde ting bare vært så lett. Det går ikke for windows har gjort det slik at det ikke skal være mulig. Man får beskjeden "Ingen Tilgang" uansett når man prøver å slå av en pc fra en annen pc. Jeg greide det ved hjelp av programvaren RemShutdown, men ellers går det ikke.

 

heh, kan jo ikke bare koble seg opp til hvilken som helst maskin og stenge den ned sånn uten videre. Du trenger tilgang til admin u/pw både på lokal og remote maskin.

 

koble deg opp til remote maskin først, så ser du at shutdown fungerer fint.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde det i vista. Høyreklikk Datamaskin --> Behandle --> Høyreklikk Datamaskinbehandling --> Koble til en annen datamaskin

 

Jeg skrev inn riktig brukernavn og passord, prøvde bare fra min stasjonære til bærbare som var koblet med kabel til samme switsj, men lyktes ikke. Fikk fortsatt samme svar "Ingen Tilgang".

Og begge hadde kjørte vista. Men må begge være kobla til hverandre? For jeg kjørte det slik at bare min stasjonære var kobla til den bærbare, ikke omvendt.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

lag ei bat fil hvor det står:

 

shutdown -s -t 60 -c Nå slår datamaskinen seg av

 

-s er skru av, den kan byttes med -r for å retarte eller med -l for å logge av.

 

etter -t står det et tall; det tallet er sekundene det skal ta før den restarter/slår seg av/logger seg av.

 

-c er ikke nødvendig å skrive men meningen er at du bytter ut "nå slår datamaskinen seg av" med en kommentar som du vil at skal vises.

 

for å angre shutdown, gå til Start --> Kjør --> også skriver du "shutdown -a".

eller lag ei bat fil hvor det står "shutdown -a".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...