Gå til innhold

KT3 Ultra2 xp1600 Problemer


-MarL-

Anbefalte innlegg

Jeg har et KT3 Ultra2 hovedkort og Athlon XP1600 oo probleme er at jeg kan ikke kjøre maksimal speed på CPU.

 

Tempraturen kommer opp til 50C, men på det gamle hovedkorte Abit KG7

kunne CPUen kjøres på maskimal fart og Temperaturen vart bare 39 C

 

Kan grunen være at kjølepasten vart lit F..ka opp mellom CPUen og vifta??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe farlig og ha en CPU på 60C. Men det virker for meg at du ikke har nok kjølepasta (Det kan hjelpe over 10-15C på temp faktisk)

 

men jeg anbefaler at du prøver og senke Vcore til det minste som går på det kortet. (Det går bare 0.025 mindre en standard ,men det er da noe)

Da vil tempen din synke endel.

Lenke til kommentar

Og senke Vcore? Jeg har gjort det i flere år nå og det skjer ikke noe galt i det. Varmeutviklingen synker

 

Du har feks dette nå:

 

1.75V*40A = 70W

Senker du den så får du:

1.7V * 40A = 68W

 

Det er ikke mye ,men jo mer man tjener jo bedre er det. Og det er bare og se rundt om på forumet og se at folk har gjort det. Hardware.no har tilogmed skrevet en artikkel om akkurat dette emnet.

Lenke til kommentar

Det er ganske lenge siden den ble skrevet. Tror de skrev den mens Athlon SLOT1 700var rimelig bra.. Så det er ganske lenge siden.

 

Men hvis du leter litt tilbake til forskjellige halvår av 2000 eller rundt der så tror jeg du finner noe. (Kanskje det var overklokking.no ,er lenge siden jeg leste den )

Lenke til kommentar

Har samme hovedkortet og en XP2200 , temp'en kommer aldri over 45 grader. Riktignok en thouroughbred-core på 2200'en, men skulle ikke ha SÅ mye å si. Tror du burde prøve å montere kjøleren på nytt og evt. ha mer/mindre kjølepasta på. Laget med kjølepasta skal være "nesten gjennomsiktig" hvis jeg ikke husker helt feil. (For mye kjølepasta motvirker varmelede-effekten den egentlig skulle hatt.)

 

Nå har selvfølgelig kabinettvifter og ikke minst cpu-kjøleren veldig mye å si. Og som CFD skriver, 60 grader er ikke mye på en cpu, det er når det begynner å overstige 60 grader at du kan bite litt negler og slå av maskinen. :lol:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...