Gå til innhold

Tjenestehverdagen i Sivilforsvaret


srbz

Anbefalte innlegg

Jeg spør av ren nysgjerrighet: er det noen her som har erfaring fra Sivilforsvaret og har lyst å fortelle litt om hva som foregår der? Jeg har overhodet ingen kjennskap til Sivilforsvaret utenom logo og uniformenes utseende. Ærlig talt så vet jeg ikke engang hundre prosent sikkert om Sivilforsvaret sorterer under Forsvaret (så det er en viss mulighet for at denne posten er feilpostet).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg spør av ren nysgjerrighet: er det noen her som har erfaring fra Sivilforsvaret og har lyst å fortelle litt om hva som foregår der? Jeg har overhodet ingen kjennskap til Sivilforsvaret utenom logo og uniformenes utseende. Ærlig talt så vet jeg ikke engang hundre prosent sikkert om Sivilforsvaret sorterer under Forsvaret (så det er en viss mulighet for at denne posten er feilpostet).

 

Sivilforsvaret er underlagt Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB), og har ingenting med Forsvaret å gjøre.

 

Når du spør om "tjenestehverdagen" i Sivilforsvaret mistenker jeg at det du egentlig lurer på er hvordan dagene forløper dersom man avtjener siviltjeneste istedenfor militær førstegangstjeneste. Da er det ikke Sivilforsvaret, men Siviltjenesten (tidligere Siviltjenesteadministrasjonen) som er rette instans for spørsmål du måtte ha. Du kan lese om siviltjeneste på Siviltjenestens offisielle nettsted her: http://www.siviltjenesten.no/modules/Page/...9&level=299

 

Sivilforsvaret kan du lese mer om på Sivilforsvarets offisielle nettsted: http://www.sivilforsvaret.no/presentation/index.asp eller hos Wikipedia: http://no.wikipedia.org/wiki/Sivilforsvaret

Lenke til kommentar

Takker for svar. Dine mistanker er riktige, men jeg lurer først og fremst på en litt subjektiv vurdering av hva de gjør: hvordan de trives, om de er fornøyde med å ha valgt siviltjeneste fremfor militærtjeneste, og om de valgte siviltjeneste på en genuint passifistisk bakgrunn eller om de bare ikke hadde lyst i militæret. Hvordan boforhold er osv, og om de har streng disiplin og om de evt har SLO (noe jeg tviler litt på). Ikke fordi jeg selv har noe valg å ta, men fordi jeg er nysgjerrig på å sammenligne min egen tjeneste med deres.

 

Hvis dette da er feilpost, feel free til å flytte.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei.

 

Jeg har vært mannskap i en FIG i flere år, er nå blitt befal.

 

Sivilforsvaret sorterer ikke under forsvaret, det er helt rett. Det ligger under Justisdep.

 

Grunnen til at jeg havnet i SF er sannsynligvis at jeg i sin tid nektet militærtjeneste. Men jeg stortrives i Sivilforsvaret.

 

Vi er en statlig forsterkningsressurs ved større ulykker og naturkatastrofer, som det så fint heter. I praksis blir vi utbeordret ved industribranner, skogbranner og flom for å ta noen eksempler.

 

Selv kan jeg uttale meg om Fredsinnsatsgruppene, eller FIG som de kalles. De skal visstnok endre navn nå, men jeg bruker det kjente begrepet.

 

Utenom skarpe innsatser har vi to øvelsesdager i året. De er helt greie, vanligvis fra ca 0800 til 1600. :)

 

Vi som er i sivilforsvaret (mannskaper, ikke ansatte ved distriktene) er pålagt tjenesteplikt. Hvis vi ikke møter til øvelser eca kan vi bli straffet med bøter eca..

 

I mange år, jeg tror det er siden 50 tallet, har også kvinner blitt pålagt tjeneste i SF. Det er faktisk ganske moro å tenke på at SF har hatt likestilling i mange år.

 

Hvis du lurer på noe mer, så bare spør. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...