Gå til innhold

Safari 3.1 klar for nedlasting


Anbefalte innlegg

Øh, fordi noen ikke fulgte med.. Står ganske tydelig hva den laster ned, selv fulgte jeg heldigvis med, så jeg lastet det ikke ned.

 

Det er vel nettopp klart og tydelig det ikke gjør. Fra før av har Apple tvunget på itunes brukere quicktime uten nevneverdig god argumentasjon på hvorfor. (at itunes trenger qt for å fungere, tror jeg ikke noe på...)

 

Med itunes og qt installert er det bare naturlig at det kommer oppdateringer til disse via software update. Men saken er at safari blir også lagt ved til software update uavhengig om den er installert på din maskin fra før av eller ei..

 

Det er tydelig at apple utnytter utbredelsen av itunes programvaren sin til å spre nettleseren sin, og det er også svært kritikkverdig. Med den taktikken er de ikke et hakk bedre enn microsoft.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OBS!

 

Safari Address Bar Spoofing and Memory Corruption Vulnerabilities

 

Secunia Advisory: SA29483

Release Date: 2008-03-24

 

Critical:

Highly critical

Impact: Spoofing

System access

Where: From remote

Solution Status: Unpatched

 

Les mer her

 

Greit å vite før du laster ned og installerer.

Lenke til kommentar

Mange problemer med Safari 3.1!

 

Her er en foreløpig liste:

 

- Når jeg prøver å starte en Citrix-server via en innlogging på en nettside, får jeg feilmeldingen "you have not trusted XXX". Det ser ikke ut til å være noen måte å fikse dette på i innstillingene, og det er da også ekstremt få innstillinger man i det hele tatt kan gjøre i Safari. Resultat: Jeg må bruke IE.

 

- Man må trykke CTRL for at linker skal åpnes i en ny fane i stedet for i et nytt vindu. Unødvendig og tullete! Alle linker burde køjres i en ny fane som standard eller la dette være en innstilling.

 

- Det går ikke an å skrive innlegg på dagbladet.no

 

- Det går ikke an å bestille pizza online fra pizzakjeden jeg bruker fordi Safari ikke takler påloggingen

 

- Når du laster ned en fil, f.eks. en .doc-fil, må du lagre den et sted (på skrivebordet som standard) og deretter kjøre den. Finner ingen mulighet for å bare kjøre filen direkte som i IE. Tungvint.

 

- Når du skal velge hvilken mappe nedlastingene skal lagres i (når du velger "Annet.." i innstillingene), kan du ikke opprette en ny mappe fra valgvinduet. Du må åpne en Windows Explorer separat for å opprette den nye mappen... Fullstendig idiotisk.

 

 

Selv om IE er mer tungrodd og treigt enn Safari, ser det ut til at jeg må tilbake dit fordi Safari bare ikke takler alle hjemmesider, særlig punkt 1 som jeg trenger i jobben. Safari er rask og pen, men har alvorlige mangler når det gjelder funksjonalitet og støtte.

Endret av Kalahari
Lenke til kommentar
- Man må trykke CTRL for at linker skal åpnes i en ny fane i stedet for i et nytt vindu. Unødvendig og tullete! Alle linker burde køjres i en ny fane som standard eller la dette være en innstilling.
Meiner du at alle linkar uansett burde verte opna i ei ny fane? For det er eg heilt ueinig i, eg vil sjølv bestemme om linkar skal opnast i same fane, eller ein ny fane. Det er forøvrig nokre innstillingar for dette under Rediger --> Valg --> Faner.
Lenke til kommentar
- Man må trykke CTRL for at linker skal åpnes i en ny fane i stedet for i et nytt vindu. Unødvendig og tullete! Alle linker burde køjres i en ny fane som standard eller la dette være en innstilling.
Meiner du at alle linkar uansett burde verte opna i ei ny fane? For det er eg heilt ueinig i, eg vil sjølv bestemme om linkar skal opnast i same fane, eller ein ny fane. Det er forøvrig nokre innstillingar for dette under Rediger --> Valg --> Faner.

 

Jeg vil bare ha ETT nettleservindu til enhver tid, og alle nye vinduer skal åpnes i en ny fane i det samme nettleservinduet. Det er ingen innstilling for dette i Safari. Det vil si at jeg mye av tiden må holde fingeren på CTRL-tasten for å unngå at det åpnes nye vinduer... og det er tungvint. Hele poenget med faner er jo at man skal slippe en skog av nettleservinduer.

 

NB: Jeg snakker ikke om ny fane vs gammel fane, men ny fane vs nytt vindu, og det gjelder linker som ønsker å åpne ny fane/nytt vindu. Mange linker bruker bare samme fane.

Endret av Kalahari
Lenke til kommentar
hva kommer det av at alt virker mye "mykere" når jeg leser nettsider med safari sammenlignet med f.eks. iexplorer. Tror ikke det er andre fonter, er det det? Uansett, liker det!

 

Anti-Aliasing. Selv takler jeg det dårlig :)

De fleste websider i dag designes for Windows sin antialising. Om du ser på websider som er designet for Safari så vil du kanskje like Apple sin antialising bedre. Hovedforskjellen mellom Apple og Microsoft sin antialising er at Apple sin forsøker å gjengi fonten akkurat som den er laget, mens Microsoft sin forsøker å gjøre den så lesbar som mulig.

Nå som skjermer får bedre og bedre oppløsning er det nok Apple sin som vil være veien å gå.

 

Her er et eskempel jeg lagde hvor jeg også har testet å bruke en spesialfont som er embedda i css. Prøv med Safari 3.1 og Explorer.. hvilken måte å smoothe fonter på liker du best?

http://formfett.net/wp-content/themes/formfett/test.html

Lenke til kommentar

Klarer ikke se forskjellen på den "fonten" du hadde laget, men den er tydelig på annen tekst. Teksten blir på safari noe "tykkere" og mykere.

 

Skal sies at jeg sitter på en 15,4" latop med 1650x1080 nå, og da ser safari - teksten utrolig bra ut. Men når jeg setter meg på den stasjonære med 22" 1650x1080 ser det helt jævlig ut.

 

Har lagt inn OSX leopard på den stasjonære også, og ble ganske overrasket over hvor uleselig teksten ble. Trodde jeg skulle få samme opplevelse som når jeg benyttet safari på den bærbare, men det var ikke tilfelle.

 

Eller er det noe jeg gjør galt på den stasjonære?

Lenke til kommentar
Klarer ikke se forskjellen på den "fonten" du hadde laget, men den er tydelig på annen tekst. Teksten blir på safari noe "tykkere" og mykere.

 

Skal sies at jeg sitter på en 15,4" latop med 1650x1080 nå, og da ser safari - teksten utrolig bra ut. Men når jeg setter meg på den stasjonære med 22" 1650x1080 ser det helt jævlig ut.

 

Har lagt inn OSX leopard på den stasjonære også, og ble ganske overrasket over hvor uleselig teksten ble. Trodde jeg skulle få samme opplevelse som når jeg benyttet safari på den bærbare, men det var ikke tilfelle.

 

Eller er det noe jeg gjør galt på den stasjonære?

Heading ser du vel stor forskjell på fra Safari 3.1 til en annen browser? I Safari 3.1 er det nemlig en helt annen font enn Georgia som alle andre browsere får se.

 

Teksten skal se ganske så lik ut uansett om du har crt eller lcd skjerm ja. Du kan stille inn font-smoothing i SystemPreferences/Appearance

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...