Gå til innhold

Si dine meninger om kjøp/salg av accounts her!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
@ Neef: Leste igjennom den cut'n'paste'n din og er forsåvidt enig i dei fleste poenga der. Det har likevel egentlig ikkje så veldig mykje å sei for akkurat denne saken her. Har sjølv lest fleire artikler om goldselling og ikkje minst itemselling (dette forekommer då langt meir i andre MMORPGs som t.d. EverQuest). Eg skal heller prøve å hoste opp nokre linker i morgen då eg ikkje er på "rett" pc no, og linkane ligg på ein annan pc. Dette er for øvrig Masternivå-artiklar så det kan nok vere litt tungt stoff.

For å diskutere sakens kjerne nærmare ser eg ikkje det heilt store problemet i kjøp og sal av kontoar. Det er opp til kvar enkelt å enten selje sin eigen konto, eller kjøpe ein. (Her må ein sjølvsagt sjå vekk ifra EULA og det en har "skreve under" på at ein ikkje skal gjere. Strengt tatt er det jo forbode å selje kontoar). Eg ser på denne diskusjonen meir som en "What if" diskusjon.

Er også enig i poenga til nokre her om at folk som kjøper kontoar stort sett er folk som har slutta med WoW og moglegvis angra seg. Det er ikkje her økonomiproblema startar.

Goldselling derimot, som i store trekk din cut'n'paste artikkel handlar om Neef, er eit langt meir ødeleggande problem. Keyloggers, hacking og den slags, som stel kontoar og sel pengebehaldninga, evt liknande kreative metodar. Dette må slåast mykje hardare ned på, men korleis ein skal gjer dette har eg diverre ingen gode forslag til. Det har uansett ikkje stort med denne diskusjonen her å gjere.

Eg vil også for øvrig foreslå at folk godtek moderatorar sine velmeinte forslag om å halde dette diskusjonsforumet sunt og sakleg. (Ein burde vite om en føler seg truffe her).

Edit: såg over den andre tråden som var referert til her og vil berre legge til at powerlevling er meir ei gråsone her, sjølv om eg meiner det er langt meir stovereint enn goldselling.

Hadde kanskje ikke hatt noe problem med det vist det faktisk hadde vært så enkelt som du legger det frem. Problemet starter ikke når en spiller, muligens en veteran som sletta sine spillere når han var på pause, kjøper en account av en han kanskje til og med kjenner godt, kun så han sparer seg det slitsomme bryet med å springe rundt i startingzones. Blizzard setter ikke opp reglene for disse tilfellene, ei heller for to, tre, eller ti av dem.

Problemet starter når noen ikke holder seg til dette idealet, såklart er det fristende for noen som selger accounten sin anonymt å bruke recovery for å få den tilbake, dette skaper ett lass med problemer for BLizzard, og resurser som burde brukes på utvikling av spillet og kundebehandling går til tull. Dette skjer kanskje ikke så ofte, men vi snakker om en populasjon på 10 millioner spillere, om så bare 5% av kjøpene resulterer i krøll ser vi på ganske store tall. Dette er allerede en industri og forretning, og når det regelrett produseres accounts med den baktanken at de skal selges videre, på samme måte som det farmes gold, mener jeg at det er minst like lite stuerent å kjøpe accounts som det er å kjøpe gold. Ikke alt på spillet kan kjøpes for ingame gold, men du skal ikke lete lenge før du finner nettsteder som tilbyr langt, laangt bedre accounts en nakne level 70's som er grinda frem i Auction House-greens. Hvor blir det av drivet bak å spille da? Jeg finner glede i det å bare simpelten springe rundt i Shattrath og snakke med folk, diskutere raiding og gear vi har på oss, hvordan kan jeg vite at han jeg snakker med faktisk har jobba like mye for sine items som jeg har? Dette fjerner jo hele grobunnen et MMORPG ligger på.

Endret av Nefeethi
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Grunnen til at eg ser forskjellig på accountselging og goldselging er at accountsalg ikkje har direkte innvirkning på di tid i spelet. (så sant du ikkje havner i en bad pug eller likande då men det er sjeldent uansett).

Goldselling har derimot dårlig innflytelse på økonomien in-game. Med meir goldselling fører dette igjen til auka prisar på¨auction house" og for enchants og etc. Dette har fysisk innvirkning på deg om du har lyst til å gjere "litt" andre ting enn kun henge i shatt og preike. Og det er denne forskjellen eg vil fram til. Eg seier ikkje at accountsal er akkurat moralsk riktig, og godt mulig det er ødeleggande for folk som har brukt tid på å levle sjøl, ikkje at det har brydd meg så hardt. Goldselling derimot irriterer folk som har tent seg sine pengar sjølv, og har problemer med å halde tritt med prisnivået på serverar. (Og til hardcore gamers: Ja, det er lett å skaffe seg pengar, men så må ein huske på at alle ikkje speler like mykje).

Edit: ufullstendig setning på slutten der.

Endret av Whiteshit
Skrevet
Skal sies jeg er litt enig med Smea her, er under oppfatningen av at mange som kjøper kontoer er de som selv har solgt, med andre ord, de som skulle slutte, men fant ut at de ikke ville et par måneder senere. Selvfølgelig er det mange noobs som kjøper kontoer, men når jeg startet å spille WoW hadde jeg ikke peiling på at det fantest marked for noe slikt som WoW-kontoer.

Når begynte du å spille?

Skrevet

Jeg tenkte jeg skulle rydde vekk all off topic, men fant fort ut at det ikke ville bli så mye igjen. Det ble uforholdsmessig mye kjekling og negative innlegg i denne tråden. Det skyldes nok at førsteinnlegget har et negativt utgangspunkt og tilhørende tone. Emnet i seg selv er greit nok og sikkert en diskusjon verdig. Jeg anbefaler trådstarter eller andre å prøve igjen med en ny tråd som inviterer til saklig diskusjon.

Denne stenges. Reaksjoner på moderering tas som vanlig på PM.

BTW: Når moderatorer poster er det ikke for å "bygge postcount". Moderatorposter har et annet formål enn brukerposter og skal normalt ikke kommenteres i tråden slik en bruker kom i skade for å gjøre tidligere i tråden.

Geir :)

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...